شورای شهر

دغدغه شورا رفع مشکلات و ناهنجاری های تهران است

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین مهدی چمران در مراسم اختتامیه ششمین سپموزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی، افزود: استفاده از هنر در شهر تهران که متاسفانه ناهنجاری‌های بصری فراوان و مشکلات مختلفی از جمله مسائل حمل و نقل و آب‌ و هوایی زیادی دارد، بسیار اهمیت دارد. این مشکلات انسان را رنج می‌دهد و ما کمتر فرصت می‌کنیم از زیبایی‌های بوستان و مناظر تهران در خود شهر استفاده کنیم.

وی افزود: همه دغدغه ما بر این است که مشکلات تهران را حل کنیم و ناهنجاری‌ها را بزداییم و شهری با جمعیت نزدیک ۱۰ میلیون نفر را به شهری آرام و محل زندگی برای مردم تبدیل کنیم. یکی از مسائلی که می‌تواند به ما کمک کند، استفاده از آثار حجمی و مجسمه‌های زیاد در نقاط مختلف شهر است.

رییس شورای شهر تهران با اشاره به استفاده از طرح‌های گرافیکی در دیوار شهر به عنوان زیباسازی فضای شهری گفت: این آثار بر دیوارها ماندگاری نداشت و نمی‌توان آن را اثر هنری بنامیم.

چمران تاکید کرد: مجسمه‌هایی که ساخته و در نقاط مختلف نصب می‌شود، می‌تواند آرامشی به مردم القا کند و از عصبانیت و مشکلات آنان بزداید و آرامش بصری شکل یافته در آنها به آرامش درونی تبدیل کند.

وی با بیان اینکه مجسمه‌سازی محض نمی‌خواهیم گفت: چیزی که برعهده شهرداری است، مجسمه‌سازی هدفمند است و در سال‌های آینده باید به صورت موضوعی به آن بپردازیم تا گویای بیانی خاص باشد و موضوعات ارزشمند را پایدار کند.

رییس شورای شهر تهران ادامه داد: اشعار مولوی و حافظ معانی ارزشمندی در قالب الفاظ زیبا هستند که به افکار بزرگی دست می‌یابیم.

چمران با تاکید بر اهمیت مفاهیم در آثار هنری اظهار کرد: ممکن است اثری از نظر تکنیکی اثر زیبایی باشد ولی مفهوم، اثر را ارزشمند می‌کند. مفاهیمی مانند صداقت، شرافت، دوستی و سایر ارزش‌های اخلاقی علاوه بر چشم‌نوازی، روح انسان را نوازش می‌کند.

وی در ادامه گفت: صرف ظاهر هنری نمی‌خواهیم و به دنبال این هستیم که این سمپوزیوم هدفمند شود تا به جایگاه با ارزشی دست پیدا کند. در این سمپوزیوم بیان متفاوتی می‌خواهیم که در شهر نوآوری داشته باشیم. در یکی از شهرهای کشورهای همسایه دیدم که در همه میدان‌های شهر یکی از مجسمه‌های مجسمه‌سازان مشهور دنیا کپی‌برداری و نصب شده بود. حتی به خود زحمت نداده بودند که خلاقیت و نوآوری به خرج دهند. در حالی که کپی‌کاری ارزش هنری ندارد.

رییس شورای شهر تهران در پایان تاکید کرد: هم زیبایی هنری و هم زیبایی تکنیکی باید بیان‌کننده مفاهیم ارزشمند باشد. ما نباید فقط به ظاهر زیبای شهر نگاه کنیم بلکه باید مردم را به تفکر واداریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا