اجتماعی و فرهنگی

اعتراض اساتید و طلاب حوزه علمیه قم به سوء‌مدیریت سعودی‌ها

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  در حالی که ساعت تجمع اعتراضی طلاب و اساتید از ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه اعلام شده بود طلاب معترض و خشمگین زودتر از موعد مقرر در مدرسه فیضیه حاضر شده و منتظر شروع مراسم بودند.

 

طلاب معترض با دردست داشتن پلاکاردهای متعدد که بر روی آن شعارهایی مانند، نه سازش نه تسلیم، نبرد با آمریکا، مرگ بر آمریکا، مرگ بر آل سعود، الموت لاسراییل، نوشته شده بود اعتراض خود را نسبت به جنایات آل سعود در یمن همچنین بی کفایتی این رژیم در اداره حج بیان کردند.

 

همچنین طلاب رنگین پوست و غیرایرانی از کشورهای مختلف نسبت به بروز حوادث غیرمتعارف در حج امسال واکنش نشان داده و مراتب اعتراض خود را ابراز کردند.

 

طلاب و اساتید حوزه در حالی که لباس سیاه بر تن کرده بودند پرچم‌های عزاداری اباعبدالله الحسین و حضرت زهرا(س) را در دست داشتند و مصیبت وارده را به حضرت بقیهالله تسلیت گفتند.

حضور شخصیت‌های دینی

 

نمایندگان بیوت مراجع عظام از جمله، نوری همدانی، مکارم شیرازی و علوی گرگانی نیز در این مراسم حضور پررنگی داشتند. همچنین شماری از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، معاونان مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و دیگر مسئولان حوزوی در این تجمع حضور داشتند.

 

آیات، مرتضی مقتدایی دبیر شورای عالی حوزه، سید احمد خاتمی، عباس کعبی و حجج اسلام آشتیانی نماینده مردم قم، حجت‌الاسلام ملکا از اعضای دفتر رهبر انقلاب، حجت‌الاسلام فرخ فال مدیر حوزه علمیه قم و حجت‌الاسلام حسین خانی معاون تهذیب حوزه‌های علمیه از جمله حاضران دیگر این مرسم بودند.

 

عده‌ای از طلاب زن اعم از ایرانی و غیرایرانی و زنان زائر حرم حضرت معصومه(س) نیز که نمی‌توانستند وارد فیضیه شوند در بیرون فیضیه و در جوار حرم مطهر با شعارهای خود به جنایات آل سعود در کشورهای اسلامی و بی کفایتی آن اعتراض کردند.

 

زنان شعار می‌دادند مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، مرگ بر آل سعود و الله اکبر ، لااله الاالله محمد رسول الله.

بی کفایتی آل سعود، عامل حادثه

 

آیت‌الله سیدمحمد سعیدی، تولیت آستان حضرت معصومه(ع) نیز درسخنانی در این مراسم تاکید کرد: بی کفایتی و بی مدیریتی آل سعود عامل اصلی این حادثه است و متاسفانه آنها به جای پذیرش و عذرخواهی به فرافکنی روآورده و دیگران را مقصر اصلی می‌دانند.

 

وی اظهار کرد: تعداد زیادی، سرپرست خانواده خود را از دست داده‎اند و باید حتما سازمان کنفرانس اسلامی اقدام عاجل و قطعی در این باره انجام دهد.

 

وی تاکید کرد: همان طور که قرآن کریم فرموده مراسم حج میراث خانوادگی گروه و قوم خاصی نیست، ولی در ۸۰ سال گذشته خاندان سعودی بی کفایتی خود را ثابت کرده است.

 

برپایی مراسم گرامی‌داشت

 

همچنین بر اساس اعلام مسئولان برگزاری مراسم، مراسم عزاداری و گرامیداشت شهدای حادثه منا بعد از نماز مغرب و عشاء از سوی تولیت کریمه اهل بیت(ع) و نهادهای حوزوی برگزار خواهد شد.

 

بر اساس این گزارش از ساعات ابتدایی این حادثه، مراجع تقلید یکی پس از دیگری با صدور پیام‌های تسلیت مقصر اصلی این حادثه را آل سعود و بی مدیریتی آن دانسته و بر لزوم تشکیل هیئتی مدیر و مدبر برای اداره حرمین شریفین تاکید کردند.

 

بیانیه بسیج طلاب و روحانیون حوزه علمیه قم

 

همچنین بسیج طلاب و روحانیون حوزه علمیه قم در بیانیه ای تاکید کردند: برای اثبات خوی ددمنشانه حکام آل سعود لازم نیست به گلوله و بمب‌های در یمن، یا دلارهای نفتی اهدایی به داعش، یا خیانت به فلسطین و جهان اسلام و همکاری با صهیونیست‌ها اشاره کرد، گاهی با بی‌اهمیت دانستن جان صدها حاجی در حرم امن الهی و سد طریق کردن برای عبور شاهانه پست‌ترین و زبون‌ترین موجودات عالم این امر ثابت می‌شود.

 

در این بیانیه افزوده شده است: این بار وهابیت برای نشان دادن خباثت باطنی خود حاضر به قتل عام مسلمینی شد که خود پا در قربانگاه اسماعیل گذاشته بودند. هنوز خون حاجیان در مسلخ الحرام خشک نشده بود که خادم الحرمین دست به جنایت دیگر زد، هنوز نسل کشی مردم مظلوم یمن به پایان نرسیده که خباثت آل سعود زبون بار دیگر رخ نشان داد و زائران خدا را مهمان خدا کرد.

 

در ادامه بیانیه بسیج طلاب و روحانیون حوزه علمیه قم آمده است: بسیج طلاب و روحانیون حوزه علمیه قم ضمن تسلیت به پیشگاه امام عصر(عج)، مقام عظمای ولایت، خانواده و دوستان جان باختگان در منا اعلام می‌دارد جامعه اسلامی باید با اتحاد و تصمیم قاطع آل سعود را ملزم به پذیرش مسئولیت خود در این جنایت کرده و همچنین هیئتی متشکل از همه کشورهای اسلامی برای مدیریت امور حج و سلب مسئولیت از خائن الحرمین تشکیل داده و آل سعود را مجبور به همکاری با آن هیئت کند. امید آنکه خون زائرین خداوند به ثمر بنشیند و سایه شوم آل سعود را نه تنها از مدیریت حج که جهان اسلام برچیند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا