شورای شهر

چمران:با تصویب لایحه برنامه ششم فاتحه شوراها خوانده می شود/شهرداری ها مجبورند تراکم فروشی کنند

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین مهدی چمران، رئیس شورای عالی استانها در جریان برگزاری اجلاس مشترک مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی استان‌ها و شهرهای مراکز استان‌ها در زنجان گفت: به دلیل اینکه شوراها نسبت به سایر نهادهای مندرج در قانون دیرتر شروع به کار کرده‌اند برای جبران عقب ماندگی باید سریعتر حرکت کنند.


وی با اعلام اینکه امروز شوراها در شرایط سخت و بحرانی قرار گرفته‌اند تصریح کرد: امروز موضوعی حیاتی برای شوراها مطرح شده است و شوراها به مرحله‌ای رسیده‌اند که یا باید شرایط به گونه‌ای تعریف شود که شوراها بتوانند بر اساس قانون اساسی بمانند و به کار خود ادامه دهند و یا در غیر این صورت اعضا، شوراها را طلاق داده و به سراغ کارهای مفید برای کشور بروند.

رئیس شورای عالی استانها ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که امروز ما از برخی از کشورهای همسایه در موضوع شوراها عقب تر هستیم.

چمران تصریح کرد: یکی از موضوعات مطرح شده در لایحه برنامه ششم توسعه بحث مالیات بر ارزش افزوده است که بر اساس آنچه در این لایحه آورده شده سهم شهرداری‌ها باید به خزانه دولت واریز شود و سپس به استانداری داده شود و استانداری این بودجه را تخصیص دهد که با این وجود شهرداری‌ها برای گرفتن حق خود با مشکلات فراوانی روبرو می‌شوند.

وی زمان باقیمانده برای بررسی لایحه برنامه ششم توسعه را روزهای سرنوشت‌ساز برای شوراهای شهر دانست و گفت: اگر این لایحه از سوی مجلس شورای اسلامی رد نشود فاتحه شوراها خوانده شده است.

رئیس شورای عالی استانها به تعهد رئیس جمهور برای ارائه لایحه مدیریت یکپارچه شهری و لایحه درآمدهای پایدار به مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: این دو لایحه، لایحه‌های بسیار خوبی است که رئیس جمهور قول ارائه آن را به مردم داده است ضمن اینکه لایحه درآمدهای پایدار از سال ۶۱ باید به مجلس آورده می‌شد اما در این زمینه اقدامات لازم انجام نگرفته بود.

چمران در خصوص ضرورت ارائه این لایحه توسط دولت گفت: اگر امروز موضوعاتی همچون تراکم فروشی در شهرداری‌ها مطرح می‌شود، به دلیل علاقه مندی شهرداران به انجام این کار نیست بلکه آنان می‌خواهند شهر را اداره کنند و به ناچار برای انجام اقداماتی همچون اینکه زباله‌ها بر روی زمین نماند مجبور به انجام چنین کاری می‌شوند.

وی اظهار داشت: هم اکنون بررسی این لایحه در زیرکمیسیون‌های دولت در حال بررسی است و هنوز به کمیسیون‌های دولت نیامده است و احتمال تکمیل آن در این دولت کم است ولی شورای عالی استانها تمام تلاش خود را برای تکمیل این لایحه در دولت انجام می‌دهد.

رئیس شورای عالی استانها ادامه داد: با وجود تاکید مجدد رئیس جمهور بر موضوعات مرتبط بر شوراها در همایش اخیر شورای عالی استانها، شوراها انتظار ورود مجدد چنین موضوعاتی را در لایحه برنامه ششم توسعه نداشتند و این موضوع در واقع پارادوکسی در شرایط سخت کنونی تامین درآمدهای شهرداری‌ها است.

چمران اظهار داشت: شهرداری‌ها در گذشته درآمدهای قانونی خود را راحت تر تامین می‌کردند تا زمانی که موضوع تجمیع عوارض این روند را سخت کرد و پس از آن موضوع مالیات بر ارزش افزوده این کار را دشوارتر خواهد کرد.

وی در پایان سخنانش پیش از ورود به دستور جلسات با تاکید بر ضرورت رعایت قانون اساسی و بیانات حضرت امام (ره) در خصوص شوراها تصریح کرد: هدف از تشکیل شوراها تحقق یک مدیریت محلی بود کما اینکه حضرت امام (ره) می فرمایند که مردم خودشان بهتر می توانند محل خود را اداره کنند و دردهایشان را می دانند و درمان آنها را نیز می دانند و بهتر می توانند آن را حل کنند.

رئیس شورای عالی استانها در جمع بندی دستور جلسه پس از ارائه پیشنهادات کمیسیون های این اجلاس توسط روسای آنها به موضوع ایجاد راه آهن های حومه ای اشاره کرد و گفت: وظیفه شهرداری ها ساخت راه آهن نیست ضمن اینکه ایجاد تسهیلات برای شهرهای اقماری موضوعی است که در زمینه های علمی و جهانی جای بحث دارد.
چمران افزود: شهرداری‌ها در خصوص راه آهن‌های اقماری تنها می‌توانند نقش هماهنگ کننده را داشته باشند به نحوی که تمامی بودجه توسط دولت به شهرداری پرداخت شده و در مرحله بعد سایر اقدامات انجام شود.

وی با بیان اینکه وظیفه شهرداری ها محدود به داخل شهر است اظهار داشت: یکی از خطوط که در تهران در حال انجام است مترو فرودگاه حضرت امام (ره) است که در مرحله نخست با اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان توسط دولت عملیات اجرای آن آغاز شد اما به دلیل عدم تامین بودجه این پروژه در حدود ۳ سال است که متوقف شده است.

رئیس شورای عالی استانها در خصوص موضوع لایحه برنامه ششم توسعه از تمامی اعضای شوراها خواست تا به تشریح نتایج انجام بندهای این لایحه پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی بپردازند.

چمران اظهار داشت: جدا شدن از بودجه نفتی و تامین نیازهای مالی کشور از محل های دیگر نیازمند فکر و برنامه ریزی است و نباید به گونه ای عمل شود که تنها از کسانی که امروز دارای بودجه هستند این پول دریافت شود.

وی تاکید کرد: اگر در این شرایط نهادی توانسته است به اهداف خود نزدیک شود نباید با انجام برخی اقدامات این روند را با مشکل مواجه کرد.

رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه عوارض شهرداری ها نباید به دولت پرداخت شود اظهار داشت: آخرین برآوردها نشان می دهد که حجم اعتباری این عوارض در سال بین ۱۵ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان است.

چمران اظهار داشت: دریافت ها بر این اساس، بودجه مالیاتی کشور را بالا نبرده است و این در حقیقت گمراه کردن خود است چرا که این افزایش همان عوارض شهرداری ها است که از گذشته وجود داشته و از جای جدیدی نیامده و در حقیقت بودجه دولت افزایش نیافته است.

وی در خصوص ناوگان حمل و نقل عمومی نیز گفت: درحدود ۴ سال است که هیچ اتوبوسی به شهرها داده نشده است ضمن اینکه با وجود اعتبار کم تصویب شده برای این موضوع در مجلس شورای اسلامی تنها ۱۰ درصد آن تخصیص داده شده است که باید این موضوع در برنامه ششم توسعه گنجانده شود.

رئیس شورای عالی استانها با اشاره به محدودیت های مالی دولت و شرایط کنونی بیان داشت: در چنین شرایطی شهرداری‌ها آمادگی دارند تا اعتبار مورد نیاز از محلهای غیر نقدی همچون تهاتر و یا سهام های دولتی تامین شود.

چمران با تائید موضوع حمل و نقل عمومی و سبز اظهار داشت: در سال ۸۹ مصوب شد که سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان به این خصوص اختصاص داده شود به نحوی که ۶ هزار میلیارد آن برای حمل و نقل ریلی برون شهری و ۴ هزار میلیارد دیگر برای حمل و نقل ریلی درون شهری اختصاص یابد.

وی اظهار داشت: با این وجود در هیچ سالی اعتبار تخصیص داده شده از هزار و پانصد میلیارد تومان فراتر نرفت و حتی کمتر هم شد.

رئیس شورای عالی استانها در خصوص موضوع مطرح شده برای رعایت اصول و مبانی معماری ایرانی اسلامی در شهرها تصریح کرد: این موضوع سالیانی است که در حال پیگیری است که در ابتدا مسئولیت آن به وزارت راه و شهرسازی سپرده شد و پس از چند سال به شورای انقلاب فرهنگی داده شد ولی به دلیل اینکه وظیفه این دو در این حوزه نیست، با گذشت چندین سال این موضوع به جایی نرسیده است.

چمران در خصوص لایحه مدیریت شهری با تاکید بر اهمیت این لایحه اظهار داشت: باید در جریان تدوین این لایحه باید مراقب باشیم تا نتیجه معکوس از آن به دست نیاید به گونه ای که تصدی‌ها باید به همراه بودجه آنها به مدیریت شهری اختصاص داده شود ضمن اینکه از شوراها نیز نماینده ای در دولت حضور یابد تا بتواند از حقوق مدیریت محلی دفاع کند.

وی اظهار داشت: شوراها تصدی کتابخانه ها را با شرایط کنونی قبول دارند اما موضوعات دیگر همچون آب، برق، گاز حتما باید با در نظر گرفتن بودجه به مدیریت شهری منتقل شود.

رئیس شورای عالی استانها در ادامه به موضوع اختصاص نیم درصد درآمد های شهرداری ها به کتابخانه ها اشاره و تصریح کرد: این میزان باید از درآمد حاصل شده در سال از شهرداری اختصاص داده شود و نه از کل بودجه چرا که بخشی از بودجه شهرداری اعتباری و وام بانکی، بخشی غیر نقدی و بخشی در سالهای آینده محقق می‌شود.

چمران همچنین به موضوع مطرح شده در خصوص اتحادیه شوراها اشاره کرد و گفت: این موضوع برای اینکه به اهداف مشخص شده خود برسد باید به صورتی هوشمندانه در برنامه ششم توسعه گنجانده شود.

وی در خصوص سکونت گاههای غیر رسمی در حاشیه شهرها اظهار داشت: اینگونه سکونت گاهها از موضوعات مهم و پیچیده ای است که مستلزم تفکر و برنامه ریزی و اقدام دقیق برای آن است.

رئیس شورای عالی استانها تصریح کرد: از طرفی انسان‌ها ساکنین در این سکونت گاهها هستند که مستلزم تامین موضوعات مورد نیاز برای آنها هستیم و از طرفی دیگر اگر امکانات به این سکونت گاهها داده شود جاذبه ای برای جمعیت پذیری در این محل ها ایجاد می شود.

چمران در خصوص راه حل این موضوع اظهار داشت: اگر شرایط به گونه‌ای تعریف شود که آبادانی شهرها از روستاها به دست آید و درآمد در روستاها آنقدر بالا رود که دیگر روستائیان علاقه به حضور در شهرها نداشته باشند می توان این موضوع را سازمان دهی کرد.

وی تاکید کرد: اگر شوراها بتوانند در ۴ مسئله مالیات بر ارزش افزوده، مدیریت شهری، درآمدهای پایدار و حمل و نقل عمومی موفق عمل کنند حل سایر مشکلات شهروندان با سهولت بیشتری انجام می شود.

رئیس شورای عالی استانها در پایان از تصویب موضوع در نظر گرفتن حق ماموریت برای اعضای شورای شهر در زیر کمیسیون های دولت در هفته اخیر با حمایت چندین وزیر خبر داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا