استان

استقبال چشمگیر از زیارت‌نامه‌های فولادی در موزه تاریخ حرم رضوی

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین جواد فرهمندنژاد، رئیس اداره پژوهش و معرفی آثار معاونت امور موزه‌های آستان قدس رضوی، اظهار کرد: پنج زیارت‌نامه شامل چهار زیارت‌نامه فولادی زرکوب از جنس برنج و فولاد و یک زیارت‌نامه فولادی مشبک طلاکوب که در گذشته در حرم مطهر رضوی نصب بود‌ه‌اند، در این موزه در معرض دید علاقه‌مندان گذاشته شده است.

 

وی به زیارت‌نامه فولادی زرکوب که زیارت حضرت رسول اکرم(ص) به خط ثلث و نسخ تزیینی بر روی آن کتابت شده است، اشاره کرد و گفت: این زیارت‌نامه در ابعاد ۳۲×5/58 سانتی‌متر، توسط محمد ابراهیم اصفهانی در سال ۱۲۹۹ قمری ساخته شده است.

 

رئیس اداره پژوهش و معرفی آثار معاونت امور موزه‌های آستان قدس رضوی به زیارت‌نامه فولادی زرکوب دیگری اشاره کرد که زیارت جامعه صغیره به خط نسخ و ثلث، بر روی آن نوشته شده است و افزود: این زیارت‌نامه نیز در ابعاد ۳۲×58 سانتی‌متر، توسط محمد ابراهیم اصفهانی در سال ۱۳۰۰ قمری خلق شده است.

 

فرهمندنژاد ادامه داد: این دو زیارت‌نامه نفیس، دارای یک لوح فولادی محرابی شکل و تخت است که یک نوار فلزی برجسته به دور آن قرار گرفته است. تزیینات و نوشته‌های صفحه آن‌ها نیز فولادی و حاشیه زرکوب است.

 

وی درباره دو زیارت‌نامه فولادی زرکوب دیگر بیان کرد: این دو زیارت‌نامه شامل زیارت پایین پا و زیارت بالای سر مضجع شریف امام رضا(ع) به خط نسخ است که به ترتیب در ابعاد ۸/۱۶×32 و ۸/۱۸×2/34 سانتی‌متر، در سال ۱۱۵۴ قمری ساخته شده‌اند.

 

رئیس اداره پژوهش و معرفی آثار معاونت امور موزه‌های آستان قدس رضوی اضافه کرد: بر روی این دو اثر ارزشمند یک لوح فولادی محرابی شکل محدب، به شکل یک صفحه فولادی کتیبه‌‌دار زرکوب به چشم می‌خورد.

 

وی گفت: زیارت‌نامه فولادی مشبک طلاکوب نیز در ابعاد ۲۹×57 سانتی‌متر، توسط استاد حاجی محمد بن استاد حسن اصفهانی در سال ۱۲۶۴ قمری در اصفهان خلق شده است.

 

فرهمندنژاد با بیان اینکه این اثر شامل زیارت امام رضا(ع) به صورت مشبک‌کاری است، افزود: این زیارت‌نامه به شکل مستطیل است که در ضلع بالایی خود به صورت خمیده در می‌آید و به یک دایره مشبک‌کاری که درون آن شمسه‌ای وجود دارد، منتهی می‌شود.

 

وی یادآور شد: مجموعه‌ای از اشیای نفیس مورد استفاده در این آستان مقدس مانند ضریح فولاد جوهری، ضریح‌‌ شیر و شکر (ملمع)، کتیبه‌‌های طلای حرم مطهر رضوی، درهای چوبی، درهای طلا و نقره، پنجره فولاد حرم مطهر، ظروف شست‌وشوی و ابریق‌های مورد استفاده در کشیک خانه و دفاتر حرم مطهر، انواع وسایل روشنایی، قفل‌‌ها و…، در موزه تاریخ حرم رضوی به نمایش درآمده است.

 

موزه تاریخ حرم رضوی، همه روزه از ساعت ۸ تا ۱۷:۴۵ و در روزهای تعطیل از ساعت ۸ تا ۱۲ واقع در طبقه همکف موزه مرکزی آستان قدس رضوی در صحن کوثر حرم مطهر رضوی، پذیرای علاقه‌مندان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا