اجتماعی و فرهنگی

بی توجهی به حریم تهران خطری بزرگ برای پایتخت است

بیگی مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر گفت: رویکرد مدیریت یکپارچه مبتنی بر مدیریتی جامع و متقابل است که ارتباط بین شهروندان، محیط زیست و فعالیت های اقتصادی روشن و تفکر خلاقانه در آن مورد تاکید است.

وی افزود: تاثیرپذیری انسانها از محیط اطراف به ویژه در شیوه زندگی شهرنشینی تا آنجا حائز اهمیت است که هیچ سکونتگاهی بدون تصور محدوه بلافصل پیرامونی شرایط مناسب برای اسکان شهروندان را ندارد.این محدوده پیرامونی که در اسناد فرادست از آن به عنوان حریم شهر یاد می شود همواره نیازمند توجه، برنامه ریزی، نظارت، کنترل و در نتیجه تهیه طرح‌های راهبردی مناسب و مبتنی بر طرح جامع همان شهر است و هرگونه ساخت و ساز و استفاده از اراضی حریم می‌باید در چارچوب ضوابط و مقررات طرح‌های جامع حریم انجام پذیرد. موضوعی که توجه مدیریت شهری را به سوی مدیریت یکپارچه سوق می‌دهد.

سعید بیگی مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر گفت: رویکرد مدیریت یکپارچه مبتنی بر مدیریتی جامع و متقابل است که ارتباط بین شهروندان، محیط زیست و فعالیت‌های اقتصادی روشن و تفکر خلاقانه در آن مورد تاکید است.

بیگی با اشاره به رشد بالای شهرنشینی در ایران اظهار کرد: این امر بر نواحی اطراف شهرها تاثیر زیادی دارد. افزایش جمعیت شهری در این نواحی باعث شده تا مزارع، باغات و زمین‌های اطراف شهرها به محل‌های مسکونی، تجاری، صنعتی و خدماتی تبدیل شوند و مشکلاتی نظیر ایجاد مناطق ناهمگون از نظر کالبدی و رشد بی‌برنامه شهر ایجاد شود.

بیگی تصریح کرد: جمعیت زیاد و تراکم فزاینده فعالیت‌ها در شهر تهران، بدون در نظر گرفتن توان اکولوژیک و نبود مدیریت نظام‌مند و یکپارچه، این کلانشهر را با مشکلاتی مواجه کرده است.

وی در ادامه تاکید کرد: چشم انداز فعلی شهر نشان دهنده توسعه محیطی ناهمگون و توزیع نامتعادل جمعیت و فعالیت‌های اقتصادی به دلیل تمرکز بیش از حد فعالیت‌های صنعتی، خدماتی و اداری در آن است. توسعه همه جانبه و گسترش شهر از طریق ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم آن از یکسو و واگذاری حریم شهر به عنوان اراضی بلافصل پیرامونی به شهرهای اطراف، موضوعی است که در دراز مدت شهر تهران را با مشکل تاب آوری زیست محیطی روبرو خواهد کرد.

مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر با بیان این که در حوزه ساماندهی مشاغل طی سالهای اخیر اقدامات بسیاری انجام شده است، گفت: به موجب اسناد فرادست فعالیت‌های گوناگونی که مورد نیاز روزانه شهروندان نبوده‌اند به تدریج از مناطق مرکزی شهر که بیشترین تراکم فعالیت‌های اقتصادی را دارند، به مکان های مناسب منتقل شده‌اند.

بیگی درباره روند انتقال مشاغل تصریح کرد: این موضوع علاوه بر کاهش مشکلات این مشاغل برای شهر، موجب  رونق اقتصادی آنها در مکان‌های جدید و کاهش پیامدهای منفی زیست محیطی بر شهر شد.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر در پایان تاکید کرد: به دلیل پویایی شهرها و استقرار فعالیت‌های اقتصادی درآنها به ویژه در شهر تهران، موضوع برنامه‌ریزی برای ساماندهی مشاغل در طول زمان همواره از اولویت‌های مدیریت شهری بوده‌است. در اسناد ومصوبات کشوری، مشاغل در ۲۵ رسته شغلی، ملزم به خروج از شهرها شده اند که با توجه به تعداد بالای واحدهای مشمول در سطح شهر، عدم گنجانش کافی شهرک‌های صنعتی اطراف شهر تهران و مشکلات برخی از اصناف به دلیل ریزدانگی، ساماندهی آنها می‌بایست در سایر مکان‌های مناسب که بخش عمده آن در حریم شهر تهران است، انجام شود. این موضوع  نیاز توجه بیشتر به واگذاری حریم پایتخت به سایر شهرهای اطراف را دوچندان می‌کند و بی‌توجهی به آن خطری بزرگ برای پایتخت است،  موضوعی که باید از طریق نشست‌های کارشناسی در مراجعی از قبیل استانداری طرح و مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا