مدیریت شهری

پشت پرده عدم واگذاری شهر آفتاب به بانک شهر چه بود؟

به گزارش شورا‌آنلاین، محمدرئوف قادری با بیان اینکه درصورت تامین بودجه، فازهای دو و سه شهر آفتاب در سال آینده آماده ساخت و تکمیل خواهد شد، اظهار کرد: برای تکمیل دو فاز باقی مانده این شهر نمایشگاهی، به چیزی نزدیک به ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است.
 

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب افزود: عموما آنچه که در ابتدای ساخت پروژه تاکنون صورت گرفته فقط تکمیل فاز یک بوده که حدود ۲۰ تا ۲۵ این پروژه را شامل می‌شود.
 

به گفته او؛ فاز یک نمایشگاه «شهر آفتاب»، از زیرساخت‌های نمایشگاه، سه سالن استاندارد بین‌المللی و ساختمان اداری، فضاهای جانبی و تاسیسات و امکانات زیر بنایی تشکیل شده که ساخت این بخش‌ها بیش از یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه داشته است.
 

قادری با بیان اینکه «برای ساخت فاز ۲ و سه این نمایشگاه نیاز به سرمایه‌گذاری است»، توضیح داد: فاز ۲ شهر آفتاب، شامل ۱۲ سالن استاندارد بین‌المللی، حدود ۱۰۰ هزار متر مربع سالن نمایشگاهی به اضافه محل سالن‌های همایش‌های بین‌المللی و همچنین فضاهای جانبی و اداری است. فاز سه هم از سه هتل ۵ ستاره بین‌المللی، سه مرکز تجاری جهانی بین‌المللی و یک مجتمع تجاری به اضافه مسجد و پارکینگ‌های طبقاتی تشکیل می‌شود.
 

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی «شهر آفتاب» با توضیح اینکه، اگر این اعتبارات لازم تامین و یا به صورت جذب فاینانس در جهت تکمیل فاز دو و سه اقدامی شود، نمایشگاه شهر آفتاب تبدیل به یکی از نمایشگاه‌های بزرگ خاورمیانه خواهد شد، از امکان شروع ساخت فاز ۲ و ۳ این پروژه در سال ۹۷ خبر داد.  

 

جزییات سرمایه‌گذاران جدید شهر آفتاب

وی درباره راهکارهای جذب فاینانس برای تکمیل «شهر آفتاب» گفت: هم اکنون با ۱۲ گروه سرمایه‌گذار داخلی و خارجی از کشورهایی مانند آلمان، فرانسه، ایتالیا، انگلیس، چین و کشورهای عربی ترکیه برای جذب سرمایه‌گذاری  به صورت بی او تی و یا هر شیوه دیگری مذاکراتی داشتیم.
 

قادر با تاکید بر لوزم برداشتن بار تامین اعتبارات سنگین از دوش شهرداری تهران به دلیل تنگناهای مالی، افزود: مذاکره با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و خارجی به معنای این نیست که اگر فاینانس جذب نشد شهرداری تهران مسئولیت خود را کنار گذاشته است. شهرداری تهران برای تکمیل فاز دو و سه و تبدیل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب به یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های دنیا عزم راسخ دارد.
 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا «شهر آفتاب» به پیمانکاران بدهی دارد، اظهار کرد: متولی ساخت نمایشگاه، سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران بوده است. اما بیش از ۹۰ درصد مطالبات پیمانکاران پرداخت شده و احتمالا ۱۰ درصد باقی مانده به زودی پرداخت خواهد شد.

 

مخالفت بانک مرکزی با واگذاری شهرآفتاب به بانک شهر

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی «شهر آفتاب» درباره دلایل واگذار نشدن این نمایشگاه به «بانک شهر» عنوان کرد: پیشنهاد واگذاری نمایشگاه شهرآفتاب به بانک شهر را پیشنهاد خوبی نمی‌دانم. خوشبختانه مدیران شهرداری مانند آقای نجفی و آقای مکارم و شورای شهر به این نتیجه رسیدند که واگذاری، تصمیم اشتباهی بود.
 

قادری با بیان اینکه برای واگذاری «شهر آفتاب» به «بانک شهر» موانع قانونی وجود داشت، افزود: طبیعتا اسناد املاک شهر آفتاب در حال انتقال به نام شهرداری است و واگذاری به بانک شهر بسیار زمان‌بر است. از طرف دیگر معمولا وظیفه ذاتی بانک‌ها نمایشگاه‌داری نیست و بانک مرکزی هم به این مساله اعتراض داشت که بانک شهر حق ندارد متولی امور نمایشگاه شود.
 

وی ادامه داد: از همه مهم‌تر اینکه بانک‌ها عموما بخش مشخصی از نقدینگی‌شان را می‌توانند تبدیل به اموال غیر منقول کنند و طبیعتا به دلیل ارزش بسیار بالای شهر آفتاب، این امکان برای بانک شهر فراهم نبود که بخش بزرگی از نقدینگی‌اش را تبدیل به اموال غیر منقول کند.

 

مذاکره با دولت و وزارت صنعت

معاون شهردار تهران، واگذاری شهر نمایشگاهی آفتاب به بانک شهر را منتفی اعلام کرد و گفت: در حال رایزنی با دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای مشارکت دولت در شهر آفتاب هستیم. چرا که معمولا متولی سیاست‌های حاکمیتی در امور نمایشگاهی وزارت صنعت و سازمان توسعه و تجارت است و طبیعتا این سازمان نیازمند در اختیار داشتن نمایشگاهی بزرگاست.
 

قادری «شهر آفتاب» را فرصتی بی‌بدیل برای وزارت صنعت و شهرداری دانست و بر لزوم مشارکت دولت، بخش خصوصی و شهرداری برای تکمیل این پروژه تاکید کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا