مدیریت شهری

چرا نگهداری از حریم پایتخت مهم است؟

/به قلم محمد جواد خسروی شهردار منطقه ۱۸/

اقدام بجا و قابل تأمل استانداری تهران مبنی بر تثبیت بخش حریم شهر موجب شد تا تنفسگاه شهر حفظ و در میان ده ها معضل همچون چند گانگی مدیریتی و محیط زیست ( آلودگی هوا ) ، بارقه ای از امید برای زیستی نسبتا” سالم باقی بماند، چرا که صیانت از حقوق شهر و شهروندان اولویت مدیریت شهری در دوره ششم است و از این رو موضوع با جدیت در منطقه پیگیری شد.

رفع تصرف املاک حریم پایتخت ، تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز و آزادسازی اراضی تصرف شده و… اقداماتی است که همچنان ادامه خواهد داشت ، زیرا در مجموعه شهرداری تهران برخود وظیفه می دانیم که اجازهندهیم به اراضی حریم تهران که میراث آیندگان است ، دست اندازی شود.

تجربه نشان داده که مدیریت شهری در پایتخت نگاه مادی و منفعت طلبانه به بخش حریم نداشته و بیشتر از هزینه هائی که برای نگهداشت آن کرده ، باید زمان برای رفع مناقشات و تداخل مدیریتی با شهرستانهای اطراف صرف کند ، اکنون که خبر تثبیت بخش حریم تهران از سوی استانداری اعلام رسمی شده ، مدیریت شهری باید به تداوم انجام مسئولیتهای ذاتی خویش بپردازد ، از این رو نیازمند حمایت و همراهی سازمان های  مسئول در این بخش هستیم ، چرا که در اغلب مواقع شهرداری تنها متولی برخورد با مناقشات موجود بوده است.

۲ نهاد مهم در پایتخت یعنی فرمانداری و استانداری باید همه جوره پای کار بیایند نه اینکه تنها شهرداری به میدان برود البته این اقدام مهم استانداری ( واگذاری مدیریت حریم بهشهرداری تهران ) بیانگر دغدغه آنها برای صیانت از بخش حریم بوده تا در آینده اگر خواستند تصمیم دیگری بگیرند.

بنا به اعلام رئیس شورای شهر تهران تنها نهادی که در این مسیر دشوار و طاقت فرسا با مدیریت شهری همکاری داشته، نیروی انتظامی است و بجاست که سایر نهادها نیز دین خویش را در صیانت از حریم پایتخت ادا نمایند. با توجه به اینکه بیشترین چالش ها ومناقشات در خصوص حریم، مربوط به جنوب غرب تهران و محدوده منطقه ۱۸ بوده است، بر همین اساس شهرداری منطقه، با قدرت و نظارت بیشتر برای صیانت از بخش حریم به مسئولیت های محول شده عمل کرده وتعهدی به شهرستان اسلامشهر در اداره این محدوده نداده وکماکان به وظایف خود برای حفظ این محدوده عمل خواهد کرد، گرچه در اکثر موارد شهرداری در برخورد با سودجویان تنها می ماند.

همچنین ضروری است به تلاش عوامل اجرائی مدیریت شهری منطقه در خدمت رسانی به شهروندان اشاره کرد که موفق شدیم در بخش حریم  با اخذ مجوز از مراجع قضایی، بیش از  ۱۲۶ هکتار از اراضی مزروعی که بطور غیر قانونی در آنها احداث بنا ، فنس ، دیوار چینی و… صورت گرفته بود ، رفع تصرف و آزادسازی کنیم.

تمامی این اقدامات بیانگر آن است که مجموعه مدیریت شهری اهتمام ویژه ای در صیانت از حقوق شهر و شهروندان داردو به افراد سودجو اجازه نمی دهد به بیت المال ودارائی عامه شهروندان چشم طمع داشته باشد . همچنین در راستای این سیاست و رویکرد ، هیچ فرد یا نهادی در این مسیر از آرامش  ومصونیت برخوردار نیست و در دوره جدید مدیریت شهری باید در محاکم قضائی پاسخگوی تخلفات خویش باشند. نگاه مدیریت شهری در دوره جدید، همواره به تأمین رفاه و آسایش شهروندان به عنوان صاحبان اصلی شهر بوده واین دارائی ارزشمند قابلیت های لازم را برای تحقق این مهم داراست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا