شورای شهرصفحه اصلی

ایده جدید برای حفاظت از باغات تهران چیست؟

رئیس شورای شهر تهران در خصوص موضوع صیانت از باغات تهران گفت که در تلاش هستیم طرحی را آماده و پس از تصویب در پارلمان شهری و شورای عالی معماری و شهرسازی، اجرایی کنیم تا از باغات پایتخت حفاظ و حراست شود.

به گزارش شوراآنلاین، تخریب و نابودی باغات تهران مدتی است که سرتیتر رسانه‌های خبری قرار گرفته است و هجمه‌هایی متوجه عملکرد نامناسب مدیریت شهری در دوره ششم شده است. مهدی چمران که برای بازدید از موسسه همشهری به ساختمان شماره ۱۴ خیابان قریشی آماده بود در تشریح این موضوع گفت: « باغات یکی از مهمترین و مشکل‌ترین مسئله مدیریت شهری در این دوره است. چرا که براساس قانون باغات مجوز ساخت ۳۰ درصد در تراکم اصلی و حفاظت از ۷۰ درصد فضای سبز صادر می شود اما در اجرا به دلیل ضعف در نظارت و … قانون درست اجرا نشده است. بنابراین در برخی از موارد شاهد افزایش این درصدها به ۳۵ تا ۴۰ درصد و در نتیجه تخریب و قطع درختان هستیم.»

او با بیان این که تعداد زیادی از باغات تهران حفاظت شده است تاکید کرد: «البته می پذیریم که به برخی از باغات هم آسیب رسیده است و به همین دلیل تلاش می‌کنیم با تدوین طرح جدید این آسیب های را به حداقل برسانیم.»

پاک کردن صورت مسئله

چمران با بیان اینکه اگر در حوزه باغات تهران صورت مسئله را پاک کنیم و تنها در ۱۵ درصد زیربنا مجوز ساخت ۲ طبقه بدهیم، قطعا نه تنها منجر به صیانت از باغات نمی شود. بلکه به نوعی نتیجه آن سبب نابودی درختان خواهد شد، افزود: «این اقدامات، در ظاهر مطلوب به نظر می‌رسد اما مالکان گزینه‌ای برای ساخت و ساز نخواهند داشت و وقتی ارزش زمینی که درخت ندارد متری ۲۰۰ میلیون تومان باشد و بخشی از زمین که فضای سبز است یک دهم این قیمت ارزش گذاری شود، حتما اقداماتی در راستای خشک شدن درختان و نابودی فضای سبز صورت می گیرد. چرا که در نهایت جریمه قطع درختان را پرداخت می‌کند و پس از ساخت و ساز با افزایش قیمت آپارتمان‌ها، هزینه پرداخت شده را جبران خواهد کرد. پس در پیش گرفتن سیاست درست و اصولی برای صیانت از باغات ضرورت دارد که مدیریت شهری در این دوره همین موضوع را پیگیری می کند.»

تملک باغات بزرگ

رئیس شورای شهر تهران افزود: البته باغات بزرگ و چند هزار متری توسط شهرداری تهران تملک و به بوستان عمومی تبدیل می شود بنابراین تکلیف باغات بزرگ مشخص است و شهرداری فقط در صیانت از خانه باغ ها با چالش مواجه است. بنابراین در طرح جدید که هنوز نهایی نشده مواردی در اجرای قانون ساخت در ۳۰ درصد و حفظ ۷۰ درصد فضای سبز لحاظ شده است که می‌توان به نوع خاکبرداری، عدم تامین پارکینگ در زیر محدوده فضای سبز و … اشاره کرد. در این خصوص با مهندسان مشاور جلسات متعددی داشتیم و امیدواریم به زودی این طرح نهایی و تصویب شود که قطعا در اجرای آن، نظارت و اهتمام ویژه ای خواهیم داشت تا براساس مصوبه عمل شود.»

تشویق مردم به کاشت درخت

چمران با انتقاد از اینکه امروز درخت به دشمن برخی از شهروندان تبدیل شده است و با بغض به درختان نگاه می کنند، گفت: «تملک تمام باغات تهران توسط شهرداری تهران عملیاتی نیست. چرا که برای این کار بودجه و اعتبار کافی ندارد و از این رو باید قانون گذاری به نحوی انجام شود تا مردم به کاشت درخت و صیانت از درختان و فضای سبز ترغیب و تشویق شوند. در این صورت حتما شهرداری تهران در حفاظت از باغات تهران موفق خواهد بود.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا