اجتماعی و فرهنگی

فعالیت ۱۴۹ دفتر خدمات قضائی الکترونیکی

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  از مشهد، محمدرضا دشتی اردکانی پیش از ظهر امروز در دومین همایش «مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی سراسر کشور» که در هتل جم برگزار شد، با بیان اینکه ۱۴۹ دفتر فعال در کشور داریم، اظهار داشت: ۵۹ دفتر در تهران و ۱۱ دفتر در سطح خراسان رضوی مستقر است و در آینده‌ای نزدیک ۶۰۰ دفتر دیگر در سراسر کشور تأسیس می‌شود.

وی با اشاره به ۳ عضو انتصابی و ۲ عضو انتخابی کانون و تحول بزرگی که در دوره اخیر در حوزه خدمات الکترونیک قضائی رخ‌داده است، گفت: در گذشته مردم مشکلات زیادی داشتند اما امروز با مراجعه به این دفاتر می‌توانند کارهای قضایی خود را بسیار راحت‌تر و ساده‌تر از گذشته انجام دهند.

رئیس کانون دفاتر خدمات قضائی قوه قضائیه هدف از تشکیل کانون را نظارت بر دفاتر استانی، تنظیم و تدوین آئین‌نامه‌ها و برنامه‌ها، بررسی تعیین تعرفه‌های قضایی، بازرسی دوره‌ای خدمات، پیشنهاد و توسعه کمی و کیفی و انجام امورات قضایی صنفی برشمرد و افزود: کانون از مردادماه ۹۳ شروع به کارکرده و متشکل از دو تن از مدیران دفاتر قضایی، دو نفر قاضی و یک نفر از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به‌عنوان مدیران اجرایی است.

دشتی اردکانی همچنین از تشکیل ۴ کمیسیون ویژه تدوین آئین‌نامه، بازرسی نظارت، تشکیل هیئت بدوی و تجدیدنظر، برگزاری دوره‌‌های مجازی و حضوری، بازرسی دوره‌ای، تدوین منشور اخلاقی و بررسی مسائل مالیاتی خبر داد و اداره این کانون را وظیفه این کمیسیون‌ها برشمرد.

وی وحدت رویه و پویایی بی‌نظیر موجود در کانون را سبب افزایش بهره‌وری دانست و گفت: چاپ مجموعه قوانین در قالب ۷ قانون در حال اجراست و در صورت مشاهده نقض و مشکل به دفاتر ارجاع داده می‌شود.

رئیس کانون دفاتر خدمات قضائی قوه قضائیه میانگین زمان ثبت پرونده در کشور را ۲ روز و ۱۸ ساعت اعلام کرد و افزود: کمترین زمان آن یک روز و ۱۸ ساعت در سیستان و بلوچستان و بیشترین زمان آن با سه روز و ۷ ساعت در گلستان بوده است و تاکنون ۳۹۰ پرونده به ثبت رسیده و مهم‌ترین طرح‌های در دست اقدام در قالب ۶ سرفصل در نظر گرفته شده است.

دشتی اردکانی با بیان اینکه ۵ درصد واریزی‌های دفاتر کانون ویژه خدمات، هزینه و درآمدهاست، گفت: کانون از ابتدای تأسیس تاکنون ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان درآمد داشته که بیش از ۳ میلیارد آن بابت خرید ساختمان هزینه شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بازرسی‌های انجام‌شده اشاره کرد و افزود: غالب این بازرسی‌ها جنبه ارشادی داشته و سال گذشته ۲ دفتر به علت تخلفات به محاکم قضائی ارجاع داده و حکم به انفصال آن‌ها داده‌شده است.

رئیس کانون دفاتر خدمات قضائی قوه قضائیه در پایان ابراز امیدواری کرد: با افزایش تعداد سردفتران و گردش مالی کانون مشکل اخذ وام برای دفاتر مرتفع شود و با جلسات متعددی که در بانک‌ها انجام‌شده تسهیلات در قالب سه سرفصل برای خرید، تجهیز و وام‌های ضروری به دفاتر اعطاء می‌شود.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا