اجتماعی و فرهنگیصفحه اصلی

مشکل سکونت همراهان بیماران حل می‌شود؟

همراه بیمارانی که از شهرستان می آیند علاوه بر درد عزیزانشان، درد محل سکونت هم دارند و حل این مشکل یاری شهرداری ها و خیرین را نیاز دارد.

 

به گزارش شوراآنلاین، حوالی بیمارستان که قدم می‌زنیم چادر‌های مسافرتی رنگی و قدم‌های خسته افرادی را میبینیم که تکیه بر دیوار و بی سر پناه شب را در خیابان‌های اطراف بیمارستان می‌گذرانند و این ماجرا حکایت از خانواده‌هایی دارد که به امید درمان بیماری عزیزشان دیار خود را ترک کرده و به تهران آمده اند.

روزانه حدود ۱۲۰۰۰ نفر از کل کشور به بیمارستان امام خمینی مراجعه می‌کنند و چیزی معادل این تعداد و شاید هم بیشتر همراهان این بیماران هستند و تعدادی از آن‌ها شاید فامیلی داشته باشند و مشکل اسکان نداشته باشند و یا بعضی دیگر هم تمکن مالی داشته باشند و به هتل بروند، اما بسیاری از آن‌ها تا به تهران رسیدنشان هم با خداست و اگر اجباری برای بیماری بستگانشان وجود نداشته باشد اصلا به تهران نمی‌آیند.

ملک همراه سرا‌ها را شهرداری تهیه می‌کند

تورج فرهادی شهردار منطقه ۶ تهران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره شکل گیری و تهیه همراه سرای جواد الائمه گفت: در سالیان گذشته پیمانکاری همراه سرایی را فراهم کرده بود تا  از آن استفاده تجاری کند و در این میان هم بنیاد کامرانیه برای خدمات خود از همراهان بیماران هزینه دریافت می‌کند. ما با این پیمانکار قراردادی بسته و اجاره آن ملک را پرداخت می‌کنیم، اما برای خدماتی که بنیاد کامرانیه ارائه می‌کند نیاز به کمک خیرین است که تا به اینجا حضور مفیدآن‌ها را در کنار خود داشته ایم و از این به بعد هم از خیرین درخواست کمک داریم.

خانه‌ی عماد هم در حال آماده سازی است

وی افزود: چندی پیش چند ساختمانی در خیابان ارومیه را در اختیار خانه عماد قرار دادیم برای کودکانی که نیاز به پیوند مغز استخوان دارند تا چند روز قبل و چند روز بعد از این که پیوند انجام شود جایی برای استراحت داشته باشند و این همراه سرا یک ساختمان پنج طبقه است که خیرین آن را مجهز کرده اند و حالا خانه عماد آماده بهره برداری است.

بهره برداری از همراه سرا‌ها تا خرداد سال ۱۴۰۰

فرهادی در ادامه گفت: ملکی هم در خیابان شهید امیرلو با ظرفیت ۲۰۰ نفر همراه در اختیار دکتر مدرسی از خیرین دانشگاه تهران است که تاخرداد سال ۱۴۰۰ آماده بهره برداری است و در این زمینه شرکت گلرنگ هم آمادگی خود را اعلام کرده تا در صورتی که ملکی در اختیارشان قرار گیرد ۱۰۰ سوئیت ۲۵ متری مجهز ساخته و در اختیار همراهان قرار دهند.

نقش نهاد‌های دولتی در این امر مهم چیست؟

وی افزود: یک ملک ۶ هکتاری، متعلق به نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی وجود دارد که در اختیار دانشکده پرستاری است و درحال مذاکره هستیم تا بخشی از این زمین را در اختیار خود بگیریم هم برای تامین پارکینگ مراجعان و هم بخشی از آن را باکمک خیرین اختصاص دهیم به سوئیت هامورد نیاز همراهان. ما درحال حاضر ادعا بر این داریم که خانه عماد آماده بهره برداری و پروژه دوم هم در حال کلنگ زنی است. ما مجوز‌های لازم را صادر کرده ایم و فقط منتظر نتیجه مذاکراتمان با ارتش هستیم که در صورت مثبت بودن نتیجه حداقل ۵۰۰ واحد سوئیت باظرفیت ۴ نفر فراهم خواهد شد.

چگونه به این همراه سرا‌ها دسترسی پیدا کنیم؟

اما بسیاری از این همراهان از وجود این همراه سرا‌ها و روش دسترسی به آن‌ها اطلاعی ندارند و این قضیه آن‌ها را دچار سردرگمی می‌کند. اما موسسه رها در این زمینه یاری مفیدی می‌رساند.

فرهادی درباره نقش موسسه رها گفت: علاوه بر اینکه یک سری واحد‌ها و سوئیت‌ها را موسسه رها فراهم کرده برای همراهان بیماران و ما نیز صحبت‌هایی با بنیاد مستضعفان داشتیم تا ساختمانی را در اختیار ما قرار بدهد وما در اختیار موسسه رها قرار دهیم موسسه رها یک اپلیکیشن پرکاربرد فراهم کرده است تا همراهان بیماران در هر منطقه‌ای از ایران که قرار دارند با مراجعه به این اپلیکیشن اتاق مورد نیاز خود را به عنوان همراه بیمار با استفاده از ظرفیت‌های رایگان آن رزرو کنند.

شهردار منطقه ۶ تهران درباره شیوه دسترسی به همراه سرا‌ها گفت:همراهان بیماران می‌توانند با مراجعه به مددکارانی که در بیمارستان حضور دارند و یا از طریق اپلیکشن معرفی نامه دریافت کرده و در این همراع سرا‌ها سکونت کنند.

سکونت در این همراه سرا‌ها رایگان است

وی درباره هزینه همراه سرا‌ها گفت: اکثر کسانی که به ما مراجعه می‌کنند جهت سکونت در این همراه سرا‌ها تمکن مالی ندارند تا در هتل سکونت کنند و به همین دلیل هم هزینه سکونت در این همراه سرا‌ها رایگان است.

فرهادی در ادامه گفت: استفاده از این همراه سرا‌ها برای هیچ همراهی محدودیت ندارد و در صورت داشتن ظرفیت از تمامی بیمارستان‌ها می‌توانند مراجعه کرده و درآن جا سکونت کنند.

وی گفت: مسئله این است که در منطقه ۶ حدود ۳۵ بیمارستان، مرکز درمانی، کلینیک و مطب وجود دارد که از تمام سطح کشور به آن‌ها مراجعه می‌کنند و این زیاد بودن مراکز درمانی مخصوص انواع بیماری می‌تواند مشکلات جانبی بسیاری را برای ما ایجاد کند که تمام آن‌ها را حل می‌کنیم، ولی فعلا تلاش ما در این است که مشکل سکونت همراهان را حل کنیم تا آن‌ها حداقل از لحاظ محل سکونت و استراحت دچار مشکلات جانبی نشوند.

بیمارستان نمی‌تواند در این زمینه کمک کند

وی افزود: بیمارستان ظرفیت کمک در این زمینه را نداشته و وظیفه چندانی هم در قبال این موضوع ندارد و این ما و خیرین هستیم که در این زمینه فعالیت می‌کنیم. ما شهرداری‌ها اصولا زمین را فراهم می‌کنیم اگر زمین هم نداشته باشیم از ظرفیت‌های خیرین برای خرید زمین و ساخت همراه سرا‌ها استفاده می‌کنیم درواقع در اکثر مواقع فراهم کردن زمین برعهده شهرداری است، اما در این بین برای انجام یک کار اساسی به کمک خیرین نیاز است.

اما این همراه سرا‌های ذکر شده برای تمام بیمارستان‌ها کافی نیست و در این اوضاع که بیمارستان‌های تهران شلوغ اند و از تمامی شهرستان‌ها به آن‌ها مراجعه می‌شود شهرداری تهران باید بیشتر به فکر محل سکونت این همراهان باشد که درد بی سقفی هم بر درد عزیزان این همراهان اضافه نشود.

در این زمینه نصرالله آبادیان شهردار منطقه ۱۱ تهران در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: همراه سرای فارابی با عنوان خانه مهربانی ایوار میزبان همراهان بیمارانی است که در طول درمان، نیازمند اسکان موقت هستند و از شهر‌های دیگر به پایتخت می‌آیند.

آبادیان در تشریح فعالیت‌های همراه سرای فارابی با عنوان خانه مهربانی ایوار در این این منطقه گفت: خانه مهربانی ایوار در سه طبقه و ۶ اتاق میزبان بیش از ۲۰ نفر از همراهان بیمارانی است که برای درمان به تهران آمده اند و محلی برای اسکان موقت در شهر ندارند.

وی افزود: تمامی خدمات این مرکز شامل اسکان و ارایه اتاق، تغذیه، رفت و آمد و خدمات بهداشتی کاملا رایگان است و با توجه به شیوع بیماری کرونا، این مرکز با رعایت همه جانبه پیمان‌های بهداشتی میزبان مراجعین است و این همراه سرا در خیابان قزوین شرقی خیابان شهید جوادیان (قلمستان) پلاک ۶۳ واقع شده است و همراه بیماری که برای معالجه به تهران آمده است با مراجعه به مدیریت بیمارستان و بخش مددکاری مرکز درمانی با نامه معرفی پزشک و تایید مرکز، به همراه سرا مراجعه می‌کنند و در صورت خالی بودن فضای اسکان در اولین فرصت نسبت به ارایه اتاق به آن‌ها اقدام می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا