اجتماعی و فرهنگی

شهرداری تحت عناوین مختلف از مطب‌ها عوارض دریافت می‌کند

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی در هفدهمین همایش آسیب‌شناسی و طب آزمایشگاهی گفت: در حال حاضر آزمایشگاه‌ها و داروخانه‌ها نزدیک به ۸ ماه است که از بیمه‌ها دریافتی نداشتند و متأسفانه با مشکلات اقتصادی اساسی در این زمینه روبه‌رو هستند. چراکه ورودی اصلی این مراکز توسط بیمه‌ها تأمین می‌شود که با توجه به این مشکلات عملاً اداره آزمایشگاه‌ها با دردسرهایی روبرو شده است. بیش از ۸۵ درصد آزمایشگاه‌ها به دلیل نیاز به کیت و تجهیزات نیز درباره ارائه خدمات به چالش‌های دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

وی ادامه داد:: یکی دیگر از  مشکلات این حوزه بحث تعرفه‌ها است که در سال‌های گذشته تعرفه‌ها با قیمت تمام‌شده محاسبه نشده‌اند و این نقص بزرگ تاریخی در تعرفه گذاری  است.

زالی گفت:  یک کمیته برای بررسی تعرفه‌ها تشکیل‌شده است که  قرار است این کمیته نظر نهایی خود را برای نظام پزشکی و وزارت بهداشت اعلام کند. اگر این اقدام مبتنی بر شواهد احصاء شود بخش مهمی از چالش‌های تعرفه گذاری برطرف خواهد شد.

رئیس سازمان نظام پزشکی ادامه داد: ضریب K آزمایشگاهیان به دلیل مشکلات بیمه‌ها و اعتبارات آن‌ها به‌طور منطقی رشد نداشته و با عدد موردنظر فاصله دارد همین ضریب پایین نیز در هیئت‌وزیران با عدد پایین‌تر تصویب شد. امیدواریم امسال درباره ارائه خدمات با تلاش بیمه‌ها‌، وزارت رفاه و وزارت بهداشت مشکلات حل شود.

وی افزود: بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که علی‌رغم رشد چشمگیر، عدالت دریافتی در مورد پاتولوژیست‌های جوان هنوز محقق نشده است. درصورتی‌که تحقق عدالت در پرداختی‌ها امری حائز اهمیت است که متأسفانه پاتولوژیست‌ها آثار تلخ این کاستی را بیشتر از سایر حوزه‌ها می‌بینند. این در حالی است که باید عملکرد به‌گونه‌ای باشد که پاتولوژیست‌های جوان انگیزه بیشتری برای کار در مراکز دولتی داشته باشند.

زالی در مورد انجمن‌های علمی مطرح کرد: حضور انجمن‌های علمی می‌تواند در حل مشکلات همه حوزه‌ها از جمله آزمایشگاهیان مؤثر باشد علاوه بر این انجمن‌های علمی می‌توانند به‌واسطه ظرفیت بالایی که دارند مجموعه نوینی را ارائه دهند.

وی در پایان گفت: آزمایشگاهیان در بحث پرداخت عوارض و مالیات دچار مشکلات اساسی هستند؛ چراکه که این همکاران مجبور هستند عوارض گوناگون و به نام‌های مختلف پرداخت کنند در حالی که طبق قانون به مطب‌داری یک نگاه تجاری نشده است بنابراین دریافت عوارض توسط شهرداری صورت خوشی نداشته و غیرقانونی است. همچنین امروز شاهد انواع جدید این عوارض‌ها نیز هستیم؛ اما طبق احکامی که از دیوان عدالت اداری گرفته شده است این مشکلات به زودی حل خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا