ورزشی

زدن هر گل در تیم‌های بزرگ اروپا چقدر هزینه دارد؟

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین فصل نقل و انتقالات تابستانی در جریان است و باشگاه ها به دنبال جذب بازیکن برای تقویت خود هستند. تیم‌های فروشنده منتظر پیشنهادهای تیم‌های بزرگ هستند تا با فروش بازیکنانشان، پول خوبی کسب کنند. بارسلونا نیز جزو این تیم ها است و در مقایسه با دیگر تیم های اروپایی در یک دهه اخیر، برای باز کردن دروازه حریفانش بیشتر از سایرین هزینه کرده است.

با بررسی قراردادها و گل‌هایی که به ثمر رسیده است، می‌توان به این نتیجه‌ رسید. آمار، هیچ‌گاه دروغ نمی‌گویند. بارسلونا برای هر گل یک مهاجمش بیش از یک میلیون یورو خرج کرده است. حتی منچسترسیتی که به ولخرجی شهره است نیز به اندازه باشگاه کاتالانی هزینه نکرده است.

در عکس زیر میزان هزینه تیم‌ها برای خرید بازیکن آورده شده است. (رنگ سبز ارزش قراردادها، رنگ خاکستری تعداد همه گل ها و رنگ بنفش ارزش هر گل نسبت به قرارداد است.)

 

 

نخستین دلیلی که بارسلونا را در این جایگاه قرار داده است، حضور لیونل مسی به عنوان برترین گلزن یک دهه اخیر بارسلوناست. مهاجم آرژانتینی در این آمار جایی ندارد چون از تیم‌های پایه وارد تیم اصلی شده است. به طور مثال آبی‌اناری‌ها برای جذب زلاتان ایبراهیموویچ، ۶۹.۵ میلیون یورو هزینه کردند. ایبرا تنها یک فصل در این تیم حضور داشت و ۲۲ گل به ثمر رساند. یعنی هر گل زلاتان، سه میلیون ۱۵۹ هزار یورو برای بارسلونا هزینه برداشته است. این آمار در مقایسه با پاری ‌سن‌ ژرمن تفاوت زیادی دارد. با توجه به ارزش قرارداد تیم فرانسوی برای هر گل ایبراهیموویچ، ۱۳۴۰ هزار و ۶۱۵ یورو خرج کرده است.

 

 

از سوی دیگر بایرن مونیخ در این زمینه کمترین هزینه را داشته است. برای ۴۳۱ گلی که مهاجمان تیم آلمانی وارد دروازه حریفان کردند، ۳۳۴ هزار و ۸۰۲ یورو خرج شده است. بایرن مونیخ با این وضعیت قدرتمندترین تیم بوندسلیگا است و اغلب به عنوان قهرمانی در این لیگ می‌رسد.

رئال‌ مادرید، رقیب بارسلونا در این رابطه بهتر عمل کرده است. باشگاه مادریدی در ۱۰ سال گذشته برای هر گل ۴۱۵ هزار و ۹۸۱ یورو هزینه کرده است. گرانترین بازیکنان این تیم کریستیانو رونالدو (۹۶ میلیون) و گرت بیل (۱۰۰ میلیون) هستند که بیشترین گل‌های این تیم را بیشتر به ثمر رساندند اما در مادرید هم هستند مهاجمانی که نسبت به ارزش قراردادشان موثر واقع نشدند. این موضوع در رابطه با کلاوس یان هونتلار آشکار است. او برای سفید پوشان ۲۷ گل به ثمر رساند و هر گلش سه میلیون و ۳۷۵ هزار هزینه برداشت.

اما برخی از بازیکنان، آمار بدتری را به ثبت رساندند، ضعیف ترین آن ها به روملو لوکاکو، مهاجم چلسی اختصاص دارد. این بازیکن با قراردادی به ارزش ۲۲ میلیون به تیم لندنی آمد اما هیچ گلی به ثمر نرساند. بعد از او آنخل دی‌ماریا با حضور در سه تیم بزرگ اروپایی به نام های رئال مادرید، منچستریونایتد و پاری سن ژرمن بازی کرده است. بهترین آمار بازیکن آرژانتینی در مادرید به ثبت رسیده است اما در یونایتد هر گلش ۱۸ هزار و ۷۵۰ یورو هزینه برداشته است.

در تصویر زیر به عملکرد دیگر بازیکنان نیز اشاره شده است:


در مقابل، بهترین عملکرد به هوارائو، مهاجم پاری سن ژرمن اختصاص دارد. هر گل این بازیکن تنها ۸ هزار و ۷۷۱ یورو هزینه برداشته است. پس از او دیگو کاستا قرار دارد (۱۵ هزار و ۶۲۵) و سالومون کالو در جایگاه سوم قراردارد. در تصویر زیر به عملکرد این سه بازیکن اشاره شده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا