مدیریت شهری

بهره‌برداری از یادگاه شهدای گمنام میدان امام حسین(ع) قبل از اربعین

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  مجتبی عبداللهی با اعلام این مطلب که میدان امام حسین(ع) در ایام عزاداری سالار شهیدان و سایر مناسبت‌ها به یکی از نقاط اصلی تجمع مردم شهید‌پرور تبدیل گشته است، گفت:پیکر پاک ۵ شهید گمنام در این مکان آرمیده اند و بالطبع ساخت یادگاهی برای این شهدا متناسب با فضا و طرح فعلی میدان در دستور کار قرار گرفته است.

 

عبداللهی در ادامه افزود:در اسفندماه ۹۲ مسابقه‌ای محدود برگزار و در اردیبهشت ۹۳ از بین ایده‌های دریافت شده نهایتا طرح اولیه انتخاب و با راهبری داوران مسابقه که جمعی از اساتید برجسته معماری و شهرسازی کشور بودند، طرح برگزیده انتخاب گردید.

 

وی با اشاره به این که طراحی بنا شامل یک ۵ ضلعی بتنی به نشانه ۵ شهید گمنام است که راس یکی از این ضلع‌ها در جهت قبله قرار گرفته و ضلع مقابل آن ورودی بنا را تشکیل می‌دهد، گفت:در این ۵ ضلعی بتنی شکاف‌هایی ایجاد گردیده است که ضمن ایجاد ارتباط بصری بین درون و بیرون بنا با استفاده از نقوش بکار رفته در بدنه سازی میدان، شمایی ضریح گونه از بیرون بنا ایجاد می‌کند که باعث جذابیت بصری و ایجاد حس تعلق و یکپارچگی بنای یادگاه با فضای شهری میدان شده است.

 

عبدالهی در تشریح چگونگی ساخت و مصالح در این یادگاه گفت: انتخاب مصالح بتنی علاوه بر سادگی صلابت و استواری رزمندگان در نبرد نابرابر را تداعی می‌کند. همچنین با پرداخت بتن در درون بنا حالتی نرم و لطیف ایجاد می‌شود.به گونه ای که در طراحی بنا بتن از بیرون استواری و صلابت و از درون نرمی و لطافت در عین سادگی را تداعی می کند و این مفهوم متضاد بازگو کننده ویژگی اصلی رزمندگان عرصه دفاع مقدس می‌باشد. بدین معنا که آنان ضمن صلابت و استواری در عرصه پر از حادثه و خطر جنگ، همگی دارای روحیات لطیف و عارفانه بوده و مناجات‌ها و راز و نیاز‌های عاشقانه آنها قبل از عملیات، صفحات زرین دفاع مقدس را شکل می‌دهند.

 

معاون خدمات شهری شهرداری تهران ادامه داد: در کنج دیواره‌های بتنی سکوهایی برای نشستن و راز و نیاز بازدید کنندگان تعبیه شده است. در سقف بنا هم ضمن ایجاد هندسه‌ای ظریف یک دایره تو خالی قرار گرفته است که در دور آن کاشی کاری منقش به آیه شریف «و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون» اجرا خواهد شد و بازدید کننده از درون یادگاه تصویری از این آیه شریفه را در کنار آسمان در منظر دید خود دارد که استعاره‌ای است از مکان رفیع شهدا نزد پروردگار و سیر و سلوک آنها.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت خدمات شهری شهرداری تهران، عبداللهی تاکید کرد: یادگاه شهدای گمنام در میدان امام حسین (ع) پیش از ایام اربعین سید و سالار شهیدان آقااباعبدالله الحسین(ع) به بهره برداری خواهد رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا