اجتماعی و فرهنگی

انتظارات مجلس از رئیس سازمان محیط زیست

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  اسدالله عباسی گیاه سنبل آبی که گیاه بومی آمریکای جنوبی است را موجب آسیب‌های زیست محیطی به تالاب رشت و سرایت تدریجی آن به تالاب انزلی را موجب خشک شدن تدریجی این دو تالاب دانست.

به گفته نماینده مردم رودسر در مجلس، احیای تالاب انزلی از سال ۸۲ با بودجه ۹۰ میلیارد تومانی آغاز شده که پس از ۱۳ سال ۲۵ میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

به گفته این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، زباله، پسآب زباله و شیرابه به ویژه شیرابه‌های بیمارستانی به رودخانه‌ها و دریای خزر را از مهمترین چالش‌های استان‌های شمالی عنوان کرد.

عباسی در عین حال تغییر اقلیم را بی‌ارتباط با نابودی جنگل‌ها ندانست و افزود: طی روزهای گذشته استان مازندران دمای ۳۹ درجه هوا را تجربه کرده است که این مسأله به نابودی جنگل‌ها و بومی‌سازی آن بی‌ارتباط نیست.

به گفته عباسی، پرورش ماهی در قفس و رفع مشکل قانونی امنیت محیط‌بانان و دادن مجوز تیراندازی برای حفاظت از محیط زیست و جان محیط‌بانان باید توسط سازمان محیط زیست مورد توجه جدی قرار بگیرد.

علی بختیار گلپایگانی، بی‌نصیب ماندن جمهوری اسلامی ایران از مزیت‌های کنوانسیون‌های زیست محیطی بین‌المللی به ویژه کنوانسیون کیوتو را از مهمترین چالش‌های بین‌المللی محیط زیست کشورمان دانست و افزود: به تعداد انگشتان یک دست هم از مزیت کنوانسیون‌ها و سازمان‌های بین‌المللی زیست محیطی استفاده نکرده‌ایم.

این عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس خواستار افزایش بیشتر تعداد سازمان‌های مردم‌نهاد برای حفاظت از محیط زیست در سراسر کشور شد.

حیدرعلی عابدی خواستار تشکیل کمیته‌ای در سازمان محیط زیست، چیزی شبیه کمیته بررسی حقوق‌های نامتعارف در دولت شد و افزود: با تشکیل چنین کمیته‌ای در سازمان محیط زیست افراد حقیقی و حقوقی که طی سال‌های گذشته آمرانه و عامدانه با سلامتی مردم و جامعه بازی کردند را معرفی کنید.

محمد قمی وزارتخانه‌های نفت و نیرو و شرکت‌های وابسته به این دو وزارتخانه را از عمده وزارتخانه‌ها و شرکت‌های دولتی آلوده‌کننده محیط زیست دانست.

نماینده مردم پاکدشت در مجلس خواستار تدبیر مجلس و سازمان محیط زیست برای تناسب پیدا کردن ساختار و منابع مالی سازمان محیط زیست با مأموریت‌های محوله شد.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، خواستار توجه رسانه ملی به محیط زیست و اطلاع‌رسانی و آموزش جامعه برای جلوگیری از تخریب محیط زیست شد.

وی همچنین خواستار جلوگیری از مشکل‌تراشی سازمان محیط زیست برای عشایر کشور شد.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی با غیرعلمی دانستن فعالیت‌های صنعتی و کشاورزی کشور، گفت: در حالی که با تکیه بر غنای محیط زیست و درآمد توریسم می‌توانیم درآمد بالایی را برای کشور به وجود آوریم به شیوه‌های سنتی در حوزه‌های صنعت و کشاورزی عمل می‌کنیم.

به گفته نماینده تربت جام در مجلس، هزینه زندگی در مناطق روستایی به دلیل برخی سیاست‌ها در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست افزایش یافته است که لازم است با تشکیل کمیته مشترک توسط این دو سازمان این مشکل رفع شود.  

نماینده مرکز پژوهش‌ها نیز با ارائه گزارشی در خصوص آینده داخلی،‌ منطقه‌ای و بین‌المللی محیط زیست، گفت:‌بر اساس آمارهای جهانی تا سال ۲۰۲۵ حداقل دو سوم مردم جهان برای تأمین آب دچار مشکل می‌شوند. کمبود آب استعداد تعارض‌های منطقه‌ای به ویژه در خاورمیانه را تشدید خواهد کرد.

به گفته وی پروژه‌های سدسازی ترکیه بر روی دجله و فرات نمونه‌ای از این تعارضات منطقه‌ای است که در آینده تشدید خواهد شد.

به گفته وی آلودگی دریای خزر نشأت گرفته از ورود زباله‌ها به این دریاچه بزرگ است که سهم ایران از این آلودگی ۱۲ درصد و سهم روسیه ۷۵ درصد و ۱۳ درصد بقیه به سایر کشورهای منطقه اختصاص دارد.

نماینده مرکز پژوهش‌های مجلس ۸۵ درصد زمین‌های ایران را در معرض خطر نابودی جنگل‌ها و محیط زیست دانست و متذکر شد: ۸۰ درصد جمعیت حیات وحش کشور به دست شکارچیان در آستانه بهبودی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا