شورای شهر

سالاری: دولت با برگزاری انتخابات شورایاری ها مخالف نیست

به گزارش شورا‌آنلاین، محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران در جریان سیصد و چهل و چهارمین جلسه شورا با اشاره به نامه ابلاغی از سوی وزارت کشور به استانداری و فرمانداری تهران مبنی بر عدم برگزاری انتخابات شورایاری های شهر تهران در دوره بعدی اظهار داشت: ابلاغ این نامه به هیچ عنوان به معنای مخالفت دولت با برگزاری انتخابات شورایاری ها نیست.

وی افزود: نامه ای که وزارت کشور ابلاغ کرده است ناظر بر گزارش نهادهای نظارتی در خصوص عدم جایگاه قانونی شورایاری هاست که خواسته اند شورایاری ها وجاهت قانونی پیدا کنند تا انتخابات آینده آنها با مانع مواجه نشود.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا در ادامه یادآور شد: بر همین اساس ادامه فعالیت شورایاری ها در دوره فعلی منعی ندارد وتنها نهاد های نظارتی خواستار تعیین تکلیف قانونی این جایگاه و انتخابات ان  شده اند.

وی تاکید کرد : هم وزارت کشور و هم فرمانداری و استانداری با برگزاری انتخابات شورایاری ها مخالفتی ندارند. 

محمد سالاری در ادامه افزود: شورای عالی استانها به عنوان نهاد فرادستی با کمک وزارت کشور باید به دنبال تثبیت این جایگاه یا از طریق ارائه طرح پیشنهادی به مجلس و یا ارائه لایحه ای به دولت باشند. 

وی افزود: دولت در ابلاغ این نامه تاکید دارد که تا زمان برگزاری انتخابات دوره جدید، شورایاری ها فرصتی برای قانونی شدن شرایط انتخاباتشان دارند.

مهدی چمران رییس شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه برگزاری هر دوره انتخابات شورایاری ها با مشکلات فراوانی روبرو بوده است و استانداری و فرمانداری در ادوار مختلف کمترین همکاری را داشتند افزود: برای برگزاری دومین دوره انتخابات شورایاری ها وزارت کشور نهایت کم لطفی را داشت اما با پافشاری شورا در آن دوره  این حقوق مردمی اجرایی شد و سپس در دوران مرحوم کردان هم مخالفت هایی با این استدلال که انتخابات شورایاری ها غیر قانونی است صورت پذیرفت اما با مساعدت ایشان این انتخابات محلی نیز  برگزار شد با این شرط که حتما جایگاه قانونی انتخابات شورایاری ها تثبیت شود.

وی در ادامه گفت: در دولت فعلی هم جلسات متعددی با مسئولان وزارت کشور، استانداری، فرمانداری و سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد و مقرر شد که این خلا قانونی حل شود. 

چمران افزود: در پی این توافقات شورای عالی استانها و وزارت کشور دعوت هایی را از نهادهای نظارتی و اجرایی مسئول در این زمینه انجام داد که متاسفانه با عدم پاسخ به این دعوتنامه ها، ما به این تصمیم رسیدیم که دفاعیات خود را مبنی بر ضرورت وجود شورایاری ها و برگزاری انتخابات محلی به هیات دولت و یا مجلس ارائه دهیم. چنانچه این موضوع در دولت یا مجلس تصویب شود مشکل شورایاری ها حل خواهد شد. 

رییس شورای شهر تهران خاطر نشان ساخت: با تمام تلاش هایی که صورت گرفت انتظار داشتیم که وزارت کشور نامه نظارتی عدم برگزاری انتخابات شورایاری ها در دروه بعدی را ابلاغ نکند تا خلاء قانونی حل شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا