مدیریت شهری

تشریح مقررات بخش‌های سه‌گانه “بهارستان ۱۴۰۰” 

شاپور دیوسالار سرپرست معاونت فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران نحوه حضور هنرمندان در بخش‌های «دیوارنگاری»، «هنرهای محیطی- آذین‌بندی خلاق و نوگرا» و «تخم‌مرغ‌های نوروزی» را تشریح کرد.

به گزارش شوراآنلاین و به نقل از روابط عمومی سازمان زیباسازی شهر تهران؛ شاپور دیوسالار درباره بخش دیوارنگاری بهارستان ۱۴۰۰ توضیح داد: در این دوره از بخش دیوارنگاری بهارستان، موضوع واحد و مشخص در نظر گرفته شده و ایده‌پردازی با موضوع «گل» (دیتیل گل) به معنای بزرگ‌نمایی قسمت‌هایی از گل با تاکید بر بافت، فرم و مخصوصاً رنگ مدنظر است و هنرمندان می‌توانند با الهام از گل‌های متنوع، زیبا و گوناگون طبیعت، ایده‌ها و طرح‌هایی نو و خلاقانه را ارائه کنند.

وی افزود: در فراخوان این بخش برای سهولت کار هنرمندان دیوار مشخصی معرفی نشده و هنرمندان، طرح پیشنهادی خود را بدون در نظرگرفتن دیواری خاص بر اساس مساحت تقریبی حداقل ۱۰۰ متر مربع، ارسال ‌کنند و پس از داوری، جلسات گروهی جانمایی، مناسب‌سازی و ویرایش طرح‌ها برگزار خواهد شد.

سرپرست معاونت فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران ادامه داد: توصیه می‌شود هنرمندان، به منظور ارتقای فضای هنری شهر، برای حضور در این رویداد، آثار و طرح‌هایی را ارایه کنند که حاصل تجربیات هنری‌شان است و قابلیت اجرا با رنگ بر روی دیوار را داشته باشد. جانمایی آثار برای دیوارهای واقع در موقعیت‌های مهم و پرتردد شهری در مناطق ۱۳ تا ۲۱ شهرداری توسط سازمان زیباسازی صورت می‌گیرد بنابراین توجه به انتخاب سبک طراحی و انتخاب رنگ با در نظر گرفتن ویژگی‌های بافت منطقه‌ای نیز حائز اهمیت است.

وی تصریح کرد: آثاری که پیش از این در فراخوان‌های سازمان زیباسازی پذیرفته شده‌اند مجاز به شرکت در این دوره نیستند. البته با توجه به محدودیت پذیرش و اجرای آثار در بهارستان ۱۴۰۰، سازمان زیباسازی در نظر دارد، ایده بخشی از آثار را همزمان با ششمین سالانه هنر شهری از هنرمندان، خریداری و اجرای آن را به زمان دیگری موکول کند. به ازای هر طرح منتخب، مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال مبلغ خرید طرح به هنرمند پرداخت و سایر هزینه‌های اجرایی بر اساس فهرست بهای مصوب سازمان و با نظر شورای فنی و داوری محاسبه و پرداخت می‌شود.

دیوسالار درباره بخش هنرهای محیطی نیز توضیح داد: سازمان زیباسازی شهر تهران در ششمین سالانه هنرهای شهری و بخش “هنرهای محیطی- آذین‌بندی خلاق و نوگرا” همچون سال‌های گذشته با دعوت از هنرمندان در تمامی حوزه‌های هنرهای شهری، زمینه ایجاد رویدادی خلاق و پرنشاط را در شهر فراهم آورده است.

وی افزود: در این بخش، شرکت‌کنندگان در طراحی و ایده‌پردازی آثارِ هنری خود و در راستای اهداف فراخوان، کاملاً آزاد هستند. پیشنهاد می‌شود، ایده اجرایی هنرمندان به‌صورتی باشد که بتوانند اثر را در کارگاه خود بسازند و با الصاق و الحاق‌کردن به عنصر شهری به نمایش بگذارد. در انتخاب مواد و متریال اثر، هنرمند باید به ویژگی‌هایی همچون سبکی، کم‌هزینه ‌بودن، قابلیت اجرای ساده و جمع‌آوری آسان نیز دقت کنند. همچنین، مواد مصرفی در این بخش باید قابلیت دوام و ماندگاری در فضای شهری را در ایام نوروز داشته باشند

سرپرست معاونت فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران اظهار کرد: شرکت‌کنندگان می‌توانند همچون سال‌های گذشته، اثر هنری خود را برای نصب در معابر (خیابان، میدان، پیاده‌راه، فضای سبز و …) یا جداره‌ها (دیوار، کفِ خیابان، پل عابر پیاده، سطل‌ زباله، کافو مخابراتی، پست برق، استاپر و …) پیشنهاد دهند. این امکان نیز وجود دارد که هنرمند ایده پیشنهادی خود را در مکانی خاص (با آدرس مشخص) تعریف کند و هیئت داوران مطلوبیت و هم‌خوانی ایده و مکان اثر را بررسی خواهند کرد. هنرمندان می‌توانند با روش‌های مختلف، رسانه‌های متفاوت و زبان‌های گوناگون، ایده و طراحی خود را اجرا کنند. همچنین، در انتخاب و استفاده از نقاشی، استیکر، کلیشه، متریال‌های سبک و ارزان‌قیمت، نور، صدا و ویدئو هنرمندان آزاد هستند. با توجه به حق انتخاب هنرمند در شیوه ارائه و متریال اثر، آثار تعاملی که بتوانند با مخاطب، ارتباط مؤثری ایجاد کنند، امتیاز ویژه‌ای خواهند داشت.

وی ادامه داد: سالانه هنرهای شهری در انتخاب آثار، تنها بر شکل‌گیری ارتباط بین هنرمند، اثر و مخاطب تکیه نمی‌کند، بلکه نگاه خلاقانه و پرهیز از تکرار، از نکاتی است که داوران این رویداد بر آن تأکید دارند. موفقیت آثار در خلق پویایی و سرزندگی در فضاهای شهری از دیگر نکات پراهمیت در قضاوت آثار این دوره است. همچنین در صورت نیاز و به‌صورت موردی نیز شورای داوری برای رسیدن به نتیجه مطلوب با هنرمند در ویرایش طرح، روش اجرا، مواد و … همفکری می‌کند.

شاپور دیوسالار درباره بخش تخم‌مرغ‌های رنگی نیز تصریح کرد: امسال بخش تخم مرغ‌های نوروزی شامل دو بخش عمومی و چیدمانی است. در هر دو بخش تخم مرغ‌هایی به ارتفاع ۱۵۰ و با قطر ۱۱۰ سانتی متر در اختیار هنرمندان قرار می‌گیرد تا ایده‌های هنری خود را در راستای اهداف فراخوان با هر تکنیک و متریالی آزادانه بر روی حجم تخم‌مرغ‌ها اعمال کنند.

وی افزود: اجرای آثار در فضای باز و سایت آماده‌سازی شده توسط سازمان زیباسازی با رعایت فاصله اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام خواهد گرفت. وسایل مورد نیاز برای اجرای آثار بر عهده هنرمندان است و پشتیبانی توسط سازمان زیباسازی صورت می‌گیرد. در این بخش به هنرمندان منتخب در بخش عمومی که آثار خود را در جشنواره اجرا کنند، مبلغ ۸۰ میلیون ریال به عنوان هزینه ورودی تعلق خواهد گرفت.

سرپرست معاونت فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران ادامه داد: در بخش چیدمانی نیز مجموعا تعداد ۲۰۰ تخم مرغ در اختیار هنرمندان یا گروه‌های هنری که ایده مناسبی برای اجرا و چیدمان داشته باشند قرار می‌گیرد. تعداد تخم مرغ‌ها بستگی مستقیم به ایده ارائه شده توسط هنرمند یا گروه‌های هنری دارد و حداکثر تخم مرغ‌ها برای هر هنرمند یا گروه‌های هنری ۱۵ عدد است. اجرای چیدمان نیز زیر نظر شورای فنی و داوری خواهد بود. طرح‌های چیدمانی به عنوان یک اثر واحد پذیرفته می‌شوند و هنرمندان در این بخش می‌توانند جانمایی پیشنهادی خود را به همراه طرح، ارائه دهند که در نهایت جانمایی با مشورت شورای انتخاب و داوری مشخص می‌شود. در بخش چیدمانی هنرمندان می‌بایست به همراه طرح پیشنهادی، آنالیز قیمت و برآورد هزینه را اعلام کنند و آثار بخش تخم مرغ‌های نوروزی پس از داوری اولیه در یک مرحله پذیرفته و اعلام نتیجه می شوند.

به‌دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ثبت نام و ارائه آثار بهارستان ۱۴۰۰ فقط از طریق ایمیل است و دبیرخانه از تحویل آثار بصورت حضوری اجتناب می‌کند. لذا هنرمندان تمام موارد لازم برای ثبت نام را از طریق ایمیل اختصاص هر بخش باید ارسال کنند. همچنین تمامی فرم‌های ارائه‌ آثار در هر بخش در سایت سازمان زیباسازی به نشانی www.zibasazi.tehran.ir قابل دانلود است. هنرمندان برای ارسال آثار تا پایان روز شنبه ۲۵ بهمن ماه ۹۹ مهلت دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا