اجتماعی و فرهنگی

ابنیه مدارس پایتخت چه وضعیتی دارند؟

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  داریوش ورناصری مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران اظهار داشت:‌ در سطح استان تهران بیش از ۶۰ هزار کلاس درس در قالب حدود ۶ هزار مدرسه داریم که بیش از ۵۰ درصد از این فضا در شهر تهران قرار دارند.

وی با بیان اینکه هر چقدر قدمت و عمر شهرها بیشتر باشد به همان نسبت مدارس فرسوده‌تر است، افزود: در شهر تهران قدیمی‌ترین مدارس را با عمر بیش از ۱۰۰ سال داریم. به عبارتی ۲۵ تا ۳۰ درصد از ۶۰ هزار فضای آموزشی در تهران دارای عمر بیش از ۴۰ سال هستند.

ورناصری با بیان اینکه ۲۵ درصد فضای غیرایمن شامل بیش از هزار مدرسه تهران می‌شود، اضافه کرد: در چنین شرایطی در صورتی که شاهد شرایط بحرانی مانند زلزله و حوادث مشابه باشیم ممکن است آسیب جدی به فضاهای آموزشی که دارای بیش از ۴۰ سال عمر هستند برسد.

وی با بیان اینکه ساخت هر مدرسه ۲.۵ تا ۳ میلیارد تومان هزینه در بر دارد، افزود: بر این اساس حدود     3500 میلیارد تومان نیاز است تا بتوان فضای آموزشی فرسوده تهران را نوسازی کرد که با اعتبارات فعلی بیش از ۲۰ سال طول می‌کشد تا بتواند فضاهای آموزشی فرسوده را بازسازی کنیم و این در شرایطی است که فرض بگیریم مدارس دیگری به این چرخه اضافه نشود.

مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران تصریح کرد: حضور خیرین مدرسه‌ساز کمک می‌کند که زمان اعلام شده برای نوسازی مدارس فرسوده کاهش یابد.

وی با بیان اینکه نیاز فضای آموزشی جدید به خصوص در مناطق جدید شهر تهران یعنی در سایت‌های مسکن احساس می‌شود، افزود: کمبود فضای آموزشی در منطقه ۲۲، پرند،پردیس از جمله مسائلی است که اگر برای آن فکری نشود، جز چالش‌های شهر تهران است.

ورناصری با بیان اینکه در منطقه ۲۲ تهران به بیش از ۲۰۰ مدرسه نیاز داریم، افزود: در حال حاضر ۷۵ مدرسه دولتی و غیردولتی در منطقه ۲۲ تهران وجود دارد و به بیش از ۱۰۰ مدرسه تا یکی دو سال آینده در این منطقه نیاز داریم و این در حالی است که توان ما برای ساخت مدرسه در هر منطقه نهایتاً‌ 5 مدرسه است.

وی از خیرین مدرسه‌ساز تقاضا کرد تا برای حل مشکل فضای آموزشی به آموزش و پرورش استان تهران کمک کنند و در مناطق حاشیه‌ای مانند پردیس و پرند فضای آموزشی ایجاد شود.

مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران با بیان اینکه سالیانه ۱۰۰ فضای آموزشی را در شهر تهران آماده و به بهره‌برداری می‌رسانیم، افزود: در شهر تهران شاهد رشد دانش‌آموز هستیم که به دلیل مهاجرت‌پذیری است، در استان تهران جمعیت دانش‌آموزی بیش از ۲ میلیون نفر است که یک میلیون و ۸۰۰هزار نفر از آنها در تهران حضور دارند.

وی افزود: حدود ۳۰ درصد از فضاهای آموزشی را خیرین احداث کردند یا به کمک آنها ساخته می‌شود و در خصوص پروژه‌های نیمه‌تمام نیز در سال ۹۲، ۲۵۰ پروژه نیمه‌تمام داشتیم که تا امروز بیش از ۱۱۰ پروژه توسط خیرین تکمیل شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا