اجتماعی و فرهنگی

درسی که باید از فاجعه پلاسکو گرفت

بسمه تعالی
حادثه ناگوار و تأسف انگیز ساختمان پلاسکو و جان باختن جمعی از هموطنان بویژه آتش نشانان غیور و از جان گذشته را تسلیت عرض می نمایم.
 
اما آیا در کنار حوادثی از این نوع باید صرفا شاهد قلیان هیجانات و اظهار تأسف و گاها بهره برداری سیاسی و جناحی باشیم و پس از چند روز آن را به فراموشی بسپاریم؟ (همانند حادثه غم انگیز قطار مشهد). یا باید این حوادث ناگوار ما را بخود بیاورد و فارغ از هیجانات آنی و انداختن توپ به زمین یکدیگر، با اقدامات لازم از تکرار چنین حوادثی جلوگیری نمائیم؟
 
ضمن ارج نهادن به تلاش مجاهدانه مسئولین بویژه آتش نشانان جان برکف جهت نجات جان مردم.
 
در این خصوص بخش های مختلف لازم است به وظایف خود آگاه و عامل به آن باشند. برای مثال اولا در ساخت و سازها می بایست اصول ایمنی و دستور العمل ها با شدت و جدیت اعمال و رعایت شود. ثانیا تجهیزات مورد نیاز منطبق با بنای های بلند مرتبه در هر شهر باید تامین شود. ثالثا ستاد مدیریت بحران شهرها همیشه می بایست در آمادگی کامل و شرایط عملیاتی بسر برند. رابعا لازم است امکانات و لوازم مورد نیاز جهت حفاظت از جان نیروهای عملیاتی بعنوان سرمایه های اصلی و ارزشمند هر شهر تأمین گردد تا آسیب پذیری نیروها به حداقل ممکن برسد. خامساً بنظر نگارنده مهمترین بند، تدوین شناسنامه برای ابنیه بلند مرتبه در هر شهر اعم از مسکونی و بخصوص تجاری و تعیین عمر مفید برای هر بنا با در نظر گرفتن نوع سازه هر ساختمان می باشد. سادساً رعایت نوع کاربری تعریف شده ساختمان ها و بهره برداری صرفا در همان کاربری و جلوگیری از بهره برداری های مغایر با کاربری اصلی ضروری است. 
 
متأسفانه ساختمان پلاسکو که دارای کاربری تجاری بود، عملا تبدیل به کارگاه های تولیدی و انبار شده بود که همین امر موجب افزایش خسارت های انسانی و مالی گردیده است. چرا که اگر فقط واحدهای تجاری در این برج فعال بودند، قاعدتا می بایست در ساعت وقوع و شروع حادثه هیچ فردی در محل حضور داشته باشد چرا که معمولا شروع کار واحدهای تجاری بین ساعات ۸ الی ۹ صبح می باشد.
و…
 
اما در اسلامشهر ‌
علی رغم تأکیدات و پیگیریهای شورای اسلامی شهر و تلاش شهردار و سازمان آتش نشانی در سال های اخیر جهت تجهیز این سازمان، باید اذعان کرد امکانات موجود با نیازهای شهر بویژه برجهای موجود در سطح شهر همخوانی ندارد و باید شهرداری اعتبار لازم برای تأمین تجهیزات مورد نیاز را پیش بینی و وزارت محترم کشور مساعدت لازم را به شهرداری معمول نماید.
اما امیدواریم به لطف و عنایت خداوند هرگز چنین حوادثی در کشور و شهرمان تکرار نشود. والسلام
ولی اله اصغری             
رئیس کمیسیون حقوقی و شهرسازی شورای اسلامی شهر اسلامشهر و عضو شورای سازمان آتش نشانی
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا