اجتماعی و فرهنگیصفحه اصلی

دامنه تغییرات در شهرداری تهران چقدر است؟

شهرداری تهران ۵ ماه پیش باید لایحه اصلاح ساختار را به شورا ارائه می کرد. این کار هنوز انجام نشده و مدیران شهری گفتند دامنه تغییرات محدود است.

به گزارش شوراآنلاین، شهرداری تهران در سال ۱۲۸۶ خورشیدی به نام بلدیه تأسیس شد و مسئولیت این مؤسسه عمومی غیردولتی با شهردار است. شهرداری تهران ۹ معاونت، ۲۲ سازمان وابسته و ۱۲ شرکت وابسته به خود دارد.

برخی از سازمان‌ها، شرکت‌ها و معاونت‌های شهرداری تهران اقدامات موازی انجام می‌دهند. حدوداً یکسال پیش اعضای شورای شهر تهران با ۱۰ رأی موافق کلیات طرح کاهش و ادغام معاونت‌های شهرداری تهران را تصویب کردند و به شهرداری ۶ ماه مهلت دادند که لایحه اصلاح ساختار را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کند.

اصلاح ساختار سازمانی شهرداری تهران یک ضرورت انکارناپذیر است و همواره باید تغییراتی بر پایه نیاز در آن صورت گیرد.

به منظور کاهش پیچیدگی‌های سازمانی و همچنین پررنگ شدن نقش شهروندان در اداره شهر، مشخص شدن نقش سازمان‌ها و شرکت‌ها و … باید ساختار شهرداری تهران تغییر پیدا کند تا موضوعات به روز انجام شود و همچنین مسئولیت‌های واحدهای ستادی و منطقه‌ای مشخص شود.

در سال‌های گذشته یکی از رویکردها برون‌سپاری امور به بیرون از سازمان بوده است اما همچنان ساختار شهرداری چابک نیست و مدیریت فعلی در تلاش است که چابک‌سازی را در دستور کار قرار دهد و جایگاه‌ واحدها اصلاح شود.

در برنامه پنج‌ساله سوم و سند آینده‌نگاری شهرداری به موضوع انسان‌محوری توجه زیادی شده است و باید بروکراسی سازمانی کاهش پیدا کند. به همین دلیل نیاز است تغییراتی در اصلاح ساختار ایجاد شود.

مهلتی که به اتمام رسید/لایحه‌ای که به شورا نرسید

بیش از ۵ ماه از مهلت شهرداری تهران گذشته و هنوز مدیران شهری لایحه اصلاح ساختار را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نکرده‌اند. برخی از اعضای شورای شهر خواستار ادغام معاونت فنی عمران و حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران بودند.

معاونت حمل و نقل و فنی عمران ادغام شوند

محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر در اینباره گفت: همانطور که دو کمیسیون حمل و نقل و عمران در شورا ادغام است باید معاونت فنی عمران و حمل و نقل ترافیک شهرداری هم با هم ادغام شود تا هماهنگی‌ها بیشتر شود.

به اعتقاد علیخانی بحث‌های ترافیکی و عمرانی ارتباط نزدیکی به هم دارند و ما به دنبال این هستیم که کارها به راحتی انجام شود اما در شهرداری در بخش اجرا ادغامات به درستی انجام نمی‌شود.

ادغام معاونت‌های حمل و نقل ترافیک و فنی عمران مسکوت ماند

کش و قوس‌های فراوانی انجام شد و هنوز هم لایحه به شورا نیامده است اما مظاهریان معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراها که همزمان سرپرست معاونت منابع انسانی شهرداری تهران هم است به یکی از رسانه ها گفت که  شورا و شهرداری باور دارند که اصلاح ساختار نباید موجب بی‌ثباتی در سازمان شود و از همین رو اگر چه اصلاح ساختار انجام خواهد شد اما دامنه تغییرات محدود است.

به گفته مظاهریان، لایحه اصلاح ساختار شهرداری به صورت محدود و فقط یکبار طرح خواهد شد و ادغام معاونت‌های حمل و نقل ترافیک و فنی عمران مسکوت ماند و از دستور کار خارج شده است.

چندی پیش پیروز حناچی شهردار تهران  سکینه اشرفی معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری و امور شوراها و ابراهیم شیخ معاون منابع انسانی شهرداری را تغییر داد و برای هر دو معاونت یک مسئول قرار داد البته مظاهریان در معاونت منابع انسانی سرپرست شدو بحث‌هایی هم در این باره وجود دارد که نباید یک فرد دو شغله باشد. اما برخی از مدیران می‌گویند سرپرستی شغل محسوب نمی‌شود.

بدنه شهرداری تهران چاق شده است و بارها مدیران فعلی این موضوع را اعلام کردند که نیروی مازاد دارند.

شهرداری فربه شده است

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران هم در این باره گفت: شهردار تهران باید با افراد زیادی کار کند و همین امر باعث افزایش اختلافات می‌شود و شهردار باید بیشتر وقت خود را برای حل اختلافات بگذارد. شهرداری فربه شده و بعضا‌ موجب می‌شود یکسری از نیروها خارج شوند.

وی تأکید کرد: ساختار شهرداری نیاز به اصلاح دارد و برخی از معاونت‌ها از جمله حمل و نقل ترافیک و معاونت فنی و عمران باید با هم ادغام شوند.

حدود دو سوم بودجه شهرداری تهران صرف حقوق و دستمزد می شود و گفته می شود در حال حاضر هم درآمدها کاهش پیدا کرده است.

دو سوم بودجه شهرداری صرف حقوق و دستمزد می شود

مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران در این باره گفت:‌ شورای شهر از ابتدای به دنبال کاهش هزینه‌های اداره شهر بود و امروز قریب دو سوم (۱۱ هزار میلیارد تومان) از بودجه مصوب شهرداری صرف هزینه حقوق و دستمزد پرسنل می‌شود. هزینه‌ای که ۱۰۰ درصد تخصیص داده می‌شود.

وی با بیان اینکه کاهش درآمد در شهرداری داشته‌ایم،‌گفت:‌ شاهد تورم نیروی انسانی در شهرداری تهران هستیم و شورای پنجم از ابتدا موضوع منابع انسانی شهرداری را در دستور کار گذاشت. چرا که مهمترین مطالبه مردم کاهش هزینه‌های  اداره شهر است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه ساختار شهرداری در دهه‌های مختلف تغییراتی کرده است، گفت: در هر دوره معاونت اداره کل، شرکت و … ایجاد شده است و ساختار غیرمتوازن شده است و بخشی از هدررفت منابع در این ساختار است.

وی با تجربه‌های روز دنیا در سازمان‌های کوچک و چابک اشاره کرد و گفت: سازمان‌های کوچک و چابک اصولاً پاسخگو هستند و ساختارهای جمع و جور خدمات بهتری ارائه می‌کنند.

فراهانی با بیان اینکه کار مردم را باید به مردم واگذار کنیم،‌گفت:‌شورای شهر شهرداری را الزام کرد که معاونت‌ها، اداره‌کل، سازمان‌ها و بخشی از شرکت‌ها را ادغام کند تا از این منظر هزینه اداره شهر کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه هر شرکتی اضافه می‌شود هزینه ستادی دارد،‌گفت: حدود نیمی از هزینه‌ها، هزینه ستادی است به همین دلیل ادغام شرکت‌ها کمک می‌کند تا هزینه‌ها کاهش یابد.

الزام تبدیل به ۶ معاونت از سوی شورا برداشته شد

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه ابتدا پیشنهاد شورا این بود که معاونت‌ها به  ۶ معاون کاهش پیدا کند، گفت: قرار بود برخی سازمان‌ها ادغام شود در تصویب نهایی الزام شد که شهرداری کار علمی انجام دهد و با توجه به وضعیت خاص شهر تهران ساختاری متناسب را بازطراحی کند.

وی با بیان اینکه الزام تبدیل به ۶ معاونت از سوی شورا برداشته شد گفت:‌قرار شد که ساختار کوچک شود.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه قرار بود در شش ماهه اول امسال اصلاح ساختار را اعلام کنند و تا کنون کار با تأخیر انجام شده گفت: همچنان منتظر لایحه شهرداری هستیم اگر لایحه‌ای بیاید موضوع را بررسی می‌کنیم و در کمیسیون‌های تخصصی هم موضوع بررسی می‌شود و تا زمانی که لایحه دریافت نشود نمی‌توان اظهارنظر قطعی کرد.

احتمال تغییر در لایحه

وی در پاسخ به این پرسش که احتمال تغییر در لایحه شهرداری وجود دارد، گفت:‌بله، احتمال دارد مثل همه لوایح امکان تغییرات وجود دارد و قطعاً در کمیسیون‌ها بررسی می‌شود.

بر اساس این گزارش، هنوز لایحه اصلاح ساختار شهرداری به شورای شهر نرفته و مسؤولان شهری وعده داده اند در ماه جاری این کار انجام می شود.

منبع:فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا