شورای شهر

از بی میلی برای ریاست شورای عالی تا بودجه انقباضی ۹۵ شهرداری

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین مهدی چمران صبح امروز در نشست خبری خود در خصوص حسابرسی‌های انجام شده با بیان اینکه حسابرسی به معنای بازرسی کردن از حسابهای یک سازمان بر اساس اصول و قوانین حسابرسی است، گفت: حسابرسی تطبیق دادن حسابها با قوانین حسابرسی است.

چمران با بیان اینکه پیش از سال ۸۳ حسابرسی از مجموعه شهرداری انجام نمی‌شد، ادامه داد: در این مدت که حسابرسی انجام شده است اشکالاتی نمایان شده که این ایرادات به شهرداری منعکس و هرجا که لازم بوده به سازمان بازرسی نیز ارجاع داده‌ایم.

وی با بیان اینکه حسابرسی از شرکت‌های شهرداری به پایان رسیده و حسابرسی از مناطق و معاونت‌ها در آینده نزدیک انجام می‌گیرد، گفت: اصولا در بسیاری از حسابرسی‌ها کمبود منابع و عدم دسترسی به اسناد و پاسخ ندادن بانکها مدنظر قرار گرفته که این اشکالات به صورت تذکر کتبی به شهردار تهران ارائه شده است که باید این اقدامات اصلاح شود.

وی همچنین از انجام حسابرسی تطبیقی خبر داد و گفت: با انجام این حسابرسی متوجه می‌شویم که چه میزان از اشکالات سال گذشته اصلاح شده است.

وی در مورد اراضی عباس آباد و برخی انتقادات مبنی بر ساخت و ساز غیرمجاز و فروش ارزان این اراضی گفت: اراضی عباس آباد مشکل شهرسازی دارند چرا که از نظر من نباید در این اراضی ساخت و سازی انجام می‌شد ؛ اما نظر مسئولان شورای عالی معماری و شهرسازی متفاوت است و آنها معتقد هستند که ساختن هفت طبقه بلامانع است.

وی با بیان اینکه سه ساختمان بلندمرتبه از جمله ساختمان استانداری و بانک سپه در اراضی عباس آباد ساخته شده است گفت: دو الی سه بار تلاش کردم که ساخت و سازی در این زمین صورت نگیرد و حتی در طرح اولیه اراضی عباس آباد نیز پیشنهاد شورا مبنی بر عدم ساخت و ساز در این اراضی حذف شد حتی ما را به جلسه دعوت نکردند و نهایتا ساخت این ساختمان‌ها تصویب شد.

وی در مورد قیمت اراضی گفت: در مورد قیمت زمین مباحث حقوقی زیادی وجود دارد که باید با مسئولان شهرداری نیز جلسه بگذاریم اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

 

کم شدن طبقات میدان سپاه روی هواست

 

 

وی در خصوص سرانجام ساخت و ساز در میدان سپاه نیز گفت: قرار بود مسئولان امر چهار طبقه از ساختمان عقبی و یک طبقه از ساختمان جلویی کم کنند، اما هنوز این اتفاق روی هوا است و چند بار این موضوع را با شهردار تهران مطرح کردم و قرار شد نامه‌ای به دوستانی که در شورای شهر حاضر شدند و قول و قرارهایی گذاشتند ارسال شود تا حداقل بر روی قول خود بمانند.

 

وی در مورد انتخاب حسابرس مشترک نیز گفت: انتخاب حسابرس مشترک اقدام خوبی است؛ اما عده‌ای در خصوص این موضوع تردید دارند و قرار شد متن این پیشنهاد به همه کمیسیون‌ها فرستاده شود تا در صورت موافقت این مهم اجرایی شود.

 

وی با بیان اینکه برخی معتقدند اگر حسابرسی‌ها متفاوت باشد، موارد اختلاف بهتر مشخص می‌شود افزود: نظر حسابرس‌ها متفاوت است و حسابرس‌های قسم خورده بر اساس قانون شورا حسابرسی انجام می‌دهند و حتی پیش بینی کرده‌ایم که حق الزحمه این حسابرس مشترک را شورا و شهرداری پرداخت کنند تا این شائبه که چون حسابرس حقوقش را از شهرداری می‌گیرد به نفع شهرداری رأی می‌دهد، برطرف شود.

 

 

حسابرس‌های شورا گرید الف دارند

 

 

وی به سخنان قالیباف در خصوص انتخاب حسابرس‌های سطح پایین از سوی شورا نیز گفت: حسابرس‌های شورا گرید الف دارند و در کمیسیون تلفیق انتخاب می‌شوند.

 

 

با اقدامات فوری و فوتی نمی‌توان آلودگی هوا را از بین برد

 

 

چمران همچنین در خصوص وضعیت آلودگی هوای تهران با بیان اینکه با اقدامات فوری و فوتی نمی‌توان آلودگی هوا را از بین برد گفت: باید با یک برنامه ریزی صحیح، درست و با اتکا به تجربیات دیگر کشورها آلودگی هوا را رفع کرد.

وی با بیان اینکه سه مصوبه هیئت دولت در خصوص حل آلودگی هوای پایتخت وجود دارد گفت: اما این مصوبات اجرا نشده است.

وی با بیان اینکه اصلاح حمل و نقل عمومی از سال ۸۲ در دستور کار دولت قرار دارد، اما اجرایی نشده است گفت: زمانی که ما به شورا آمده‌ایم تعداد اتوبوس‌های پایتخت شش هزار دستگاه بود و در حال حاضر نیز همان تعداد است. در حالی که ما به ۱۱ هزار اتوبوس نیازمند هستیم.

وی با بیان اینکه لازم است اهتمام ویژه برای اجرای قوانین ایجاد شود، گفت: ۲۲ درصد آلودگی هوا مربوط به موتورسیکلت‌ها و ۱۲ درصد نیز به علت نبود معاینه فنی است.

 

 

مجلس سن معاینه فنی برای خودروهای پایتخت را سالی یکبار اعلام کند

 

 

وی با بیان اینکه معتقدیم باید مجلس سن معاینه فنی برای خودروهای پایتخت حتی خودروهای خارجی را سالی یکبار اعلام کند، گفت:‌ در حال حاضر اتومبیل‌های نو که در کارخانه خارج می‌شوند خراب هستند چه برسد به میزان آلایندگی آنها!

وی درباره مصوبه برج – باغ با بیان اینکه شهرداری لایحه صیانت از باغات را ارائه کرده و کمیسیون‌ سلامت نیز این لایحه را به صورت عادی به سایر کمیسیون‌ها فرستاده است گفت: اینکه عنوان کنیم مصوبه برج – باغ شکست خورده است بی انصافی است چرا که اگر این مصوبه درست اجرا نشده است ربطی به اصل آن ندارد.

چمران با بیان اینکه اگر در این مصوبه مالک به رعایت ۷۰ درصد باغ تمکین نکند پایان کار داده نمی‌شود گفت: اتخاذ جرایم نقدی و کاشت پنج برابری درخت‌ها می‌تواند بازدارندگی خوبی داشته باشد ولی برخی معتقدند که باید شهرداری باغ‌ها را بخرد که بر این اساس باید کل محله شمیرانات را بخریم! که این مهم امکانپذیر نیست.

 

 

هنوز شهرداری نتوانسته یک باغ از باغات کن را بخرد

 

 

چمران افزود:‌ هنوز شهرداری نتوانسته یک باغ از باغات کن را بخرد و این در حالی است که ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار از طریق تهاتر برای خرید باغات کن پیش بینی کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه ادعای خرید باغات ساده است گفت: اگر این گونه است باید کل مناطق یک، دو و سه را بخریم.

وی با بیان اینکه حق مالک است که در باغ خود ضمن رعایت مصوبه برج – باغ ساخت و ساز داشته باشد گفت: اگر برخی از این مصوبه ناراضی هستند پیشنهاد بیاورند تا آن را تغییر دهیم نه اینکه صرفا حرف بزنند.

 

وی در خصوص شناسنامه دار کردن باغات نیز اظهارکرد:‌ از خدایمان است که باغات و درختان تهران شناسنامه دار شوند.

چمران با اشاره به متن صریح قانون در خصوص مصادره باغاتی که توسط مالکانشان به طور عمد تخریب می‌شوند، گفت: ما به رئیس قوه قضاییه نامه زده بودیم و پرونده‌هایی را نیز با دادستان مطرح کرده‌ایم که اگر بشود این مهم محقق شود.

وی در خصوص حسابرسی از بانک شهر نیز گفت: از آنجایی که شهرداری ۹ درصد از سهام بانک شهر را دارد برخی اعضا پیشنهاد کردند که از این بانک نیز حسابرسی‌های لازم انجام شود.

وی در خصوص حذف نحوه واریز مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‌ها در برنامه ششم توسعه گفت: قرار بود نامه‌ای به رئیس جمهور در اعتراض به این بند نوشته شود اما در نشست روسای شورای شهر که در بندر عباس برگزار شد، برخی پیشنهادات بهتری مطرح کردند که قرار است این نامه پس از اصلاح و اضافه کردن پیشنهادات به رئیس جمهور ارسال شود.

چمران افزود: بر اساس بند الف مالیات بر ارزش افزوده در برنامه ششم روش پرداخت این درآمد پایدار به شهرداری‌ها تغییر کرده است و بر این اساس به جای آنکه این پول مستقیما به شهرداری‌ها داده شود اول به حساب خزانه داری و پس از آن از طریق استانداری در اختیار شهرداری‌ها قرار خواهد گرفت.

وی در خصوص بلندمرتبه سازی در منطقه ۲۲ نیز با بیان اینکه طرح تفصیلی این منطقه در حال بازنگری است گفت: منتظر نظر شورای عالی معماری و شهرسازی هستیم تا ضوابط بلند مرتبه سازی در این منطقه مشخص شود و تا زمان ابلاغ این نظر از هرگونه بلند مرتبه سازی جلوگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه من به عنوان یک شهرساز معتقدم که باید مناطق خاصی بر اساس تراکم منطقه انتخاب و اجازه بلند مرتبه سازی در آن داده شود گفت: برخی ایرادات به بلند مرتبه سازی به دلیل جمعیت پذیری تهران است اما هنوز شورای عالی معماری مطالعات در خصوص ضوابط بلند مرتبه سازی منطقه ۲۲ را مطالعه و ابلاغ نکرده است.

وی در مورد تاثیرات مقطعی مبارزه با آلودگی هوا نیز با بیان اینکه مسئولان هنر کردند که سه روز معادن شن و ماسه و مدارس را تعطیل کردند گفت: ‌هنر این است که جلوی فعالیت معادن شن و ماسه‌ای که سالها مجوز فعالیت آنها ابطال شده است را بگیرند چراکه برنامه‌های کوتاه مدت تاثیری بر کاهش آلودگی هوا ندارد.

 

اصراری برای ریاست شورای عالی استان‌ها ندارم

 

چمران در مورد کاندیداتوریش برای ریاست شورای عالی استان‌ها نیز با بیان اینکه اصراری برای این کار ندارم گفت: این کار جز دردسر چیزی نیست. چمران در باره میزان بدهی شهرداری به پیمانکاران نیز گفت: بدهی شهرداری به پیمانکاران را نمی‌توان به صورت دقیق اعلام کرد چرا که صورت وضعیت و صورت حسابهای جدیدی از سوی پیمانکاران اعلام می‌شود و از سوی دیگر شهرداری نیز مدام در حال وصول طلب‌ها است، تصریح کرد: با این حال حتما بدهی مردم و پیمانکاران از شهرداری پرداخت می‌شود و در بودجه سال آینده به طور جدی تر این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

 

بودجه انقباضی شهرداری در سال ۹۵

 

چمران در خصوص بودجه سال آینده شهرداری تهران با بیان اینکه بودجه سال آینده شهرداری انقباضی است گفت: پیش بینی می‌شود که بودجه سال آینده شهرداری از بودجه امسال نیز کمتر باشد. چرا که بخشی از درآمدهای امسال شهرداری به دلیل وصول درآمدهای سالهای قبل بوده و در سال آینده حجم این وصول‌ها کمتر می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال صدور پروانه ساخت و ساز نسبت به سال گذشته کمتر شده است گفت: سیاست شورای شهر در قبال ساخت و سازهای بزرگ مقیاس شهر بر اساس طرح تفصیلی و طرح جامع شهر تهران بوده است.

وی با بیان اینکه در حین نگارش طرح تفصیلی مدیریتی شهری تهران اصرار بر کاهش تراکم و ساخت و ساز داشته است گفت: شورای عالی شهرسازی این میزان را افزایش داد و حتی درگیری‌های زیادی در جلسات داشتیم و حتی مشاور طرح تفصیلی و معاون آن زمان شهرسازی شهرداری سر از بیمارستان درآورد چرا که ما موافق افزایش تراکم نبودیم اما چون مسئولان شورای عالی نگران گران شدن ملک بودند این اتفاق رخ داد.

وی در خصوص پاساژ سازی‌ در تهران نیز گفت: پاساژها نباید در هر جایی ساخته شوند و حتما باید پیوست‌های ترافیکی را از سازمان‌های امر دریافت کنند تا ساخت و فعالیت آنها گره ترافیکی در پایتخت ایجاد نکند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا