اجتماعی و فرهنگیصفحه اصلی

طرح ترافیک جدید امسال اجرایی می‌شود؟

در حالیکه مسؤولان شهرداری از «اجرای طرح‌ ترافیک جدید در سال جاری» خبر می‌دهند، رئیس پلیس راهوار تهران بزرگ می‌گوید که « امسال این طرح اجرا نمی‌شود.»
به گزارش شوراآنلاین، «نسخه کنونی طرح ترافیک، برای تهران دهه ۶۰ است و بود و نبود آن هیچ تاثیری در حجم رفت‌وآمد خودروهای شخصی ندارد،» این را رئیس کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای شهر تهران جعفر تشکری هاشمی می‌گوید.استارت تغییرات در محدوده طرح ترافیک زده شد و به گفته معاون شهردار تهران «طرح جدید ترافیک امسال رونمایی و اجرا می‌شود» و در مقابل رئیس پلیس راهوار تهران بزرگ هم می‌گوید که «امسال این طرح اجرا نمی‌شود.»
طرح ترافیک فعلی برای ۴ دهه پیش است و بر اساس معابر و میزان خودروها در آن دوره طراحی شده و با شرایط فعلی همخوانی ندارد. این طرح باعث بروز شب مردگی در محدوده مرکزی شهر شده و آسیب های اجتماعی ایجاد کرده است. به گفته عضو شورای شهر تهران، میزان درآمد یک‌سال شهرداری تهران از فروش مجوز طرح ترافیک حدود ۶۰۰ میلیارد تومان ( زیر یک‌درصد درآمد کل شهرداری) است. طرح ترافیک امسال بازنگری می‌شود. محدودیت‌هایی در تردد ایجادخواهد شد، البته هنوز جزییات آن اعلام نشده است؛ اما گفته شده در محدوده بازار دیگر اجازه فعالیت به موتورسیکلت‌های بنزینی داده نمی‌شود و فقط موتورهای برقی اجازه تردد دارند و پرداخت عوارض هم باید ساعتی و بر مبنای گردش خودرو صورت گیرد.مشکل آلودگی و ترافیک در تهران فقط با اصلاح طرح ترافیک برطرف نمی‌شود همانطور که در سایر کشورها مانند سوئد خیابان‌های استکهلم هم با وجود محدودیت‌ها خلوت نشد.
کارشناس مسایل ترافیک احمدوند می‌گوید که « اجرای طرح ترافیک جدید هم کارساز نیست و شهرداری به دنبال درآمد زایی جدید است.» در مقابل یک کارشناس دیگر حوزه ترافیک، کریمی راد می‌گوید که «باید هزینه های طرح ترافیک افزایش یابد تا تردد با خودروی شخصی مقرون به صرفه نباشد و مردم از حمل ونقل عمومی استفاده کنند.»به گفته کارشناسان، حل بحران ترافیک و راه‌های مهار آن یک مساله یک بعدی نیست که با یک راه‌حل، رفع شود، در تهران باید سند بالادستی طرح جامع ترافیک هر ۱۰سال یک‌بار بر اساس نیازهای شهر بازنگری و تدوین شود که این به‌روزرسانی سال‌هاست به تاخیر افتاده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا