اجتماعی و فرهنگی

هشدار به هیات ها/خطر در کمین است

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات و ایمنی شهر تهران ضمن تشریح تمهیدات و تدابیر آتش‌نشانی در ایام محرم، توصیه‌ها و هشدارهایی را به عزاداران و مسئولان هیات‌ها و حسینیه‌ها ارائه کرد.

شریف زاده با بیان اینکه امسال عوامل آتش‌نشانی نسبت به شارژ کپسول‌های خاموش‌کننده هیات‌ها، حسینیه‌ها و مساجد اقدام کرده‌اند، گفت: همچنین موارد ایمنی لازم در مورد سیم‌کشی، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، داربست‌ها و … به متصدیان این اماکن ارائه شده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران همچنین از استقرار خودرویی و موتوری آتش‌نشانی در اطراف حسینه‌ها و مراکز پرتجمع خبر داد و گفت: در این ایام تمامی ایستگاه‌های آتش‌نشانی نیز در اماده‌باش‌هستند. از رانندگان و شهروندان نیز می‌خواهم که هنگام تردد خودروهای امدادی اجازه حرکت را به آنها داده و با امدادگران همکاری لازم را داشته باشند.

شریف‌زاده همچنین با اشاره به فعالیت تکایا و هیات‌های عزاداری، توصیه‌ها و هشدارهایی را به متصدیان این اماکن و سوگواران حسینی ارائه کرد و گفت: براساس استانداردها باید در فضاهای تجمعی و پرتراکم نظیر هیات‌ها، حسینیه‌ها، مساجد، زیارتگاه‌ها و … به ازای هر ۱۰۰ تا ۳۰۰ نفر دو راه خروج و به ازای هر ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر، سه راه خروج درنظر گرفته شود و برای جمعیت بیش از هزار نفر نیز باید چهار راه خروجی با فاصله استاندارد از هم وجود داشته باشد.


وی با بیان اینکه این راه‌ها می‌بایست باز و فاقد هرگونه مانع باشد خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که به کرات باعث حادثه در هیات‌ها و تکایا شده اتصال سیم‌ها و بروز آتش‌سوزی ناشی از این موارد است که در این خصوص رعایت فاصله مناسب میان سیم‌ها، اتصالات و ادوات برقی از مواد مصالح قابل اشتعال نظیر فرش، پشتی، تابلو، پرچم، پلاکارد و … الزامی است.


مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران با تاکید بر اینکه فیوزهای برق می‌بایست استاندارد باشد، اظهار کرد:‌گاه دیده شده به ویژه در هیات‌ها از راه‌های عجیبی برای برق‌کشی استفاده می‌شود و مسئولان آن با توجه به کوتاه بودن زمان فعالیت به مسائل این‌چنینی بی‌توجه‌اند، در حالی که پرهیز از بکارگیری از فیوزهای تقویت شده و غیراستاندارد امری ضروری است که حتما باید مورد توجه قرار گیرد.

 

شریف‌زاده با اشاره به استانداردهای لازم برای وسایلی همچون اجاق‌گاز و … در اشپزخانه هیات ها و تکایا خاطرنشان کرد: به هنگام گرفتن انشعاب از لوله کشی گاز حتمااز شلنگ‌های فشار قوی مخصوص و بست مناسب استفاده شود، همچنین وسایلی نظیر اجاق گاز و بخاری را باید با فاصله حداقل یک متر از پشتی، فرش، پرچم و … نصب کرد.


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا