شورای شهر

گزارش جلسه یکصدوسی و چهارمین جلسه شورا

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین در ابتدای این جلسه مهدی چمران با اشاره به تاریخ نگاری روز سوم اسفند، گفت: امروز سوم اسفند ماه سالگرد کودتای انگلیسی رضا خان مصادف با سال ۱۳۰۰ است که حکومت دیکتاتور مابانه پهلوی در این روز آغاز گشت.

وی ادامه داد: یاد آوری این ایام و سیر حکومت پهلوی از آغاز تا پایان می بایست  در تاریخ به عنوان مایه عبرت باشد .

در ادامه جلسه بررسی اعتراض فرمانداری به متن مصوبه "اخذ عوارض از مهاجرین خارجی مقیم شهر تهران " در دستور جلسه قرار گرفت که با ارائه گزارش کمیسیون نظارت و حقوقی، پاسخ کمیسیون به رای گذاشته شد و با موافقت حد اکثری اعضا همراه بود.

در خلال ارائه پاسخ اعتراض فرمانداری علیرضا دبیررئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز، گفت: این مصوبه مربوط به دوره سوم است که نهایی شده و ما تنها اصلاحیه ای بر آن اعمال کردیم.

وی ادامه داد: مهاجرین مقیم شهر تهران فرصت های شغلی را از شهروندان می گیرند از اینرو به عنوان یک عارضه شناخته می شوند پس مشمول عوارض خواهند شد.

در جلسه یکصد و سی و چهارم همچنین بررسی اعتراض فرمانداری تهران به متن مصوبه "چگونگی محاسبه و دریافت بهای خدمات مدیریت پسماند های ساختمانی و عمرانی " در دستور جلسه قرار گرفت که این بار اعضا نیز به پاسخ کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری رای موافق دادند.

 

تندگویان:پاسخ تذکر اعضای شورا در مطبوعات داده می شود

محمد مهدی تندگویان در یکصد و سی و چهارمین جلسه شورا در تذکرات قبل از قرائت دستور، گفت: تذکر نخست من در مورد خرمشهر است ، در حالی که قرار بود گزارشی در این زمینه ارائه شود و ردیف بودجه برای ان اختصاص پیدا کند اما همچنان هیچ گزارشی از سوی شهرداری مطرح نشده و در ردیف های بودجه موردی به این امر اختصاص پیدا نکرده است.

نایب رییس کمیسیون شهرسازی و معماری همچنین افزود: تذکر دوم من به برخی بدعت های نادرست است که از سوی برخی معاونت های شهرداری رخ می دهد.

وی خطاب به صلاحی تصریح کرد: این روش خوبی نیست که پاسخ تذکر و مکاتبه اعضای شورا در مطبوعات داده شود.

تندگویان اضافه کرد: من نص صریح قانون را اجرا کردم و در باب موضوعی با معاونت حمل و نقل شهرداری تهران مکاتبه کردم ولی پاسخی دریات ننمودم. در وهله بعد من تذکر دادم اما معاون شهردار پاسخ بنده را در مطبوعات داده و با لحنی عجیب گفته اند ما با قدرت پروژه مورد نظر را پیش می بریم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان کرد: اگر قرار باشد پاسخ مکاتبه و تذکر اعضای شورا در مطبوعات داده شود ما نیز می دانیم چگونه مطبوعاتی برخورد کنیم.

 

اقبال شاکری:گود های رها شده تهران تهدیدی بر جان و مال شهروندان

اقبال شاکری در یکصد و سی و چهارمین جلسه شورا با اشاره بازدید خود از منطقه ۱۶ گفت: در بازدید که از منطقه ۱۶ و پروژه های عمرانی آن داشتیم جا دارد از اقدامات شهرداری این منطقه قدردانی کنیم.

وی در ادامه با اشاره به بررسی لایحه بودجه سال ۹۴ گفت: در بررسی بودجه موضوع قیمت واحد کار و نیز احجام مشکل ساز می باشد، به گونه ای که در نسخه نهایی دو سوم اطلاعات غلط است .

شاکری افزود: یکی دیگر از موضوعاتی که در تهران مشکل ساز شده گود های رها شده هستند، در حال حاضر تعدادی از گود های تهران رها شده اند که تهدیدی برای جان و مال شهروندان به شمار می آیند.

رئیس کمیته عمران همچنین یاد آور شد: در لایحه بودجه سال ۹۴ جای خالی مراکز عرضه کتاب و کتاب خوانی دیده می شود. بهتر است در این خصوص از ظرفیت های مساجد و مراکز فرهنگی ،کتابخانه های  عمومی و قرائت خانه های عمومی استفاده شود و ردیف بودجه لازم برای آن پیش بینی شود.

 

مجتبی شاکری:بافت فرسوده همچنان موضوعی مغفول مانده است

مجتبی شاکری در یکصد و سی و چهارمین جلسه شورا با اشاره به تنظیم بودجه سال ۹۴ گفت: مباحثی که در بودجه است باید کارشناسی تلقی شود و نباید با آن جناحی برخورد کرد.

شاکری افزود: نکته دوم من در مورد طرح دو فوریتی مبنی بر حمایت از اشخاص حقیقی و حقوقی بود که در دستور کار قرار نگرفت و باید به این امر رسیدگی شود.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا همچنین خاطر نشان کرد: یکی از موضوعاتی که امروزه شهروندان با ان دست به گریبان هستند بحث بافت های فرسوده است.

شاکری تصریح کرد: در حال حاضر بودجه ۹۴ نیز در حال عبور است اما همچنان این امر مغفول مانده و مردمی که با این موضوع مواجه هستند بلا تکلیف می باشند.

وی افزود: ما به محدودیت ها و معذوریت های بودجه اگاه هستیم ولی مشکلات مردم در بافت فرسوده هم جدی است .

شاکری یاد اور شد : همانطور که آقای طلایی پیشنهاد فراکسیون بافت فرسوده را داشتند خواستار رسیدگی جدی به این امر می باشم.

 

بودجه شورای شهر تهران بالغ بر ۳۴ میلیارد تومان به تصویب رسید

علیرضا دبیر رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در جریان بررسی تبصره های بودجه سال ۹۴ خاطر نشان کرد: تبصره های پیوست بودجه در ۴۴ بند تدوین شده است.

وی به اولین تبصره اشاره کرد و گفت: در این تبصره تاکید شده است که کلیه واحد ها و مناطق شهرداری موظفند تمامی منابع درآمدی خود را به طور مستقیم در چارچوب قوانین و مقررات و با رعایت ضوابط شهرسازی و طرح های جامع و تفصیلی وصول و فقط به حساب های درآمدی شهرداری تهران که به پیشنهاد شهرداری و تایید شورای اسلامی شهر است واریز نمایند.

دبیر افزود: شهرداری همچنین مکلف است؛ گزارش تحقق درآمد ها و سایر منابع اعتبار و عملکرد اعتبارات هزینه ای ،تملک دارایی ها و سرمایه ای خود را اعم از نقد و غیر نقد به تفکیک پروژه ها و فعالیت ها هر ۶ ماه یکبار به شورا ارائه دهد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در ادامه به تبصره دوم اشاره کرد و افزود: در این تبصره نیز شهرداری تهران موظف خواهد بود ،اعتبارات مصوب هزینه ای ، تملک دارایی های سرمایه ای و اداره راهنمایی و رانندگی را تا پایان اسفند ماه سال ۹۳ به کلیه واحد ها ، مناطق و سازمان ها و شرکت های وابسته ابلاغ کند. همچنین در این تبصره تاکید شده است که کلیه واحد ها و مناطق موظفند فعالیت های هزینه ای و تملک دارایی های سرمایه ای و تملک دارایی مالی خود را در چارچوب موافقت نامه هایی که تا پانزدهم خرداد ماه ۹۴ با معاونت برنامه ریزی ، توسعه و امور شوراها مبادله می کنند به انجام رساند. که تعیین این زمان باعث ارائه مباحث دیگری از سوی اغضا و شهردار تهران شد.

در ادامه جلسه محمد باقر قالیباف بعد از قرائت مفاد تبصره دوم و تعیین زمان برای تنظیم موافقت نامه ها در خواست حذف تعیین زمان برای انعقاد موافقت نامه ها را مطرح کرد و افزود: بودجه شهرداری تهران بدون داشتن هیچ موافقت نامه ای تخصیص پیدا نمی کند بنابراین ضرورتی برای تعیین زمان مبادله موافقت نامه وجود ندارد و از نظر اجرایی نیز مناسبت ندارد.

شهردار تهران در ادامه تاکید کرد: بسیاری از موافقت نامه ها در همان سه ماهه اول سال مبادله می شود و تنها بخشی از موافقت نامه ها که بنا به دلایل معلومی انعقادشان با تاخیر مواجه می شود ممکن است تا پایان شش ماهه اول سال به طول بیانجامد.

وی از اعضای شورا خواست تا زمان تعیین شده برای مبادله موافقت نامه ها از تبصره ۲ حذف شود.

قالیباف همچنین تاکید کرد هیچ موافقت نامه ای خارج از کد پروژه های تعریف شده که بیش از ۲۸۵۰ کد پروژه است در بودجه به امضا نمی رسد.

محسن پیرهادی عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورا در این خصوص اظهار داشت: اگر مدت زمان تعیین شده را که در لایحه بودجه شهرداری پایان خرداد ماه در نظر گرفته شده است حذف کنیم یعنی برنامه ریزی و بودجه بندی عملیاتی نبوده است.

مجتبی شاکری رییس کمیته فرهنگی شورا نیز تاکید کرد : بیش از آنکه نگران زمان باشیم باید به ارائه پیوست های مطالعاتی پروژه ها و برنامه در نقطه صفر تاکید کنیم.

شاکری یاد آور شد : عامل نظارتی شورا بر قرار داد ها به پیوست های مطالعاتی بر می گردد.

حبیب کاشانی عضو کمیسیون برنامه و وبودجه شورا نیز افزود: در ۱۳ سال گذشته رویه کار همان پیشنهاد شهرداری تهران و در نظر گرفتن زمان پایان اردیبهشت ماه برای مبادله موافقت نامه ها بوده است. حال شهرداری در لایحه پیشنهاد پایان خرداد ماه ۹۴ را دارد.

وی پیشنهاد داد ۹۰ درصد حجم ریالی موافقت نامه ها تا پایان خرداد ماه ۹۴ و مابقی تا پایان شهریور ماه تهیه و به انجام برسد.

مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران با یاد آوری این موضوع که چنین پیشنهادی را نیز در اوایل بحث ارائه کرده بود ، این موضوع را به رای گذاشت و در نهایت اعضا شورا با درج پیشنهادات فوق به تبصره دوم بودجه آن را به تصویب رساندند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در ادامه قرائت تبصره های بودجه به اهمیت تبصره پنجم اشاره کرد و افزود: در این تبصره به شهرداری تهران اجازه داده می شود اعتبار مندرج در ردیف ۱۶ و ۱۷ بودجه مصوب تحت عنوان " حمایت از موسسات عمومی و عام المنفعه " را تاسقف دو میلیارد ریال برای یک بار در هر مورد و تا سقف ۲۵ میلیون تومان از این ردیف را تحت عنوان حمایت از اشخاص حقیقی و تا سقف ۶۰ میلیون تومان را برای یک بار در هر مورد تحت عنوان حمایت از موسسات خصوصی و حقوقی با تشخیص و دستور شهردار تهران در سال پرداخت کند.

 

بودجه شورای شهر تهران بالغ بر ۳۴ میلیارد تومان به تصویب رسید

بر اساس این گزارش اعضا شورا در ادامه بررسی تبصره های پیوست بودجه سال ۹۴ شهرداری تهران ، بودجه شورا را نیز که مبلغ سیصد و چهل میلیارد ریال در نظر گرفته شده بود به تصویب رساندند.

همچنین مبلغ بیست و پنج میلیارد ریال را نیز تحت عنوان حسابرسی شهرداری تهران به تصویب رساندند.

گفتنی است اعضای شورا در بخش اول یکصد و سی و چهارمین جلسه خود ۹ تبصره از چهل و چهار تبصره پیوستی به بودجه سال ۹۴ را به تصویب رساندند و ادامه بررسی تبصره ها به جلسه بعد ازظهر امروز شورا موکول شد.  

 

کمک به اجرای ۱۰ پروژه اولویت دار شهر

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در جریان برگزاری جلسه بعدظهر یکصدو سی و چهارم شورا به قرائت تبصره ۱۰ بودجه که تاکید بر صرفه جویی شهرداری تهران در مصرف بودجه در سال ۹۴ دارد پرداخت.

محسن سرخو- رییس کمیته حمل و نقل شورا  با اشاره به تبصره دهم بودجه سال ۹۴ شهرداری تهران اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی اقتصاد ریاضتی نیست و باید همه مولفه های آن در این تبصره دیده شود. علاوه بر صرفه جویی باید درست هزینه کردن را نیز در نظر بگیرند.

در ادامه جلسه تبصره ۱۳ نیز قرائت شد در این تبصره تاکید دارد که شهرداری با رعایت صرفه و صلاح و رعایت مقررات آیین نامه مالی و معاملاتی خود نسبت به تصویب و انجام معامله با وزارتخانه ها و موسسات و شرکت های دولتی ، بانکها و موسسات و نهادهای عمومی و …تا سقف چهارصد میلیارد ریال و اشخاص حقیقی و حقوقی بخش خصوصی تا سقف دویست میلیارد ریال اقدام کند.

احمد دنیامالی- رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا اظهار داشت: اصل معاملات شهرداری در سازمان ها و شرکت ها انجام می شود و قراردادها براساس آیین نامه داخلی شان امضا می شود. امضا نکردن قرارداد توسط شهردار تهران تصمیم خوبی بود. همه تصمیمات در اختیار شهردار تهران بود. تبصره ۱۳ به قراردادهای در غالب تشریفات اشاره دارد.

همچنین در جریان بررسی تبصره ۱۴ بودجه که تاکید دارد وجوه دریافتی بابت صدور طرح ترافیک، عوارض پنج درصد حمل و نقل پایانه های مسافربری برون شهری و عوارض ایمنی ساختمانها و عوارض حمل و نقل ریلی و سایر درآمدها…به حساب شهرداری واریز شود اسمعیل  دوستی نایب رییس کمیسیون عمران شورا پیشنهاد کرد دو درصد درآمد موارد نام برده شده در تبصره چهاردهم بودجه به مترو اختصاص داده شود که علیرضا دبیر در پاسخ به این پیشنهاد اظهار داشت:‌ هر کدام از این موارد قوانینی هستند که در این تبصره به اجرای آن تاکید کرده ایم و نمی توانیم این قوانین را تغییر دهیم.

پیرهادی نیز در خصوص تبصره چهاردهم عنوان کرد: همه درآمدهای خدماتی شهرداری باید در این تبصره عنوان شوند و نمی توانیم آن را به طور کلی مطرح کنیم.

علیرضا دبیر تاکید کرد:‌ در تبصره یک بودجه بر واریز شدن همه درآمدها به حساب های درآمدی تاکید شده است.

در ادامه جلسه تبصره ۱۵ قرائت شد که در آن تاکید شده است نودو دو میلیارد ریال از اعتبار ردیف ۵۰۳۰۱۰۱۳۷ بودجه تحت عنوان " اجرای طرح های عمرانی حریم" با هماهنگی فرمانداری تهران در روستاهای منتخب و پروژه های مورد تایید فرمانداری تهران و سایر فرمانداری ها یذی ربط هزینه شود.

دبیر با اشاره به تبصره پانزدهم بودجه خاطر نشان شد: طبق قانون ۸۰ درصد درآمد حریم را باید به روستاهای حریم اختصاص دهیم و این مبلغ تحت عنوان اجرای طرح های عمرانی حریم هزینه می شود.

چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این خصوص بیان داشت: طرح جامع حریم در دست تهیه است و بنیاد مسکن بخش دیگری از این طرح ها را در دست تهیه دارد. به منظور اینکه این بودجه در جای مناسب هزینه شود عبارت با هماهنگی فرمانداری در این تبصره گنجانده شده است.

در ادامه جلسه تبصره ۱۶ بودجه سال ۹۴ شهرداری نیز به تصویب رسید.

بر اساس این تبصره مبلغ سی و پنج میلیارد ریال از اعتبار بودجه در ردیف ۱۰۵۰۷۰۱ تحت عنوان " حمایت از فعالیت تشکل های مردم نهاد" در قالب برنامه های مشخصی که تا پایان فروردین ماه ۹۴ به تایید ستاد مذبور رسیده باشد و صرفا با مجوز و نظارت ریاست شورا هزینه خواهد کرد.

تبصره ۱۷ نیز مورد بررسی اعضا قرار گرفت. در این تبصره شهرداری تهران موظف می شود که در رابطه با پروژه های سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی در چارچوب اساسنامه سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهر تهران مواردی را رعایت کند.

دبیر در خصوص تبصره هفدهم بودجه اظهار داشت: بند ب تبصره ۱۷ که تاکید دارد تا سقف سی هزار میلیارد ریال بعنوان آورده شهرداری در پروژه های مشارکتی سهیم شود و مازاد سقف تعیین شده در این بند را جهت بررسی و تصویب مجدد به شورا ارائه دهد، در تبصره ای جداگانه مطرح شده است. بند د این تبصره درست همانند سال گذشته به شهرداری اجازه نمی دهد پروژه های مشارکتی با کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی را بفروشد.

احمد دنیامالی با اشاره به لزوم انجام مطالعات در پروژه های ترافیکی گفت:‌ مطالعات حمل و نقلی در پروژه های ترافیکی تاکید شود ما با پروژه هایی مواجه شده ایم که اگرچه پروژه های خوبی هستند اما ترافیک منطقه را تحت تاثیر قرار داده اند.

اقبال شاکری پیشنهاد کرد عبارت با اولویت پروژه های مشارکتی BOTدر تبصره ۱۷ ذکر شود. وی اظهار داشت: نباید درصدی برای میزان پیشرفت فیزیکی پروژه ها بیان کنیم و باید اجازه دهیم شهرداری هر زمان که صلاح می دانست پروژه را بفروشد.

دوستی با اشاره به دو ابزار مشارکت مبنی بر زمین و پروانه در شهرداری تهران بیان داشت: در سرمایه گذاری باید فضا را باز گذاشت و نباید محدودیت ایجاد کرد. در حالی که این ۲۰ درصد محدودیت است.

قالیباف شهردار تهران که در جلسه بعد اظهر شورا نیز حضور داشت در این خصوص بیان داشت:‌ در حوزه سرمایه گذاری هر چقدر موانع را برداریم به نفع شهرداری است. سازمان سرمایه گذاری اساسنامه مصوبی دارد که خودش محدودیت ها را رعایت می کند. همچنین محدودیت های قانون تجارت را هم در نظر می گیرد. بنابراین باید در حوزه سرمایه گذاری بستر فعالیت را فراهم کنیم.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از روش BOT در شهرداری ضروری است؛ یادآور شد: اجاره املاک می تواند به عنوان درآمد پایدار برای شهرداری تهران محسوب شود. 

علیرضا دبیر پیشنهاد کرد محدودیت ۲۰ درصدی برای فروش پروژه های مشارکتی باقی بماند. رییس کمیسیون برنامه و بودجه در این باره گفت:‌ علت محدود کردن فروش پروژه های مشارکتی این بود که کارشناسان ما در برخی از موارد شاهد فروش پروژه ها قبل از سود دهی بودند. با این قانون به شهرداری کمک می کنیم که پروژه های بزرگ شهر را نگه دارد.

دبیر با اشاره به اینکه سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی نیز با ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی موافق هستند گفت: نباید پروژه های شهری مثل برج میلاد به جای اینکه درآمد پایدار برای شهرداری باشد کمک بگیر شود.

قالیباف در این باره گفت:‌ علت کمک بگیر بودن برج میلاد این است که ما در برج میلاد رویکرد اجتماعی داریم و تجمل گرایی نداریم. قیمت رستوران های برج میلاد با رستوران های دیگر شهر تفاوتی نمی کند. این موضوعی است که در شورای سوم درباره آن بحث شد. در حالی که اگر این رویکرد وجود نداشت برج میلاد یک شرکت سوده بود.

در ادامه جلسه تبصره ۲۳ نیز مورد بحث و بررسی اعضا قرار گرفت.

در این تبصره به شهرداری تهران اجازه داده شد که برای ۹ پروژه اولویت دار شهر از جمله تملک املاک واقع در مسیر خطوط مترو ، سه هزار میلیارد ریال، تملک املاک و اجرای طرح باغسار تفریحی اسلام اباد چهار هزار میلیارد ریال، تملک پروژه بزرگراه شهید کاظم رستگار و شهید شوشتری یک هزار میلیارد ریال و تملم پروژه ۷۶ متری سعید آباد پانصد میلیارد ریال، ادامه اجرای پروژه بزرگراه یادگار امام یک هزار میلیارد ریال و تملک املاک اطراف حرم حضرت عبدالعظیم حسنی یک هزار میلیارد ریال، اجرای طرح  ساماندهی منطقه ۱۲ و بازار دو هزار میلیارد ریال و ۲۵۰ میلیارد ریال نیز برای کمک به ساخت بیمارستان پروفسور سمعیی و ۲۵۰ میلیارد ریال هم برای تجهیز و ساخت مجتمع فرهنگی و مذهبی امام رضا (ع) با رعایت مفاد تبصره ۱۷ از محل منابع داخلی و سرمایه گذاری بخش خصوصی ، موسسات مالی و اعتباری و مستغلات واقع در این پروژه ها پس از توافق ، تهاتر نموده و ضمن ثبت عملیات مالی ، ردیف های درآمدی و هزینه را در تغریغ بودجه منظور کند.

علیرضا دبیر با اشاره به اینکه یکی از افتخارات شورای چهارم متروی تهران است عنوان کرد: پروژه هایی که سال گذشته در تبصره بودجه دیده شدند مثل پروژه های ساماندهی دره فرحزاد؛ سعیدآباد در منطقه ۱۸؛ اتوبان شهید شوشتری و … اتفاقاتی است که یادگار شورای چهارم در شهر تهران است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: تبصره ۲۳ فرصتی برای شهرداری است. در سال گذشته نیز در بخش تملک املاک مترو ، عملکرد بالاتر از بودجه مصوب بود و در تفریغ بودجه به این پروژه کمک کردیم. برای سال آینده نیز این بخش را به طور ویژه ای در نظر گرفته ایم.

احمد دنیامالی نیز پیشنهاد کرد: با توجه به اینکه پروژه بیمارستان دکتر سمیعی متوقف است و هیات دولت امسال برای تجهیزات پزشکی این بیمارستان مصوبه ای داشته؛ اعتباری بالغ بر  ۲۰ میلیارد تومان  برای بخش عمرانی این پروژه در این تبصره پیش بینی کنیم. سال ۹۲ و سال ۹۱ هم برای این بیمارستان کد داشتیم.

این پیشنهاد به توافق اعضا رسید.

مختاباد در مخالفت با تبصره بیست و سوم بودجه گفت: کدامیک از اعضای شورا می دانند بدهکاری شهرداری به پیمانکاران چقدر است؟ این موضوع به یک منبع فساد در شهرداری تهران تبدیل شده است. شما برای ایجاد تعهد جدید باید تعهدات قبلی را انجام داده باشید.

دوستی در دفاع از این تبصره گفت:‌ شهرداری اولویت بندی های لازم را انجام داده و باید پروژه های منطقه ۱۲ نیز به این تبصره اضافه شود.

مجتبی شاکری نیز با اشاره به ضرورت رعایت عدالت شهر گفت:‌ بودجه منطقه ۱۲ افزایش پیدا کرده در حالی که بودجه بخش های دیگر کاهش داشته است. زمانی که فرحزاد؛ خاک سفید و مشیریه مشکل دارند چرا تنها برای منطق ۱۲ و محلات هرندی و غیره در این منطقه بودجه در نظر گذرفته می شود.

وقتی درباره پیوست این پروژه ها در منطقه ۱۲ اطلاعاتی وجود ندارد باید به آن رای بدهیم؟ 

پیرهادی نیز در این خصوص بیان داشت: محله هرندی و عودلاجان را دوستان باید از نزدیک ببنند. البته ۲۰۰ میلیارد تومان برای احیای این محله بسیار بودجه کمی است. من از شهردار تهران می خواهم ریز برنامه های مربوط به این پروژه را به شورا ارائه کنند.

قالیباف در دفاع از این تبصره نیز گفت: خروجی های این تبصره روشن و مشخص است. بدهی های شهرداری هم شفاف است و امکانی که در تبصره بیست و سوم وجود دارد نمی تواند در بخش های دیگر هزینه شود. اگر از این ظرفیت استفاده نشود نمی توانیم آن را در دیگر بخش ها به کار بگیریم. تملک باغات کن هم در اولویت ما نیست. سال گذشته باغات کن راپارک عمومی کردیم و ضرورتی برای هزینه کرد نداریم.

شهردار تهران در خصوص پروژه احیا محله عودلاجان گفت:‌ آغاز جریانات آسیب های اجتماعی در شهر تهران منطقه ۱۲ است. همچنین کانون حفظ هویت تهران نیز منطقه ۱۲ است. هویت فرهنگی شهر نیز در این منطقه تعریف می شود. ما می توانم جزییات این پروژه را نیز ارائه کنیم.

شهردار تهران این اطمینان را به اعضا شورا داد  تا در اولین جلسه علنی شورا مطالعات و پیوستهای مربوط به ساماندهی منطقه ۱۲ و بازار را در شورا ارائه دهد.

دبیر با تاکید بر اینکه ۲۵۰ میلیارد تومان به پروژه های فرهنگی منطقه ۱۲ اضافه شده است؛ خاطر نشان کرد: با این بودجه کار در منطقه ۱۲ انجام می شود اما شهر تهران اولویت های دیگری هم دارد. تبصره های ۲۲ و ۲۳ هر ماه دنبال می شود و ما در جریان اجرای دقیق آن هستیم. این پروژه ها بر اساس اولویت های برنامه ۵ ساله تعریف شده اند.

سرخو نیز درباره تبصره ۲۳ گفت: مراکز درمانی بسیاری وجود دارند که شهرداری می تواند به آنها کمک کند اما باید ببینیم آیا شهرداری وظیفه کمک به بیمارستان ها را دارد؟ بافت فرسوده منطقه ۱۲ نیز همانند بافت فرسوده دیگر مناطق نیاز به توجه دارد.

وی افزود:  اگر شهرداری تهران بخواهد بافت های فرسوده را تملک کند طی توافق نامه ای که وزارت تعاون و وزارت راه و شهرسازی داشته اند این آمادگی در سازمان تامین اجتماعی هست که برای بازنشستگان و کارگران تامین اجتماعی فاقد مسکن در این زمین ها مسکن احداث کند.

عباس شیبانی نیز طی تذکری خطاب به شهردار تهران گفت: باغات کن درختان کهنسالی دارد و اگر شهرداری آن را تملک نکند صاحبان آنها این درختان را از بین می برند و تملک این باغات ضروری است.

گفتنی است که در این تبصره برای تملک باغات کن دو هزار و پانصد میلیارد ریال در نظر گرفته شده بود که با توجه به تغییر کاربری در این پهنه به فضای عمومی و پارک اعضا شورا توافق کردند که به میزان این منابع در نظر گرفته شده در منطقه ۱۲ و بیمارستان سمعیی و مجتمع اما رضا هزینه شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا