شورای شهر

گزارش کامل جلسه یکصد و چهل و سوم شواری شهر تهران

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین رئیس شورای اسلامی شهر تهران در جریان ارائه گزارش شهرداری تهران از اجرای پروژه‌های عمرانی در شهر خرمشهر گفت: این حرکت شورای شهر و شهرداری تهران یک حرکت نمادین برای تحرک مدیریتی جهت عمران و آبادانی خرمشهر است.

به گزارش مرکز ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران اولین دستور جلسه یکصدو چهل و سومین شورای اسلامی شهر تهران به موضوع اجرای مصوبه شورای اسلامی شهر تهران توسط شهرداری تهران مبنی بر اجرای پروژه‌های عمرانی و شهری در شهر خرمشهر تا سقف ۵ میلیارد تومان بود که مهدی چمران این موضوع را آغاز یک حرکت نمایدین جهت عمران و آبادنی زیرساخت‌های شهر خرمشهر دانست.

چمران با اشاره به تاریخچه خرمشهر گفت: در زمان جنگ در تابلوی ورودی شهر، جمعیت خرمشهر را ۳۶ میلیون نفر نوشته بودند و این به معنای آن بود که تمام مردم پشتوانه خرمشهر هستند؛ بنابراین اکنون نیز باید همه دستگاه‌های دولتی و کل نظام پای کار بیایند و خرمشهر را بعد از ۲۷ سال از این وضعیت نجات دهند.

وی با اشاره به مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص اجرای چند پروژه شهری در خرمشهر گفت: شهر خرمشهر با بازسازی یک خیابان و چند پارک و تفریحگاه آباد نمی‌شود بلکه باید زیرساخت‌های شهر دوباره ساخته شود.

چمران خاطر نشان کرد: البته این حرکت مدیریت شهری تهران، هرچند در مقابل فداکاری و عظمت شهر خرمشهر و مردم آن بسیار ناچیز است اما با همین مقدار کار اندک امید و شادابی را در دل مردم این شهر به وجود آورد.

 وی با اشاره به اینکه عمران و آبادانی شهر خرمشهر نیاز به بودجه کلان و همدلی مسئولین دارد، افزود: این حرکت شهرداری تهران آغاز طلیعه خوبی شد تا به امید خدا ادامه حرکت عمران را به صورت مدیریتی ادامه دهیم.

 رئیس شورای شهر تهران افزود: این حرکت مدیریت شهری تهران باعث ایجاد یک تحرک مدیریتی برای بهسازی و عمران خرمشهر می‌شود و باید این مسئله به دولت و مجلس منتقل شود.

چمران در پاسخ به اعتراض یکی از اعضای شورا مبنی بر اینکه طبق قانون شهرداری تهران نمی‌تواند بودجه خود را در خارج از شهر تهران هزینه کند، گفت: در زمان جنگ در یک تقسیم بندی تعدادی از شهرها، معین مناطق جنگی شدند که تهران نیز به عنوان معین شهر خرمشهر انتخاب شد.

وی ادامه داد: بر اساس همین موضوع قانونی، شهر تهران می‌تواند برای بازسازی در این شهر هزینه کند که از لحاظ قانونی فرجه ای برای هزینه کرد مدیریت شهری تهران برای شهر خرمشهر باز می‌شود.

چمران با بیان اینکه در مذاکراتی که با مناطق آزاد شده است؛ آن‌ها نیز مبلغ ۵ میلیارد تومان هزینه عمران خرمشهر را متقبل شده‌اند، اظهار داشت: حال ما باید برای ادامه کار به این فکر کنیم که چگونه می‌توان این تحرک در مدیریت را ایجاد کرد.

چمران در پایان پیشنهاد داد: ما باید با مسئولین محلی شهر خرمشهر در این زمینه مذاکره کنیم تا بتوانیم ظرفیت دولت و ملت را برای عمران شهر خرمشهر به کار گیریم.

 

از نگرانی ممانعت‌های قانونی تا انجام وظیفه ملی

اعضای شورای اسلامی شهر تهران واکنش‌های متفاوتی به گزارش اقدامات انجام شده در خرمشهر توسط شهرداری تهران داشتند.

به گزارش مرکز ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران در ابتدای یکصد و چهل و سومین جلسه شورا گزارشی توسط شهرداری تهران در رابطه با اقدامات انجام شده در شهر خرمشهر ارائه شد که نظرات متفاوت اعضا را در پی داشت.

علیرضا دبیر: درمان خرمشهر با تزریق بودجه نیست با فراهم آوردن تسهیلات است

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: مصوبه ما برای کمک به خرمشهر ۵ میلیارد تومان بوده که البته باید خاطر نشان کنم هنوز گزارشی از هزینه کرد شهرداری در خرمشهر به دست ما نرسیده است و امیدواریم این امر هر چه سریع‌تر محقق شود.

 

وی ادامه داد: عزیزان توجه داشته باشند مشکل شهر خرمشهر با تزریق بودجه و ۱۰ میلیارد و ۱۰۰ میلیارد حل نمی‌شود بلکه باید تسهیلات برای مدیریت این شهر فراهم آورد تا در دراز مدت موفق باشند.

 

اسماعیل دوستی: هر خدمتی به خرمشهر موجب خشنودی خدا، رهبری و شهدا خواهد شد

نایب رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل در واکنش به گزارش شهرداری تهران از خرمشهر گفت: بیایید برگردیم به زمانی که خرمشهر اشغال شده بود. اگر آن روز از تک تک ما سؤال می‌کردند که یک پنجم اموال خود را بدهید تا خرمشهر آزاد شود ایا قبول نمی‌کردید؟ یقیناً همه آماده بودیم این کار را بکنیم پس امروز هم باید به این شهر، کلان نگریسته شود.

من یقین دارم اگر ما هر خدمتی به خرمشهر بکنیم هم خدا، رهبری و هم شهدا خشنود خواهند شد.

 

معصومه آباد: اقدامات شهرداری تهران امیدواری را در بین مردم خرمشهر ایجاد کرده است

رییس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: خرمشهر سند پر افتخار ایثار مردم کشورمان است بنابراین باید در سازندگیان کوشا بود.

وی افزود: اقدامات شهرداری تهران نقطه امیدی در دل مردم ایجاد کرده و از همان آغاز کار مردم، با نشاط پیشرفت شهرداری را رصد می‌کردند.

آباد اظهار داشت: این در حالی است که شهرهای جنوب غربی به ویژه اهواز، آبادان و خرمشهر با پدیده گرد و غبار در گیر هستند و هر ساله با وقوع این پدیده سیر مهاجرت به شهرهای دیگر شدت می‌گیرد اما امسال شاهد بودیم مردم خرمشهر به رغم وقوع این پدیده با احساس امیدواری در شهر خود ماندند.

آباد در پایان یاد آور شد: ما همانطور که توانستیم جنگ را اداره کنیم به همان شکل باید بتوانیم سازندگی را نیز در این شهر ادامه دهیم. این شهر از ظرفیت‌های خوب اقتصادی بهره می‌برد و خواسته من این است که در کنار این امر به حوزه برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی این شهر نیز توجه شود.

 

پرویز سروری: در آزادی خرمشهر همه ایران سهم داشتند در ساختن آن هم باید همه ایران مشارکت کنند

رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا گفت: اگر به سالهای اشغال خرمشهر بازگردیم تابلویی در ذهن متصور می‌شود که روی آن نوشته بود جمعیت خرمشهر ۳۶ میلیون نفر یعنی جمعیتی به عدد جمعیت کشور ایران.

وی ادامه داد: آن روزگاران تمام مردم و آحاد ملت ایران می‌خواستند که در آزادی خرمشهر مشارکت کنند و سهم داشته باشند اما متاسفانه ما نتوانستیم به این میزان در سازندگی این شهر مشارکت کنیم.

سروری تصریح کرد: این اقدام شهرداری تهران شروعی بود بر سازندگی خرمشهر که البته نیاز به استمرار دارد و ما باید به کل جامعه ایران سهمی در سازندگی خرمشهر بدهیم. وعده بزرگ ملت ایران در سازندگی خرمشهر به زودی محقق خواهد شد.

 

رحمت الله حافظی: دولت باید نگاه جدی تری به خرمشهر داشته باشد

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری نیز گفت: این اقدام شهرداری تهران به سان آن است که ماهی برای مردم خرمشهر سوغات برده‌ایم در حالی که باید تور ماهیگری این شهر که در دوران دفاع مقدس آسیب دیده را ترمیم کنیم.

وی ادامه داد: امروز خرمشهر یکی از نقاط مهم در واردات کالا می‌تواند باشد که نگاه جدی دولت را برای رونق تجاری آن می‌طلبد. به عنوان نمونه واردات یک یا چند نوع کالای خاص را تنها معطوف به این شهر کنند.

حافظی افزود: امیدواریم تا اوایل خرداد و سالرزو آزاد سازی خرمشهر اخبار خوشی در این زمینه بشنویم.

 

احمد حکیمی پور: قانون شهر داری‌ها اجازه نمی‌دهد بودجه پایتخت را برای شهرهای دیگر هزینه کنیم

رییس کمیته میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران گفت: در مظلومیت خرمشهر باید گفت که بعد از ۲۷ سال پس از جنگ، خرمشهر بشود ابزاری برای تبلیغات.

وی ادامه: این به هیچ عنوان وظیفه شهرداری و شورای شهر تهران نیست که در شهر دیگری اقدامات عمرانی کنند.

حکیمی پور افزود: من به رغم ارادتی که به شهر خرمشهر دارم باید بگویم قانون شهرداری‌ها اجازه نمی‌دهد که برای شهرهای دیگر هزینه کنیم.

وی خاطر نشان کرد: من خاک پای مردم خرمشهر هستم اما چنین اقداماتی باید در چهار چوب قانونی باشد نه آنکه این تصور را ایجاد کند که شهرداری تهران در آمد های بسیار دارد.

 

محسن پیر هادی: قانون ما حفظ انقلاب است

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: من در تکمیل فرمایشات آقای حکیمی پور باید بگویم ما هم به دنبال اجرای قانون هستیم اما توجه داشته باشید که قانون ما حفظ انقلاب اسلامی است.

وی ادامه داد: امروز اگر از هر جوانی سؤال شود که خرمشهر کجاست می‌گوید تکه ای از وجودمان این شعار نیست بلکه حقیقت است.

پیر هادی اظهار داشت: خرمشهر نماد انقلاب ما است و این وظیفه انقلابی و سهم حداقلی ما است که برای سازندگی خرمشهر یکی از بهترین شهردارهای تهران را به آنجا فرستادیم.

 

ولی الله شجاع پوریان: به خرمشهر مانند منطقه ۲۳ نگاه شود

عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در واکنش به اقدامات انجام شده در خرمشهر گفت: زمانی که خرمشهر سینه سپر کرده بود و در برابر دشمن ایستاده بود به عنوان نماد جمعیت ایران معرفی می‌شد. با این حال متناسفانه بعد از گذشت ۴ دهه از انقلاب هنوز عدم روح زندگی در این شهر هویدا است که این خوب نیست.

وی در قالب پیشنهادی گفت: به نظر من باید با وسعت نظر به این شهر دیده شود و خرمشهر را به عنوان منطقه ۲۳ شهرداری تهران در نظر بگیریم و یک شهردار مجازی برای آن در نظر بگیریم این می‌تواند یک کار ارزشمند باشد.

 

فاطمه دانشور: ظرفیت‌های اقتصادی خرمشهر باید شناسایی شود

رییس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: برای من جالب است که چرا در کنار ظرفیت‌های مهم و خوب اقتصادی، این شهر همچنان از آن‌ها بهره مند نمی‌شود.

دانشور ادامه داد: در کنار پالایشگاه بزرگ این شهر فقر بیداد می‌کند که این یک تناقض آشکار است و باید گفت ظرفیت‌های اقتصادی این شهر همچنان شناخته نشده است.

دانشور اظهار کرد: یکی از بزرگ‌ترین فرصت‌های این شهر همجواری با عراق است چرا که فرصت‌های بسیار زیاد شغلی می‌تواند ایجاد کند.

 

محسن سرخو: در تهران مناطقی داریم محرم‌تر از شهرهای محروم ایران

رییس کمیته حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: من ارتباط تنگاتنگی با خرمشهر داشته‌ام چه در زمان جنگ و چه در دوران سازندگی و باید گفت کار ارزشمندی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: با این حال لازم می دانم به رغم اولویت‌هایی که برای خرمشهر مطرح شد این موضوع را بیان کنم، بودجه درآمدی شهر تهران باید به مصرف شهر تهران برسد.

سرخو تصریح کرد: ما امروزه در شهر تهران مناطقی داریم که به مراتب از خیلی شهرهای محروم کشور محروم‌تر هستند. اینکه آیا از بودجه شهرداری تهران که حتی تعهدات خود را در سال ۹۳ نتوانسته به منحصه ظهور برساند برای شهرهای دیگر هزینه کنیم جای تأمل دارد.

 

محمد مهدی تندگویان: مدیریت توانمند و جهادی قالیباف درمان دردهای خرمشهر است

نایب رییس کمیسیون معماری و شهر سازی شورای اسلامی شهر تهران گفت: مشکل امروز شهر خرمشهر مالی نیست بلکه مدیریت کلان است که این امر نیازمند به مدیریت جهادی و توانمند دارد.

به گزارش مرکز ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران محد مهدی تندگویان در یکصد و چهل و سومین جلسه شورا و در واکنش به گزارش ارائه شده توسط شهرذاری تهران در خصوص اقدامات انجام شده در خرمشهر گفت: من ابتدا از هیات رییسه گلایه دارم که چرا که این گزارش زودتر از این ارائه نشدو البته تشکر از این اقدامات که بخشی از درد مردم این شهر را دوا کرد.

 

تندگویان در ادامه افزود: نیاز اساسی خرمشهر به زیر ساخت‌های شهری است و بحث ما این بود که شهرداری تهران یک پروژه اصلی را در خرمشهر به عهده گیرد تا یادگاری از شورای اسلامی و شهرداری تهران باقی بماند. این قبیل اقدامات انجام شده نظیر احداث بوستان یا خیابان البته جای تشکر دارد ولی مقطعی است.

وی تصریح کرد: نکته اصلی در مورد این شهر این است که بودجه و امکانات مالی کم به این منطقه روانه نشده اما مشکل اصلی در مدیریت کلان و یکپارچه است که مردم این شهر از آن رنج می‌برند.

تندگویان اظهار داشت: در خرمشهر پروژه‌های اساسی مانند آب، فاضلاب، برق وجود دارد که نیاز به یک مطالعه کامل دارد و وقتی ما در شورای شهر تهران این موضوع را مطرح کردیم نیاز به یک ساماندهی مطالعاتی بود که باز هم در خواست داریم مرکز مطالعات شهرداری تهران این امر را انجام دهد.

فرزند شهید تندگویان خاطر نشان کرد: من متولد این شهر نیستم اما بزرگ شده آبادان و خرمشهر هستم و باید بگویم روزگاری آبادان و خرمشهر خیلی آباد تر از تهران بوده و نمونه‌های موفقی از طراحی شهری در دنیا به شمار می آمدندبنابراین حیف است با توجه به ظرفیت‌های این شهر که نتوانیم آن روح را به کالبد شهر برنگردانیم.

تندگویان گفت: درخواست من از شخص آقای قالیباف این است که حضور جدی تری در خرمشهر داشته باشند چرا که مردم این شهر نیازمند مدیریت توانمند و جهادی از جنس کار آقای قالیباف که تبحر ویژه ای در برقراری ارتباط با مسئولان دارند است.

نایب رییس کمیسیون شهر سازی و معماری همچنین یاد آور شد: مباحث قومیتی موضوعی است که باید در خرمشهر مد نظر قرار گیرد بنابراین باید انجام اقدامات با مصوبه شورای اسلامی این شهر باشد.

 

تندگویان در پایان افزود: درخواست ما این است که یک برنامه مدون و زیر ساختی در مورد خرمشهر ارائه شود و این بدان معنا نیست که همه کار را شهرداری انجام دهد.

 

بیانیه اعضای شورای شهر تهران در محکویت جنایات آل سعود

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در قالب بیانیه ای جنایات آل سعود مبنی بر کشتار بیرحمانه مردم مسلمان یمن و حادثه فرودگاه جده را محکوم کردند.

به گزارش مرکز ارتباطات و بین الملل شورای شهر تهران متن بیانیه به شرح زیر می‌باشد:

 

باسمه تعالی

«اگر از صدام بگذریم از آل سعود نخواهیم گذشت» امام خمینی (ره)

اعضای شورای اسلامی شهر تهران متأثر از کشتار بیرحمانه مردم مسلمان یمن توسط حکام سعودی بودند که ناباورانه حادثه فرودگاه جده رخ دادکه خاطر مسلمانان جهان را جریحه دار و لکه ننگی را بر دامن مدعیان خادمین حرمین شریفین گذاشت.

ما اعضای شورای اسلامی شهر تهران ضمن محکوم کردن این جنایات دولت سعودی، از موضع گیری به حق دولت محترم، ائمه محترم جمعه و جماعات کشور، مراجع عظام تقلید، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و نخبگان و دانشگاهیان حمایت نموده و خواستار موارد زیر هستیم:

 

۱-عذر خواهی رسمی دولت سعودی

۲-اشد مجازات خاطیان عوامل سعودی در فرودگاه جده

۳-تضمین امنیت و خدمت حجاج توسط دولت سعودی

۴-توقف حملات به مردم مسلمان کشور اسلامی یمن

در صورت عدم تحقق موارد فوق، ما اعضا شورا اسلامی شهر تهران خواستار تصمیم جدی و عاجل دولت و شورای امنیت ملی کشور در خصوص نحوه برخورد قاطع و پیشمان کننده با دولت عربستان و محکومیت دولت سعودی در مجامع بین المللی و توسط کشورهای اسلامی هستیم.

 

چمران: سخنان رهبری در موضوع هسته ای نه تنها در کشور بلکه در دنیا راهگشا بود

رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری در موضوع هسته ای گفت: سخنان مقام معظم رهبری در بحث هسته ای به واقع راهگشا بود و این امر نه تنها در کشور بلکه در دنیا نیز نمود خواهد داشت.

به گزارش مرکز ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران مهدی چمران در ابتدای یکصد و چهل و سومین جلسه شورا با اشاره به سالروز میلاد دخت گرامی پیامبر اسلام حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: امیدواریم همانطور که امسال با نام متبرک حضرت زهرا آغاز کردیم همچنان با پیروزی تا پایان سال پیش رویم.

چمران در ادامه با اشاره به حضور مقامات و مسئولان شهر خرمشهر اعم از فرماندار، نماینده مجلس، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر خرمشهر گفت: خدمت این عزیزان خیر مقدم می گوییم.

وی افزود: حضور این عزیزان به سبب ارائه گزارش از سوی شهرداری تهران در خصوص اقدامات انجام گرفته درشهر خرمشهر است.

چمران خاطر نشان کرد: خرمشهر شهر عزیزی برای ملت ما است، شهری که خدا آن را آزاد کرد و شهری که نمونه‌های ایثار و فداکاری نظیر شهید جهان آرا بسیار دارد و شهدای دیگری به جامعه ما تقدیم کرده است. امیدواریم این شهر مانند همیشه سربلند و روز به روز آباد تر و پیشرفته تر از گذشته باشد و موجب فخر و مباهات ملت ما شود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه سخنان خود به فرمایشات مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: سخنان اخیر مقام معظم رهبری در موضوع هسته ای به واقع راهگشا بود و این امر نه تنها در کشور بلکه در دنیا نیز نمود خواهد داشت.

چمران افزود: سخنان مقام معظم رهبری به بهترین شکل تکلیف همه را در بحث هسته ای مشخص نمود.

وی در پایان با ابراز انزاجار از جنایات آل سعود گفت: ما هم عملیات ویرانگر آل سعود در یمن و هم حتک حرمت دو نوجوان ایرانی توسط آل سعود را محکوم می‌کنیم و خواهان پیگیری ویژه این موضوع هستیم.

 

قالیباف: همه باید در سازندگی خرمشهر سهیم باشیم

شهردار تهران، گفت: خرمشهر نماد ملی، دفاع مقدس و مرکز مقاومت کشور است بنابراین همه وظیفه‌داریم برای سازندگی این شهر هزینه کنیم.

به گزارش مرکز ارتباطات و بین‌الملل شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و چهل و سومین جلسه شورا محمد باقر قالیباف با اشاره به اقدامات انجام شده در خرمشهر، گفت: متاسفانه کارنامه ۳۰ سال دولت‌های قبل ما، وضعیت فعلی خرمشهر است که برازنده ما نیست و ما با احتساب همه صحبت‌ها گفتیم به عنوان کسانی که به خرمشهر دین داریم این اقدامات را بر اساس مقررات و بهترین شکل انجام دهیم.

وی خطاب به احمد حکیمی پور افزود: ما به طور حتم خارج از ضوابط شورا پول را خارج نمی‌کنیم ولی یک «اگر» هم وجود دارد که اگر دولت و وزارت کشور تأیید کنند می‌توانیم. ما در اولین جلسه وزیر کشور را با خود به خرمشهر بردیم و اینگونه نبود که سرخود کاری انجام دهیم.

شهردار تهران تصریح کرد: رسیدگی به خرمشهر یک وظیفه ملی برای ما است چرا که این شهر نماد ملی، دفاع مقدس و مرکز مقاومت برای ما است که خود تهرانی‌ها هم این امر را قبول دارند پس وظیفه داریم برای سازندگی خرمشهر هزینه کنیم.

وی خاطر نشان کرد: روزی که این بحث در شورا مطرح شد تمام اعضا موافقت خود را اعلام کردند و من تقاضایم این است که این کار را با قدرت ادامه دهیم.

قالیباف متذکر شد: یک سال ما به جای اینکه هزینه تبلیغات آزاد سازی خرمشهر را بدهیم این بودجه را صرف خرید آب سرد کن برای مردم خرمشهر کردیم و امروز کودکان این شهر آب خنک و گوارا می‌نوشند این بهتر از آن است که بگوییم خرمشهر را خدا آزاد کرد ولی کودکان آن جا تشنه باشند.

شهردار تهران اضافه کرد: اگر روزی جمعیت خرمشهر ۳۶ میلیون بود امروز ۷۵ میلیون نفر است و باید گفت همه در سازندگی آن باید سهیم شویم.

قالیباف خطاب به حافظی گفت: امروز ۳ میلیون تن کالا از خرمشهر وارد می‌شود ولی تنها زباله‌های آن عاید شهروندان می‌شود. ما باید منطقه آزاد را در خرمشهر فعال کنیم، من از وزیر کشور قول گرفتم که پایانه خرمشهر هم برای خود این شهر باشد. از این طریق است که می‌توان این شهر را به رونق رسانید.

 

نماینده مردم خرمشهر در مجلس: این حرکت مدیریت شهری تهران امیدواری را در دل مردم خرمشهر زنده کرد

سامری نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی نیز که در جلسه امروز شورای شهر تهران حضور داشت، طی سخنانی ضمن تقدیر از شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران، گفت: این حرکت مدیریت شهری تهران برای ما کار بزرگی است و باعث ایجاد امیدواری در دل مردم شده است.

به گزارش مرکز ارتباطات و بین الملل شورای شهر تهران ، عبدالله سامری با اشاره به استقامت و شرافت مردم خرمشهر، گفت: تاریخچه خرمشهر را می توان به دو بخش قبل از جنگ تحمیلی و بعد از جنگ تقسیم کرد که در دوران قبل از جنگ شهر خرمشهر نگین خلیج فارس بود و کار کشاورزی آن زبانزد عام و خاص بود و با توجه به حرکت های تجاری زیاد در این شهر، خرمشهر به بسیاری از استان های کشور نیز کمک می کرد.

وی در ادامه افزود: اما متاسفانه تاریخچه خرمشهر بعد از جنگ تحمیلی بسیار بد است به طوری که نمی شود آن را مرور کرد.

سامری با اشاره به اینکه مردم خرمشهر از فقر امکانات رنج بسیار می برند، گفت: اکنون ما برای عمران شهر خرمشهر نیاز به زیر ساخت های کلان داریم در صورتی که باید در این مدت ۲۷ سال یک برنامه مدون برای عمرانی و آبادی خرمشهر تدوین و اجرا می شد.

سامری در ادامه با اشاره به مشکلات زیر ساختی شهر خرمشهر، گفت: نبود آب شرب سالم، وجود گرد و غبار و کمبود شغل و درآمد پایدار در شهر خرمشهر باعث شده متاسفانه خرمشهر جایی برای زندگی نباشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به فعالیت های عمرانی توسط شهرداری تهران در شهر خرمشهر، گفت: از زمانی که نیروهای شهرداری تهران وارد خرمشهر شدند و خیابان اصلی خرمشهر که مسجد جامع خرمشهر نیز در آن واقع شده است را بهسازی کردند امید و نشاط در دل مردم این شهر جوانه زد.

وی در پایان اظهار داشت: من امروز از طرف مردم شهر خرمشهر در اینجا حاضر شده ام تا مراتب تشکر خود را از اعضای شورای شهر و شهردار تهران ابراز کنم و درخواست می کنم تا این روند همکاری ادامه داشته باشد تا مسئولین کشوری نیز به فکر چاره ای بیفتند.

 

اردیبهشت روز آغاز به کار شورایاری ها

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران ابراز امیدواری کرد روز ۹ اردیبهشت ماه، روز آغاز به کار شورایاری ها در دور جدید باشد.

به گزارش مرکز ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران رضا تقی پور، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در حاشیه یکصد و چهل سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران  در جمع خبرنگاران حاضر شد و در تشریح موضوعات مطرح شده در این جلسه پرداخت.

وی با اشاره به گزارش ارائه شده در خصوص روند پیشرفت پروژه های عمرانی شهرداری تهران در شهر خرمشهر گفت: شهردار تهران و به دنبال وی شهردار منطقه یک شهرداری تهران مامور به پیگیری اجرای این پروژه ها بودند که در این جلسه گزارشی از روند اجرا در صحن شورای اسلامی شهر تهران ارائه شد و اعضای شورای شهر تهران و شهردار تهران و برخی مسئولین محلی این شهر به بیان موضوعات مرتبط در این خصوص پرداختند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به حضور مسئولین محلی، شهردار، فرماندار، رئیس و برخی اعضای شورای شهر و نماینده مجلس شورای اسلامی شهر خرمشهر در جلسه شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: علی رغم ابراز رضایت از عملکرد شهرداری تهران در این شهر متاسفانه پس از گذشت سی سال از جنگ تحمیلی هنوز زخم های ناشی از جنگ بر پیکره خرمشهر دیده می شود.

تقی پور اظهار داشت: در این جلسه همه امید داشتند که تا رفع خرابی ها  کمک به این شهر ادامه داشته و نظر اعضای شورای اسلامی شهر تهران هم بر همین موضوع بود تا به این طریق شهر تهران بخشی از دین خود را در قبال شهر خرمشهر بپردازد.

وی اظهار داشت: با پیشنهاد شهرداری تهران مقرر شد این بحث به صورت مشروح تر بیان و بررسی ها در این خصوص انجام شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه از بررسی پیشنهاد معرفی  10 نفر از کارمندان شهرداری تهران به عنوان قائم مقام ذیحساب خبر داد و اعلام کرد: مقرر شد این موضوع به کمیسیون مربوطه ارجاع شده و پس از بررسی ها تخصصی برای تصویب به صحن شورای شهر ارائه شود.

تقی پور در ادامه از انتخاب ۷ نفر به عنوان قائم مقام ذیحساب که پیش از این در کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران مورد بررسی قرار گرفته بودند در برخی بخش های شهرداری خبر داد.

وی همچنین به موضوع مطرح شده در خصوص "الزام شهرداری تهران به تدوین برنامه عملیاتی شهرداری مناطق و نواحی با مشارکت انجمن های شورایاری محلات" به عنوان طرح اشاره کرد و گفت: این موضوع به پیشنهاد کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران به مدت ۳ ماه مسکوت ماند تا بتوان با ادامه بررسی های کارشناسی، طرح به پختگی لازم برای تصویب برسد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران همچنین به دیگر موضوع مبنی بر معرفی دو نفر کارشناس خبره به عنوان نمایندگان شورای اسلامی شهر تهران در کمیسیون انتقال صنایع و مشاغل مزاحم به خاور شهر که پیش از این به کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری ارجاع شده بود اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه رزومه این افراد در این جلسه به دست اعضا نرسیده بود و این افراد نیز در جلسه حضور نداشتند مقرر شد این گزارش در جلسه بعدی شورا مورد بررسی قرار گیرد.

تقی پور همچنین از بررسی ۹ مورد اعتراض مالکان به رای صادره از کمیسیون باغات و گزارش کمیسیون شهرسازی و معماری در این خصوص خبر داد و اعلام کرد: نظر کمیسیون معماری و شهرسازی برای تمامی این موارد به تصویب رسید.

وی در ادامه با گرامی‌داشت روز ۹ اردیبهشت گفت: این روز به عنوان روز حضور مردم در تصمیم گیری ها و مشارکت آنها در تصمیم سازی های امور محلی شناخته می شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران ابراز امیدواری کرد روز ۹ اردیبهشت ماه، روز آغاز به کار شورایاری ها در دور جدید باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا