مدیریت شهری

تهران ظرفیت ۵ میلیون خودروی استاندارد را دارد

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین سبحان یحیایی مدیر امور اجتماعی و فرهنگی مرکز مطالعات، بسیاری از معضلات و مسائل شهری را مرتبط با ضعف مسئولیت اجتماعی فردی و نهادی دانست و گفت: تداخل مسئولیت‌ها و معین نبودن مرزهای مأموریتی و سازمانی نهادهای مختلف در قبال وضعیت هوا از جمله عوامل اصلی این ضعف به حساب می‌آیند.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر و بر اساس آمارهای به دست آمده بیش از ۸۰ درصد آلودگی هوا ناشی از منابع متحرک و خودروها است، افزود: شهروندان می‌توانند نقش تعیین‌کننده‌ای در حل این معضل شهری ایفا کنند و بر همین اساس مرکز مطالعات به دنبال دستیابی به سیاست‌ها و برنامه‌هایی است که با ارتقاء مسئولیت‌پذیری و ایجاد شهروندانی فعال، به بهبود کیفیت محیط شهری کمک کند.

 

سعید معیدفر عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، با اشاره به اهمیت نقش شهروندان در حل مسائل اجتماعی گفت: پدیده‌های اجتماعی در صورتی که فراگیر باشند، افراد نسبت به آن احساس نگرانی پیدا کنند و امکان انجام مداخله در راستای حل آن وجود داشته باشد، تبدیل به مسئله اجتماعی می‌شوند و جامعه حرکتی در راستای حل آن از خود بروز می‌دهد و بدین ترتیب نظام اجتماعی به سمت تغییر وضعیت سوق پیدا خواهد کرد. اما آلودگی هوا، امروز یک مسئله اجتماعی شده است.

 

وی مهم‌ترین عامل مؤثر در تبدیل پدیده اجتماعی به مسئله اجتماعی را اجماع نخبگان دانست و تأکید کرد: تا زمانی که اجماعی بین دولت نهادهای مدنی، نخبگان، مدیریت شهری و شهروندان برای تبدیل آلودگی هوا به مسئله اجتماعی اجماعی صورت نگیرد نمی‌توان انتظار بهبود وضعیت کنونی را داشت.

 

معیدفر با بیان اینکه در یک نظام سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی سلسله مراتبی از بالا به پایین، نظام مشارکتی بسیار ضعیف خواهد بود، تصریح کرد: تقویت عرصه و زمینه‌های شکل‌گیری حوزه عمومی از جمله عوامل مؤثر در ارتقاء شهروندی و مشارکت فعال بشمار می‌رود.

 

همچنین علی خاکساری عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در این نشست علمی- تخصصی با تأکید بر نقش سیستم حکومتی و شهرداری تهران و مسئولیت‌پذیری نهادی، خاطرنشان کرد: بر اساس تجربه سال‌های اخیر واضح است که سیاست‌هایی که از طریق تحریم و اجبار شهروندان به کنترل آلودگی هوا می‌پردازد، ناکارآمد بوده و لازم است سیاست‌های تشویقی و ترغیبی جای آن‌ها را بگیرد.

 

وی با بیان اینکه اکنون تهران ظرفیت ۵ میلیون خودرو بر اساس ضوابط استاندارد را دارد، گفت: متأسفانه اکنون شاهد هستیم که در سطح شهر تهران ۳ میلیون خودروی با استاندارد پایین تردد می‌کنند که برای حل این معضل باید تدابیر خاصی اندیشیده شود.

 

بر اساس گزارش روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، خاکساری توسعه و ترویج فن‌آوری‌های کاهنده آلایندگی و بهره‌بردن از فناوری‌های پاک، حذف یارانه‌ی سوخت و حرکت به سمت توسعه‌ حمل و نقل عمومی را به عنوان مهم‌ترین سیاست‌های پیش روی شهرداری در جهت رفع معضل آلودگی هوا مطرح کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا