اجتماعی و فرهنگیصفحه اصلی

بازسازی میدان حسن‌آباد اسیر غفلت مدیران شهری/ هویت تاریخی تهران در انتظار نگاه مسئولان!

به گزارش شوراآنلاین، زیباسازی و اداره کل میراث فرهنگی استان تهران برگزار شود تا زخم این آسیب با تدبیر این مسئولان مرمت شود. موضوع میدان حسن آباد آنقدر دارای اهمیت بود که احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران در اولین جلسه شورای شهر پس از آتش سوزی هم در خصوص آن واکنش نشان داد و گفت: این بنا آخرین بنا از دوره بناسازی رنسانس در ایران بوده است و بیش از هشتاد سال قدمت دارد. البته نباید این بنا فقط در جداره آن خلاصه شود و باید خود سازه هم مورد توجه قرار گیرد و احیای میدان حسن آباد را  مسئولان جدی بگیرند!

اما اکنون در ۲۶ تیرماه سال ۱۴۰۰ هستیم، یعنی ۲ سال از آن حادثه  می‌گذرد، اما مسئولان و مدیران شهری دوره پنجم اهتمام موثری برای بازسازی و مرمت این میدان ارزشمند در مرکز تهران نداشتند و با پاس‌کاری مسئولیت و وظیفه تنها می‌خواهند این موضوع را از سر خودشان باز کنند.

نکته جالب اینجاست که پیروز حناچی شهردار تهران بلافاصله بعد از این حادثه در صفحه توییتر خود نوشت: «در کنار پیگیری بازسازی سریع میدان حسن آباد که بخشی از هویت تاریخی تهران زیباست، نظارت بر ایمنی اماکن تجاری و انبار‌های پیرامون آن را با جدیت دنبال خواهیم کرد.» اما با توجه به صحبت‌های فراوان شهردار تهران و همکارانش در شهرداری و سازمان‌های مربوطه، ما همچنان شاهد اتمام بازسازی این میدان نیستیم.

البته آقای حناچی چندین مرتبه از همکاران خودش در شورای اسلامی شهر تهران هم بابت چنین موضوعی تذکر گرفت، اما گویا این تذکرات همچون خیلی از تذکر‌های دیگر برای عوامل شهرداری تهران ارزش خاصی ندارد؛

زهرا نژادبهرام عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در ۳۰ شهریور سال ۹۹ در خصوص عدم رسیدگی و بازسازی میدان حسن آباد پس از آتش سوزی در یکی از جلسات علنی شورای شهر گفت: «بعد از حادثه آتش سوزی سال گذشته، بنر‌هایی با تصویر‌های قدیمیِ میدان حسن آباد روی بنا‌های سوخته نصب شد تا به طور موقت چهره سیاه شده میدان را بپوشاند؛ برای مرمت و نوسازی بخش حادثه دیده حتی از دفتر ریاست محترم جمهور هم دستوراتی صادر شد که حکایت از اهمیت این بنای تاریخی داشت و همه انتظار داشتند با توجه به این تأکیدات، روند مرمت میدان و تغییر کاربری ملک آتش‌گرفته با سرعت بیشتری دنبال شود، زیرا عملیات مرمت و بازسازی جداره‌های این میدان از سرعت کافی برخوردار نیست.»

حال حدود ۱۰ ماه از تذکر نژادبهرام و دو سال از حادثه آتش سوزی میدان حسن آباد می‌گذرد.

حجت نظری عضو شورای اسلامی شهر تهران در این خصوص گفت: با نظر شهردار تهران بنا شد که امورات موبوط به بازسازی این میدان را سازمان زیباسازی شهرداری تهران با طرح‌های دانشگاه تهران انجام دهد، اما متاسفانه دانشگاه تهران کار را بسیار کند پیش می‌برد و هنوز در این حوزه ما شاهد اقدام جدی نبودیم. البته در طول این ۲ سال من و همکارانم تذکرات بسیار زیادی دادیم. زیرا موضوع مهمی است، ما همچنان پیگیر موضوع هستیم تا حداقل عملیات مرمت آغاز شود.

این بنا دارای مالک خصوصی است. شخص مالک یک روز پس از حادثه برای بازسازی اعلام آمادگی کرد، اما شهرداری تهران ترجیح داد که خودش کار را به دست گیرد تا شاید کاری برای این شهر کرده باشد حالا پس از ۲ سال، کار را به اتمام نرسانده است.

به همین دلیل تصمیم گرفتم با برزین ضرغامی رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران درباره روند کار تماس بگیرم تا شنونده توضیحاتش باشیم. اما طی ۱۰ روز تماس و پیگیری متوالی از ضرغامی، او هربار پاسخگویی را به روز دیگری موکول و از مصاحبه فرار کرد.

اما واقعا فرار از پاسخگویی به چه قیمتی؟ آیا این میدان و هویت تاریخی آن ارزشی برای مسئولان ندارد که حتی از صحبت با خبرنگار فرار می‌کنند؟! بگذریم!

اگرچه دو سال پیش، آتش افتاده بر پیکره میدان حسن آباد خاموش شد، اما آتش وعده‌های عملی نشده برای بازسازی  این میدان، هر روز صفحه مهمی از دفتر خاطرات تهرانی  را بیشتر می سوزاند.

حالا که نزدیک به دو سال از تمام آن وعده‌ها می‌گذرد، تن سوخته ضلع شمال‌غربی میدان حسن‌آباد هنوز اسیر داربست‌های فلزی است.

بهتر است بگوییم، بنایی زخم خورده که دو سال در یک نایلون مصنوعی پیچیده شده است و روزانه در معرض دید هزاران نفر است، همچنان رخ در پس یک نقاشی رنگ و رو رفته برده و قدم گذاشتن به حریم آن برای افراد متفرقه ممنوع است.

تنها چند روز از مدیریت  شهری دوره پنجم باقی مانده و معلوم نیست این بنای ارزشمند تاریخی قرار است دچار چه سرنوشتی شود؛ آیا با همین داربست‌ها و کارهای نیمه کاره به حال خود رها می‌شود و یا مسئولان شهرداری تهران به خودشان می‌آیند و تمام توان خودشان را جهت سریع پیش‌بردن مراحل به کار می‌گیرند؟ البته این اولین باری نیست که شهرداری تهران در انجام وعده‌های خود بدقولی کرده و گویا گوش شنوایی هم ندارند؛ حال باید منتظر ماند و دید که بازسازی این میدان تاریخی و ارزشمند، چه روزی در اولویت مسئولان قرار می‌گیرد…!

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا