سیاسی

استفاده از ظرفیت شوراها برای ارایه خدمات بهتر آب و برق

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین حمید چیت‌چیان با حضور در بیست و چهارمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها با اشاره به اهمیت همکاری شوراها در خصوص ارتقاء خدمات وزارت نیرو گفت: آب و برق دو کالا و خدمات مهم زیرساختی جامعه هستند و تمام فعالیت‌های اجتماعی وابسته به این دو خدمت است.

 

وی افزود: نه تنها اقتصاد وابسته به خدمات آب و برق است بلکه حیات و رفاه جامعه نیز وابسته به تداوم ارائه این خدمات است. این خدمات در تمام طول سال و به صورت ۲۴ ساعته ارائه می‌شود و حتی لحظه‌ای امکان قطع آن‌ها وجود ندارد. به طوری که اگر برای تنها چند ساعت هر یک از این دو خدمت قطع شود زندگی مردم با مخاطرات بسیاری رو به رو می‌شود.

 

وی با اشاره به ارتباط نزدیک ارائه خدمات آبی ‌برقی کشور با مدیریت شهری گفت: باید از ظرفیت شوراها برای ارائه خدمات بهتر در این حوزه استفاده کنیم بی‌تردید تعامل میان شوراها و وزارت نیرو باعث ارتقاء خدمات خواهد شد.

 

وی تاکید کرد: در حال حاضر به دلیل قرار گرفتن در شرایط خشکسالی و وقوع پدیده تغییر اقلیم زمین در کشورمان با مشکل کمبود منابع آبی مواجه هستیم. به طوری که در سال‌های گذشته متوسط منابع آبی موجود در کشور ۱۳۰ میلیارد متر مکعب بود اما در حال حاضر این رقم به ۵ / ۸۰ میلیارد متر مکعب رسیده است. در حقیقت بیش از ۴۰ میلیارد متر مکعب منابع آبی کشور کاهش پیدا کرده اما مصرف و نیاز به آب شرب در کشور افزایش یافته است.

 

وی ادامه داد: در صنعت آب و برق امروزه با عدم توازن درآمدها وهزینه‌ها مواجه هستیم. به طوری که در حوزه آب هر متر مکعب آب در شهرها و روستاها با هزینه‌ای معادل ۱۰۰۰ تومان تولید می‌شود اما هزینه‌ای که از مردم به ازای هر متر مکعب دریافت می‌شود تنها ۴۰۰ تومان است. در حقیقت حدود ۴۰ درصد هزینه از مردم دریافت می‌شود.

 

وی در خصوص هزینه دریافت شده صنعت برق از مردم نیز گفت: به ازای هر کیلووات معادل ۱۰۰ تومان هزینه توسط دولت پرداخت می‌شود البته این هزینه منهای هزینه سوخت است.در مقابل پرداخت این هزینه تنها ۶۰ تومان از شهروندان دریافت می‌شود که از این رقم نیز ۱۰ تومان به سازمان هدفمندی یارانه‌ها پرداخت می‌شود.

 

وی تاکید کرد: ادامه این روند و پرداخت بخش اعظم هزینه‌ها توسط دولت باعث می‌شود کیفیت خدمات ارتقاء پیدا نکند و تامین آب شرب کشور تحت تاثیر قرار گیرد. بی‌تردید ادامه چنین روندی امکان پذیر نیست و مردم باید هزینه‌های تولید آب و برق را پرداخت کنند.

 

وزیر نیرو در خصوص آب رسانی به برخی از روستاهای کشور با تانکر گفت: در سال جاری ۵۳۰۰ روستا از طریق تانکر آب شربشان تامین شد که اگر منابع مالی موجود تامین می‌شد با اجرای پروژه‌های آب رسانی و تامین شبکه آبرسانی می‌توانستیم مشکلات این روستاها را نیز حل کنیم. در حال حاضر تمام شرکت‌های وزارت نیرو زیان ده هستند و ادامه کار آنها با مشکلات عدیده‌ای رو به رو است. ادامه شرایط موجود یعنی افزایش هزینه‌های تولید آب و برق.

 

چیت‌چیان ادامه داد: با رشد شهرنشینی و عدم تامین آب از منابع محلی مجبوریم از مسیرهای دورتر آب مورد نیاز شهرها را تامین کنیم.

وی به فرسودگی شبکه آب رسانی در کشور اشاره کرد و افزود: برخی شهرها بین ۴۰ تا ۵۰ سال پیش لوله کشی شدند و در حال حاضر عمر شبکه آب رسانی آنها به اتمام رسیده است. باید نوسازی و بافت سازی این شبکه‌ها در دستور کار قرار گیرد اما اجرای چنین پروژه‌هایی نیازمند منابع مالی است.

 

به گفته او در کلانشهرها امروز نیازمند جمع آوری فاضلاب هستیم چرا که شهرها امروز با جمعیت‌های بسیار قادر نخواهند بود از طریق چاه‌های جذبی فاضلاب خود را مهار کنند بلکه نیازمند هستند که دارای شبکه فاضلاب شهری بهداشتی باشند. در حال حاضر نیز ۴۲ درصد از جمعیت شهری کشور تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار گرفته است که هزینه‌های بسیاری را برای دولت به همراه دارد.

 

وی به پرداخت هزینه‌های وزارت نیرو به شهرداری‌ها اشاره کرد و افزود دراجرای برخی از پروژه‌ها همانند تعویض لوله‌ها بعضا برای ترمیم خیابان‌ها باید هزینه بسیاری به شهرداری‌ها پرداخت کنیم که از اجرای کل پروژه بیشتر خواهد بود. امیدواریم شهرداری‌ها در این حوزه تعامل وهمکاری بیشتری با وزارت نیرو داشته باشند.

 

چیت چیان به توسعه عمودی و افقی شهر اشاره کرد و افزود: امیدواریم در توسعه شهرها مسائل مربوط به حوزه آب و برق به صورت جدی‌تری مورد توجه قرار گیرند.

وی به تامین منابع آبی برای آبیاری فضای سبز اشاره کرد و افزود: امروز با کوچک شدن خانه‌ها نیاز به فضای سبز بیش از پیش افزایش یافته است. اما قطعا صلاح نیست از آب شرب که با هزینه بسیاری تامین شده است برای آبیاری فضای سبز استفاده کنیم. قطعا می‌توانیم از فاضلابهای تسویه شده در این حوزه استفاده کنیم.

 

وی تاکید کرد: در تمام شهرها و مناطق کشور آب مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز پیش بینی شده است که قطعا با نظارت شوراها می‌توانیم این کار را به درستی پیش بریم.

 

وی رعایت بندهای ۱۶ و ۱۹ مقررات ملی ساختمان را برای احداث ساختمان‌های جدید ضروری خواند و ادامه داد: نمی‌توانیم امروز به شیوه‌های سنتی گذشته ساختمانهای خود را احداث کنیم. اگر مقررات جدید را به درستی به اجرا کنیم می‌توانیم مصرف انرژی را تا یک پنجم مصرف فعلی کاهش دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا