شورای شهر

گزارش جلسه یکصدوچهل و هفتمین جلسه شورا

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین در ابتدای این جلسه که ریاست آن را مرتضی طلایی نایب رییس شورا و در غیاب مهدی چمران به عهده داشت طلایی به ذکر تاریخ نگاری پرداخت و گفت: قبل از هر موضوعی درگذشت استاد حسین قندی از اساتید برجسته دانشگاه علوم اجتماعی علامه طباطبایی را تسلیت می گویم.

 
وی ادامه داد: روز گذشته نیز سالروز شکست حمله نظامی امریکا در صحرای طبس بود که یاد شهدای گرامی آن روز را گرامی می داریم.
 
طلایی همچنین افزود: در گذشت هنرمند فرهیخته امیر حسین فردی را نیز تسلیت می گوییم و نیز سالروز در گذشت حجت الاسلام شاه آبادی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی  را نیز به عموم مسلمانان تسلیت عرض می کنیم.
 
در ادامه جلسه اعضا به ذکر تذکرات خود پرداختند که در ابتدا احمد حکیمی پور تذکری در باب انتصابات اخیر شهرداری تهران داد.
 
 
 
اقدامات اخیر شهرداری معنای تعامل با شورا را نمی دهد
 
حکیمی پور گفت: در ماده ۵۴ قانون شهرداری ها آمده "هر اختیاری که شورای شهر به شهرداری تفویض می کند ، شهردار می تواند بخشی از آن اختیار را با تصویب شورا به معاونین و … منتقل کند". دقت داشته باشید با تصویب شورا !
 
وی ادامه داد: تبصره بند ۳۰ ماده ۷۱ نیز می گوید: "کلیه پرداخت های شهرداری از بودجه مصوب باید با امضای شهردار ، ذی حساب که مورد تایید شورا و قائم مقام ذی حساب که از شورای شهر انتخاب می شود صورت گیرد".
 
حکیمی پور تصریح کرد: با توجه به این مواد قانونی آیا انتصابات اخیر شهرداری در تغییر شهرداران مناطق که بدون اطلاع اعضای شورای شهر صورت گرفته معنای تعامل می دهد؟
 
وی  اظهار داشت: این نامش تعامل نیست و در شان شورا هم نیست.
 
حکیمی پور گفت: اعضای شورا نه قصد دخالت در انتصابات را دارند و نه هیچ فرض باطل دیگر،  تنها به دنبال تعامل هستند.
 
عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان کرد: شورای اسلامی شهر تهران هم می تواند تمام اختیاراتی که به شهرداری تهران تفویض کرده برگرداند اما آیا دیگر می توان سخنی از تعامل به میان آورد.
 
 
 
علی صابری: تکلیف پارکینگ هایی که مردم تعهد داده اند ولی نمی توانند تامین کنند مشخص شود.
 
علی صابری عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در ادامه این جلسه با تایید سخنان حکیمی پور گفت : در ماده ۷۹ و تبصره بند ۳۰ ماده ۷۱ ذی حساب باید با موافقت شورا باشد بنابراین می توان گفت این تذکر وارد است.
 
صابری در ادامه با اشاره به موضوع تامین پارکینگ ها توسط مردم اظهار داشت: گرچه من بر اجرای پارکینگ در شهر اعتقاد دارم اما باید واقع گرا بود ، اینکه چند صد هزار پارکینگ توسط مردم تعهد داده شده اما در عمل آنان توانایی تامین این پارکینگ ها را ندارند باید تعیین وضعیت شود. به نظرم لایحه که در این خصوص مطرح  و قرار شد که به صورت عادی بررسی شود می تواند مشکلات این امر را حل کند.   
 
 
 
شاکری:تخریب طبقه هفتم علائ الدین پیگیری شود
 

مجتبی شاکری در یکصد و چهل و هفتمین جلسه شورا گفت: نکته ی اولی که می خواهم به آن اشاره کنم بحث اصلاح سبک زندگی است که مورد تاکید مقام معظم رهبری می باشد اما گویا مرکز مطالعات شهرداری کسانی را که اعتقادی به این امر ندارند برای این منظور گمارده است.

وی ادامه داد: من از معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری و نیز از سازمان فرهنگی و هنری شهرداری می خواهم این موضوع را پیگیری کنند.

 

شاکری در ادامه افزود: تذکر بعدی من در باب ساختمان علائ الدین است که مصوبه شورا و کمیسیون ماده ۱۰۰ را داشته است. من از شهرداری و قوه قضاییه می خواهم این موضوع را به جد پیگیری نمایند.

شاکری تصریح کرد: مردم از اینکه شورا پرچم مبارزه با تخلف را برافراشته خوشحال شدند اما نباید گذاشت که این خوشحالی از بین برود .

 

وی افزود: نباید این ذهنیت تقویت شود که می توان در برابر مبارزان تخلف ایستادگی کرد.  همچنانکه گفته می شود مالک علائ الدین حکمی خلاف حکم شهرداری گرفته است.

 

شاکری همچنین به استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: من از شورا می خواهم که نظرات خود را در این باب به مجلس اعلام کند. عزیزان توجه داشته باشید استانی شدن انتخابات به این معنا است که مردم تهران باید نام ۳۸ نفر را در برگه انتخاباتی بنویسند در حالی که تا امروز همان ۳۰ نفر را هم به طور کامل نمی نوشتند.

 

در ادامه جلسه اسماعیل دوستی نیز در پیشنهادی عنوان کرد : چندی می شود که موضوع دارالقران اکباتان محل مناقشه شده است. این در حالی است که  در اطراف میدان اصلی اکباتان بین فاز یک و دو،  شهرداری چند باب مغازه دارد و من پیشنهاد می کنم که این مغازه ها در اختیار این جوانان قرار گیرد تا به فعالیت های فرهنگی بپردازند. 

 

 مسجد جامعی: رواج این ادبیات به ضرر شهر، شهروندان و شهرداری خواهد بود

احمد مسجد جامعی  در یکصد و چهل وهفتمین جلسه شورا با اشاره به فوت مرحوم رمضان زاده شیرازی گفت: این مرحوم رییس اتحادیه ناشران تهران بوده که در تدوین قوانین نشر در شورای سوم حضوری فعال و تاثیر گذار داشت.

مسجد جامعی در ادامه با اشاره به اظهارات یکی از مسئولان شهرداری تهران پیرامون یکی از اعضای شورا گفت: ما اعضای شورا نمایندگان مردم هستیم و نمایندگان هم حقوقی دارند. حق نمایندگی یکی از حقوق ما است و این موضوع را به ویژه در مسئله شورایاری ها مطرح کردیم.

وی ادامه داد: برخی از دوستان تجربه حضور در مجلس شورای اسلامی را دارند و برخی هم مانند من تجربه کار اجرایی که نیاز به ارتباط  با مجلس داشت را دارند. دوستان می دانند گرچه اختلاف نظر های جدی هم به وجود می آمد اما همیشه یک حد و حدودی از جانب دستگاه اجرایی نسبت به دستگاه ناظر رعایت می شد.

 

مسجد جامعی اظهار داشت: در جلسه گذشته آقای حافظی مطلبی را مطرح کردند راجع به قطع درختان که دوستان شهرداری در همان جلسه پاسخ این موضوع را دادند اما در اقدامی خارج از قاعده و با ادبیاتی خارج از شان،  یکی از مسئولان شهرداری این موضوع را در رسانه ها مطرح کردند.

 

وی تاکید کرد: شورای شهر باید نسبت به این گونه پاسخ گویی ها عکس العمل نشان دهد.

 

مسجد جامعی خطاب به طلایی که در این هنگام ریاست جلسه را عهده دار بود گفت: اگر این رویه و این ادبیات باب شود ریاست و هیات رییسه هم در آینده مصون نخواهید بود و این نه به نفع شهر ، نه شهروندان و نه شهرداری است.

 

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: اینکه بگوییم یک نماینده در فکر و گفتارش دچار فساد است یا نحله فکری او مطرود می باشد بی انصافی در حد غایت است و به هیچ عنوان این ادبیات پسندیده نخواهد بود.

 

مسجد جامعی ادامه داد: حق نمایندگی ایجاب می کند وی نسبت به یک موضوع تذکر داشته باشد که اگر هم تذکر غلطی باشد جز حق نمایندگی وی است و پاسخ آن باید در چهارچوب شان شورا باشد.

مسجد جامعی افزود: سخنان این مسئول حیثیت شورا را نیز هدف قرار داده همچنان که گفته است "این یک نمایش سیاسی است" به واقع این چه نوع ادبیاتی است !من می خواهم که از حیثیت شورا دفاع شود.

در ادامه جلسه اعضای شورا نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند همچنانکه علیرضا دبیر رییس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: امیدوارم دوستان شهرداری توضیحات معقول داشته باشند اما باید توجه داشت حفظ کیان شورا برای ما دارای اولویت و اهمیت است. من شاید در برخی موضوعات با آقای حافظی اختلاف نظر و سلیقه داشته باشم اما باید بگویم این موضوع مرتبط با کیان شورا است و حفظ آن برای ما اهمیت ویژه دارد.

مرتضی طلایی نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران که در این هنگام ریاست جلسه را بر عهده داشت نیز گفت: این ادبیات شایسته و مناسب نمایندگان مردم نیست و کسی که این ادبیات را به زبان آورده صلاحیت مدیریت را ندارد. من از کمیسیون حقوقی و نظارت می خواهم این موضوع را پیگیری کنند.

ابوالفضل قناعتی نیز گفت: اگر این سخنان از زبان این مسئول گفته شده باشد باید او را عزل کرد. 

 

رضازاده:اولویت من احترام به رای مردم تهران است
 

حسین رضا زاده عضو شورای شهر تهران با اشاره به تعیین تکلیف قانون در زمینه عضویت در شورای شهر وریاست فدراسیون وزنه برداری اظهارکرد:‌ قانون تکلیف نهایی را در این زمینه مشخص کرده است.

وی تاکید کرد: براساس نظر هیات حل اختلاف به نامه سازمان بازرسی کل کشور مبنی بردو شغله بودن من ، این شورا در بهمن ماه سال گذشته نظر خود را بر بلامانع بودن در شورای شهر و فدراسیون اعلام کرد.

رضا زاده یادآور شد:علاوه بر شورای حل اختلاف ،کمیسیون اصل نود مجلس که مفسر قانون است نیز بلا مانع بودن همزمان عضویت شورا و ریاست فدراسیون را تایید کرده است و این موضوع به وزیر ورزش ابلاغ شده است.

وی افزود: این مسئله مراحل قانونی خود را طی کرده و شائبه‌ای در این زمینه وجود ندارد و برای حضور هم زمان شورا و فدراسیون مشکلی وجود ندارد چرا که سابقه درخشانی نیز در فدراسیون وزنه برداری برای کشورمان داشته‌ام و در  زمان حضور در فدراسیون وزنه برداری برای ایران کسب افتخار کرده‌ام.

رضا زاده در پایان گفت: مردم تهران در زمان انتخابات  چهارمین دوره شورای شهر تهران ، به من اعتماد کردند و  با رای خود مرا به عنوان سومین نفر برگزیدند ، بنابراین  به رای مردم احترام می گذارم واز عضویت در شورا استعفا نمی کنم .

 

ساماندهی بهای خدمات قابل عرضه در سازمان بهشت زهرا (س)
 

در یکصد و چهل و هفتمین جلسه شورا اعضا به لایحه ای رای موافق دادند که بر اساس آن بهای خدمات در بهشت زهرا (س) ساماندهی می شود.

محمد حقانی در تشریح این لایحه گفت: این لایحه اصلاحیه لایحه ای است که از سوی شهرداری تهران و در تاریخ ۱۳ آذر ماه سال ۹۳ تقدیم شورا شد.

 

وی گفت: در ماده واحده این لایحه آمده به منظور انجام تکالیف شرعی و فقهی مبنی بر وجوب کفایی کفن و حفظ حرمت میت مسلمانان و تامین هزینه های جاری و نگهداری سازمان بهشت زهرا و نیز به منظور تحقق استقلال سازمان و پایداری ، نظم پذیری ، انظباط مالی و در آمدی بهای خدمات قابل عرضه در بهشت زهرا (س) ساماندهی شود.

 

حقانی افزود: در واقع ما به دنبال یک نظم پذیری در سازمان بهشت زهرا بودیم و به هیچ عنوان افزایش بهایی در کار نیست کما اینکه در برخی مواقع کاهش بها را هم داشتیم.

حقانی اظهار داشت: در بند "ب" ماده واحده آمده است که سازمان بهشت زهرا (س) مکلف می باشد ، جهت دفن اموات بی بضاعت و بلا صاحب در چارچوب وظایف قانونی شهرداری ها ، نسبت به ایجاد قطعات عمومی رایگان اقدام نمایند. در صورتی که وابستگان متوفی تمایل به در اختیار گرفتن طبقات بالای این قبور داشته باشند، هزینه مرتبه به ازای واگذاری هر قبر معادل هفت میلیون و پانصد هزار ریال تعیین می شود.

 

رییس کمیته خدمات شهری شورا ادامه داد: هزینه واگذاری هر قبر (قبور باقی مانده و جدید) آرامستان بهشت زهرا (س) تا ظرفیت ۵۰ درصد معادل ۵ میلیون ریال و در ظرفیت پذیرش ۵۷ درصد معادل هفت میلیون و پانصد هزار ریال و در ظرفیت ۷۰ تا ۱۰۰ درصد معادل بیست میلیون ریال تعیین می شود. در راستای راه اندازی و آماده سازی قطعات جاری و جدید آرامستان بهشت زهرا (س) این سازمان می تواند، تا سقف ۲۰ درصد ظرفیت هر قطعه جدید و جاری را در صورت صلاحدید به صورت رایگان دفن نمایند.

 

حقانی گفت: در بند "د" این لایحه آمده است که هزینه واگذاری هر قبر در قطعات فاز دوم آرامستان بهشت زهرا (س) (قطعات۲۰۰ تا ۲۵۸) تا سقف ۷۰ درصد معادل ۱۵ میلیون ریال از سقف ۷۰ تا ۸۰ درصد ظرفیت معادل ۴۰ میلیون ریال و از سقف ۸۰ تا ۹۰ درصد ظرفیت معادل ۶۰ میلیون ریال و در ظرفیت ۹۰ تا ۱۰۰ درصد معادل ۷۵ میلیون ریال می باشد.

 

رییس کمیته خدمات شهری شورا اظهار داشت: بر طبق این لایحه هزینه واگذاری هر قبر در کلیه قطعات فاز اول آرامستان بهشت زهرا (س) (قطعات یکم تا صد و دوازده ) بدین شرح که قطعات ۳۲،۳۵،۸۴،۸۶،۱۰۰ یکصد و هفتاد میلیون ریال و سایر قطعات فاز اول دویست میلیون ریال تعیین می شود.

 

حقانی در ادامه گفت: سازمان بهشت زهرا(س) مجاز است برای دفن در قبوری که بالای ۳۰ سال شمسی قدمت داشته ، ضمن حفظ موازین و حرمت شرعی اموات دفن شده ، در صورت امکان با توجه به درخواست های مکرر شهروندان و با لحاظ فتاوی صادره از سوی مراجع عظام تقلید  ،نسبت به ایجاد و احداث دو طبقه قبر دیگر برای واگذاری به بستگان درجه یک و دوم متوفی ، اقدام نماید. تعرفه این گونه قبور برای هر قبر ایجاد شده سی و پنج میلیون ریال تعیین می شود.

در ادامه مهدی چمران نیز تاکید کرد که پیش خرید قبر ممنوع است.

در جریان بررسی لایحه مذکور محسن سرخو رییس کمیته حمل و نقل شورا نیز یادآور شد: در دیداری که با کارکنان شریف مجموعه بهشت زهرا( س) داشتم قول داده بودم مسائل مربوط به سخت و زیان آور بودن شغلشان را در سازمان تامین اجتماعی پیگیری کنم که از معاونت خدمات شهری می خواهم زمینه های این کار را فراهم سازد تا به صورت مشترک بتوانیم در این زمینه اقداماتی را انجام دهیم.

 

تغییر نرخ بلیت بازدید از برج میلاد تهران پس از ۷سال
 

بررسی لایحه «تعیین قیمت بلیت بازدید از برج میلاد تهران» دومین دستور جلسه امروز یک شنبه ششم اردیبهشت ماه سال ۹۴ بود که با بررسی و رأی اعضای شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسید.

 

براساس این مصوبه نرخ بلیت های بازدید از برج میلاد تهران برای سال جاری به میزان ۳۰ درصد افزایش می یابد.

 

علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه که به عنوان کمیسیون اصلی این لایحه را مورد بررسی قرار داده بود در تشریح این لایحه به سابقه تصویب طرح و ساخت آن اشاره کرد و گفت: هر چند در طرح اقتصادی اولیه، این برج درآمدزا تعریف شده بود ولی درآمد آن در حال حاضر سالانه ۲۴ میلیارد تومان است و شهرداری نیز سالانه در حدود ۳۰ میلیارد تومان در ردیف های  جاری و عمرانی به آن کمک می کند.

 

وی درادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه نرخ گذاری اولیه در سال۸۷ انجام شد و تاکنون هیچ افزایشی برای آن در نظر گرفته نشده است بررسی این لایحه در دستور کار قرار گرفت.

 

دبیر درخصوص موضوعات مطرح شده در لایحه تصریح کرد: شهرداری تقاضای افزایش در حدود ۵۰ درصدی را داشت که این میزان با تصمیم کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر به ۲۰ درصد کاهش یافت همچنین از این پس بازدید کنندگان خارجی می توانند با استفاده از دلار، پول بلیت بازدید را بپردازند.

 

وی تاکید کرد: بررسی برج های مختلف جهان نشان می دهد که نرخ های در نظر گرفته شده برای برج میلاد تهران در مقایسه با سایر برج های جهان بسیار اندک است.

 

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این خصوص گفت: تمامی برج های جهان با عنوان شهرهایشان شناخته می شوند و مناسب است که برج میلاد نیز با عنوان برج میلاد تهران شناخته شود.

وی همچنین با تاکید بر اینکه قیمت گذاری سال ۸۷ نخستین قیمت گذاری برای بازدید از برج بوده است  پیشنهاد افزایش ۳۰ درصدی را در این خصوص ارائه کرد.

 

اقبال شاکری عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: برج میلاد تهران جایگاه ویژه ای دارد و در حقیقت برای کارهای عمومی طراحی نشده است بر همین اساس باید خدماتی در آن ارائه شود که امکان ارائه آن در سایر نقاط نیست.

 

وی تاکید کرد: این برج باید به صورت خودگردان اداره شود این در حالی است که با نرخ های کنونی تحقق این موضوع امکان پذیر نیست و در نتیجه باید نرخ ها با افزایش به قیمتی مناسب برسند.

 

رییس کمیته عمران شورا خاطر نشان کرد: البته در این افزایش قیمت باید تخفیف های لازم برای اقشار خاص همچون دانش آموزان و دانشجویان در نظر گرفته شود.

 

وی تاکید کرد: نباید اجازه داده شود که سطح برج میلاد تهران به یک سالن عمومی تنزل پیدا کند.

 

مجتبی شاکری، دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران به تشخص دهی به برج میلاد تهران تاکید کرد و گفت: باید آئین نامه ای با هدف حفظ تشخص برج میلاد تدوین شود.

 

وی استفاده از برج میلاد را برای دو گروه دانست و گفت: آنچه درخصوص بازدیدهای عمومی است باید ۳۰ درصد افزایش یابد و آنچه برای برنامه های دیگر در نظر گرفته می شود باید ضمن رعایت آئین نامه با نرخی منطقی در نظر گرفته شود.

 

هادی ساعی نیز با تائید افزایش ۳۰ درصدی نرخ ها گفت: در حدود ۷ سال است که این نرخ ها افزایش نیافته و در مقایسه با سایر برج های دنیا نیز نرخ بسیار اندکی دارد و پیشنهاد می شود ضمن افزایش ۳۰ درصدی، دست مدیریت برج میلاد را در ارائه تخفیف به اقشار ضعیف تر باز بگذاریم.

 

اسماعیل دوستی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز با پیشنهاد افزایش ۳۰ درصدی نرخ ها گفت: باید برنامه ریزی ها به گونه ای باشد که برج زنده نگه داشته شود و روز به روز تغییرات لازم در آن با هدف اوقات فراغت و تفریح مردم و ورود گردشگران خارجی و همچنین ارائه برنامه های فرهنگی تأثیر گذار ایجاد شود.

 

وی اظهار داشت: اگر این برج خود کفا نشود از بین خواهد رفت.

مرتضی طلایی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران هم درخصوص ساخت مسجد برج میلاد تهران تاکید کرد و گفت: در حال حاضر گودبرداری انجام شده است و امیدواریم با ساخت هرچه سریعتر تبدیل به یک المان مذهبی در کنار سایر المان های به روز در برج میلاد تهران تبدیل شود. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا