اجتماعی و فرهنگی

افزایش شکایات پرستاران از وزارت بهداشت به دیوان عدالت

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  محمود عمیدی معاون پشتیبانی سازمان نظام پرستاری کشور گفت: به دنبال عدم اجرای صحیح و کامل قانون مشاغل سخت و زیان‌آور که به‌موجب آن حرفه پرستاری به‌عنوان مشاغل سخت و زیان‌آور شناخته‌شده و سنوات خدمت شاغلین این حرفه به ازای هرسال معادل ۱.۵ سال محاسبه می‌شود و هر پرستار بعد از ۲۰ سال خدمت باید بازنشسته شود، این قانون در سازمان تأمین اجتماعی تا حدودی اجرایی شده است اما متأسفانه در آیین‌نامه ابلاغی همین قانون در وزارت بهداشت، با افزودن محدودیت شرط سنی ۵۵ سال برای پرستاران مرد، تقریباً اکثریت قریب به‌اتفاق پرستاران مرد از شمول این قانون محروم شده‌اند، درحالی‌که شرط سنی از این قانون حذف‌شده است.

وی اظهار داشت: پرستاران به‌طور معمول بین ۲۵ سال و حداکثر تا سن ۳۰ سالگی در مراکز درمانی بخش خصوصی یا دولتی مشغول کار می‌شوند و هیچ پرستاری در ۳۵ سالگی با توجه به کمبود شدید پرستار جذب بازار کار نمی‌شوند.

عمیدی با اشاره به اجرای همین قانون در تأمین اجتماعی، گفت: این در حالی است که سازمان تأمین اجتماعی محدودیت شرط سنی در آیین‌نامه ابلاغی خود ندارد.

وی افزود: امسال پرستاران زیادی با مراجعه به دیوان عدالت اداری و ارائه دادخواست، خواستار اجرای کامل این قانون و رفع این تبعیض در مورد پرستاران شده‌اند.

عمیدی تأکید کرد: وزارت بهداشت قوانین مصوب مجلس را که آیین‌نامه اجرایی هم دارد به بهانه نداشتن بودجه اجرا نمی‌کند، این در حالی است که پرستاران باید طبق قانون بازنشستگی جانبازان و معلولین انقلاب اسلامی و شاغلین مشاغل سخت و زیان‌آور با ۲۰ سال سابقه کار و به درخواست خودشان بازنشسته شوند که متأسفانه این قانون نه در مورد پرستاران مرد و نه خانم، اجرایی نشده است و عملاً هیچ قانونی در حوزه پرستاری قابلیت اجرا از نظر وزارت بهداشت ندارد.

معاون پشتیبانی سازمان نظام پرستاری کشور ادامه داد: در بخشنامه شماره ۲۰۹۲۰۱۳/ د به تاریخ ۹۴.۴.۱۶ که توسط دکتر حریرچی ابلاغ شد به لازم‌الاجرا بودن این قانون اشاره می‌شود اما در این بخشنامه هم با سنوات ارفاقی ۳۰ سال اعلام‌شده که با توجه به عدم اجرای قانون ۱.۵ برابر سنوات کار در مشاغل سخت عملاً بازنشستگی به ۲۵ سال سابقه برای خانم‌ها و ۳۰ سال سابقه برای آقایان می‌انجامد که برخلاف اصل قانون و آیین‌نامه اجرایی و احکام دیوان عدالت اداری است.

وی در پایان گفت: پرستاران زیادی با مراجعه به سازمان نظام پرستاری نسبت به این تبعیض شکایت داشته‌اند و لذا واحد حقوقی سازمان نظام پرستاری سامانه‌ای راه‌اندازی کرده است که پرستاران می‌توانند با مراجعه به آن سامانه و یا از طریق تلفن‌های واحد حقوقی از کارشناسان این سازمان مشاوره بگیرند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا