شورای شهر

پیرهادی: وزیر نفت به وعده‌هایش درباره حمل و نقل عمومی عمل نکرد

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین در دویست و شانزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران طرح الزام شهرداری تهران به ارائه راهکارهای جبران عقب ‌افتادگی تخصیص بودجه، کمک به بازسازی و نوسازی اتوبوسرانی تهران توسط اعضای شورای شهر مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدا احمد دنیا مالی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر درخصوص بررسی این طرح اظهار داشت: شهرداری تهران موظف است تخصیص اعتبار ردیف‌های تملک دارایی، سرمایه‌ای، بودجه سال‌های ۹۴ ، ۹۵، ۹۶، ۹۷ (سنوات باقیمانده از اجرای برنامه ۵ ساله دوم شهرداری تهران) در حوزه مترو و اتوبوسرانی را به میزان اعتبارات هزینه‌ای صد درصد تخفیف و در سامانه جامع مالی اعمال نماید.

در ادامه دنیا مالی اظهار داشت: در حال حاضر ۲ هزار و ۹۰۰ اتوبوس بالای ۸ سال، ۲۱۰۰ اتوبوس بالای ۶ تا ۸ سال، ۱۲۴۰ یک الی ۵ سال و ۲۰۰ اتوبوس زیر یک سال در شهر تهران فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: تاکنون نیز شکایت‌های زیادی از مردم در خصوص خدمات‌رسانی اتوبوسرانی از جمله در بخش خصوصی و کرایه‌های بیشتر از نرخ مصوبی که دریافت می‌کنند به ما گزارش شده است.

در ادامه دنیا مالی گفت: البته کیفیت اتوبوس‌ها نیز قابل قبول نیست و به این موضوع مسئولین شرکت واحد نیز توجه دارند.

در ادامه ابوالفضل قناعتی گفت: در حال حاضر با بحران اتوبوس در شهر تهران مواجه هستیم و با توجه به کسری اتوبوسی که در شهر موجود است قطعا تا ۲ سال دیگر که ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس از ناوگان فعلی شهر تهران خارج می‌شود با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم شد.

قناعتی افزود: اگر هم اکنون تخصیص اعتبار شود تازه با خودروسازهای داخلی و خارجی باید تفاهم‌نامه‌ای امضا کنیم که این روند برای ورود اتوبوس‌های جدید ۲ سال به طول می‌انجامد.

عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: اتوبوس‌ها هر روز در دنیا نوسازی می‌شوند ولی ما داریم بازسازی می‌کنیم.

قناعتی گفت: باید از دولت پیگیری شود که سهم خود را برای خرید اتوبوس که ۸۲.۵ درصد است پرداخت شود و اگر دولت نمی‌تواند در این خصوص کمکی انجام دهد ما باید برای سال‌های بعد بودجه‌ای را مد نظر بگیرم تا بتوانیم حمل و نقل عمومی را توسعه و گسترش دهیم و کاهش اتوبوس‌ها معضلی را ایجاد نکنیم.

در ادامه علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: ما این لایحه و فوریت را رد کردیم که البته در کمیته تخصیص نیز مطرح شده بود.

دبیر گفت: کمیته تخصیص موظف است که به روز نسبت به پرداخت اقدام کند.

محسن پیرهادی عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران گفت: این طرح دخالت در اجرا است ما طبق برنامه ۵ ساله باید اقدام کنیم و شهرداری نیز موظف است نسبت به تامین منابع و اقدامات دیگر برای تامین اتوبوس اقدام کند.

وی گفت: در جلسه‌ای وزیر نفت به شورای شهر آمد و وعده و وعیدی داد که اگر به ۵ درصد آن عمل می‌شد الان مشکل حمل و نقل نداشتیم ولی یک درصد از این وعده‌ها نیز تحقق نیافت.

پیرهادی گفت: ما مشکلات دولت را می‌فهمیم و در این خصوص باید شرایط را برای تشویق بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری آن مهیا کنیم تا سرمایه‌گذاری کنیم.

این طرح توسط اعضای شورای شهر به تصویب رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا