اجتماعی و فرهنگی

شرایط اقساط خرید خدمت سربازی

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین سردار موسی کمالی، جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در مورد آخرین جزئیات طرح تقسیط غیبت سربازی مشمولان غایب که در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است، اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی بنا بر بند «ب» تبصره ۱۱ لایحه بودجه سال ۹۵ به دولت اجازه داد که کلیه مشمولانی که بیش از ۸ سال غیبت داشته‌اند با پرداخت جریمه به صورت یکجا یا تقسیط تا پایان سال ۹۵، از انجام خدمت سربازی معاف شوند.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح به مبالغ تصویب شده درمورد جرائم تصریح کرد: جرائم مشمولان غایب زیر دیپلم ۱۰ میلیون تومان، دیپلم ۱۵ میلیون تومان، فوق‌دیپلم ۲۰ میلیون تومان، لیسانس ۲۵ میلیون تومان،فوق لیسانس ۳۰ میلیون تومان،، دکترای پزشکی ۳۵ میلیون تومان، دکترای غیرپزشکی ۴۰ میلیون تومان و پزشکان متخصص و بالاتر ۵۰ میلیون تومان است.

سردار کمالی ادامه داد: به ازای هر سال غیبت بیش از ۸ سال ۱۰ درصد به مبلغ جریمه اضافه می‌شود؛ همچنین به ازای همسر و هر فرزند ۵ درصد از مبلغ جریمه کم می‌شود.

این مقام ارشد ستاد کل در پاسخ به دیگر پرسش فارس درمورد اینکه آیا مبلغ جرائم نسبت به سال گذشته افزایشی داشته یا نه، گفت: خود به خود ۱۰ درصد افزایش جریمه داریم؛ چرا که افرادی که در سال ۹۴، ۸ سال غیبت داشتند در طرح ثبت‌نامی امسال یک سال به غیبتشان افزوده می‌شود، چون ملاک پایان سال ۹۵ است و بنابراین ۱۰ درصد به مبلغ جریمه‌شان افزوده خواهد شد.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح به ثبت‌نام ۲۸۵ هزار مشمول غایب در مرحله اول ثبت‌نام در سال گذشته اشاره و بیان داشت: در مرحله دوم نیز ۴۴ هزار نفر ثبت‌نام کردند؛ مجموعا می‌توان گفت که ۳۲۹ هزار نفر در دو مرحله در سال گذشته برای پرداخت جریمه غیبت سربازی ثبت‌نام کردند.

وی افزود: از این تعداد حدود ۱۹۸ هزار نفر جریمه را پرداخت کرده و تعیین تکلیف شده‌اند، اما چون سال مالی به اتمام رسید اجرای طرح متوقف شد.

کمالی به تصویب ادامه اجرای این طرح در سال ۹۵ پرداخت و گفت: بعد از تصویب مجلس شورای اسلامی و ابلاغ آن از سوی رئیس جمهور مرحله سوم ثبت‌نام از مشمولان غایب آغاز می‌شود.

این مقام ارشد ستاد کل در پاسخ به پرسش دیگر فارس به چگونگی تقسیط این جریمه اعلام کرد: مجلس طرح تقسیط را تثبیت کرده اما ستاد کل نیروهای مسلح باید ضوابط اجرایی را با مبادی ذیربط تهیه و ابلاغ کند؛ لذا در حال حاضر ضوابط اجرایی نحوه تقسیط مشخص نیست.

وی افزود: بعد از ابلاغ توسط ریاست جمهوری، ستاد کل نیروهای مسلح به سراغ اجرایی کردن این طرح خواهد رفت.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با بیان این مطلب که تعداد غایبان به طور دقیق مشخص نیست اعلام کرد: پیش‌بینی ما در سال گذشته یک میلیون و ۵۰۰ هزار غایب بود که با تعیین تکلیف شدن ۱۹۸ هزار نفر در سال گذشته تعداد غایبان در حدود یک میلیون تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود.

وی در خصوص استقبال غایبان از طرح تقسیط جریمه غیبت سربازی گفت: چون جزئیات مشخص نیست نمی‌توان از هم اکنون پیش‌بینی کرد که چقدر از این طرح استقبال می‌شود.

این مقام ارشد ستاد کل به غایبان مشمول توصیه کرد: که منتظر تسهیلات بیشتر نمانند و نسبت به پرداخت جریمه یا تعیین تکلیف سربازی خود اقدام کنند، چرا که سال به سال بر میزان جرائم افزوده می‌شود. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا