شورای شهر

نقش نظارتی شورا را جدی بگیریم

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین رحمت‌الله حافظی در آغاز یکصد و هفتاد و پنجمین جلسه شورای شهر تهران و در  نطق پیش از دستور، اظهار داشت: در آستانه سومین سال از عمر شورا و مهیای انتخاب سومین رئیس از چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران هستیم و بهانه خوبی است برای مروری سطحی در آنچه که طی دو سال گذشته پشت سر گذاشتیم و آنچه که در نیمه دوم عمر شورا بر عهده داریم.

وی تصریح کرد: در دو سال گذشته دو عضو عزیز و دوست‌داشتنی و محترم شورا تقبل مسئولیت نمودند و اداره امور را به عهده گرفتند که در اینجا از زحمات آنان تشکر می‌نمایم، در زمان سیاست هر دو بزرگوار، نامگذاری خیابان‌ها و معابر انجام شد، موارد ارجاعی توسط کمیسیون باغات به صورت محرمانه به تصویب رسید.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، بیان داشت: در مورد خریدن یا نخریدن خانه فلان عالم یا انتخابات شورایاری‌ها، چندین جلسه و ده‌ها ساعت از وقت صحن را صرف کردیم موارد مربوط به برنامه پنج‌ساله دوم، گزارش حسابرس، تلفیق، تفریق و بودجه سنواتی با تمام نقاط قوت و ضعف به تصویب صحن رسید و مصوبات دیگری نیز از صحن عبور کرد ولی سوال مهم و قابل تعامل این است که این اقدامات تا چه حد از مشکلات مردمی که ما به نمایندگان خود انتخاب نمودند و در این کلانشهر بی‌در و پیکر زندگی می‌کنند، کاسته است؟ دغدغه آنان چیست و آیا دغدغه‌های آنان در اولویت قرار داشته است؟ بیشترین خسارتی که مردم متحمل می‌شوند ناشی از چیست و ما چه اقدام موثر و به دور شعارزدگی برای کاهش و حذف این خسارات داشته‌ایم.

حافظی پرسش‌های خود را اینگونه، ادامه داد: که آیا قصد داریم دو سال آینده را نیز به همین منوال پشت سر بگذاریم؟ آیا فکر نمی‌کنید که هنوز هم فرصت باقی است و می‌توان زمان از دست رفته را جبران نمود و تحولی عظیم در زیرساخت‌ها به وجود آورد که منشا خیر و برکت و افزایش رضایت شهروندان شود؟

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، گفت: آقای رئیس سال سوم، این سال، سالی مهم تلقی می‌شود اگر این سال را از دست بدهیم جبران آن بسیار مشکل خواهد شد و پاسخ قانع‌کننده‌ای در پیشگاه خداوند و در برابر موکلین خود نخواهیم داشت، پس اگر قصد ورود به این عرصه را دارد با نیت دگرگونی اساسی و زیرساخت‌های سنتی، ناکارآمد و پوسیده فعلی شورا و شهرداری که مورد پسند و حمایت عده‌ای قرار دارد، به نحوی گام بردارید که منافع مردم و اجرای قانون در اولویت قرار گرفته و از پرداختن به دستورات از قبل تعیین شده برای شورا بر حذر باشید.

وی اضافه کرد: نقش نظارتی شورا و لزوم تجهیز آن به همراه فناوری‌های در دسترس همه اعضا، انعکاس علنی عملکرد شورا و شهرداری در دوره‌های سه ماهه و افکار عمومی و ایجاد امکان حضور برای اصحاب رسانه در تمامی جلسات علنی شورا که دلیلی برای عدم حضور آنها متصور نیست را جدی بگیریم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان کرد: در حال حاضر و با وجود حضور عده‌ای قابل توجهی از پرسنل خدوم و متعهد در لایحه‌های مختلف مدیریتی و کارشناسی در شهرداری متاسفانه یکی از اصلی‌ترین علل نارضایتی مردم، فساد اداری و مالی حاکم بر این سازمان و زیرمجموعه‌های آن است که طی سنوات گذشته نه تنها ریشه‌کن نشده، بلکه دامنه آن وسعت نیز داشته و انجام سریع برخی امور از دو مسیر، داشتن رابطه یا پرداخت رشوه قابل وصول است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ادامه داد: وجود خطوطی گاه روشن و گاه پیچیده و مبهم از برخی موارد فساد مالی حاکم بر این دستگاه که نتیجه بی‌کفایتی و فقدان ساز و کارهای مناسب نظارتی توسط شورا است، قابل انکار نیست. این تهدیدات در اثر نبود نظارت موثر و قوی توسط شورا و سایر نهادهای نظارتی، ضعف و نقایص موجود در قوانین، مقررات، رویه‌ها، گردش کار، نوع طراحی فرآیندها و نبود سامانه‌های کنترل داخلی از یک سو و محرمانه تلقی کردن بودجه و گزارش‌های مالی و عملکرد شهرداری از سوی دیگر، در حال تشدید است.

حافظی در ادامه این جلسه گفت: به کسانی که از مطالب اخیر برآشفته‌اند توصیه می‌کنم پیام مقام معظم رهبری و همایش مقابله با فساد اداری را یک بار دیگر مرور نموده و راه را برای اصلاح امور باز نمایند، زیرا طی سال سوم این اقدامات و اصلاحات یک ضرورت است، نه یک انتخاب.

وی تصریح کرد: می‌توان طی دو سال آینده با مدیریت مبتنی بر علوم روز که به حمدالله در سفرهای متعدد شاهد آن بوده‌اید و ایجاد زیرساخت‌هایی که ارتباط مستقیم و چهره به چهره مردم با مبادی متعدد شهرداری را حذف نماید، بخش عظیمی از این مشکلات را مرتفع نمود.

حافظی بیان داشت: حال که تمامی ما مدعی پیروی از رهبری هستیم، باید تعامل نماییم که از زمان پیام مذکور تا این لحظه چه اقدام عملی برای مقابله با فساد اداری حاکم بر شهرداری، شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه آن انجام داده‌ایم؟ چه کسی و چه زمانی قرار است مرحمی بر این زخم رو به رشد بگذارد؟ معتقدم این موارد از مطالبات رهبری است که هنوز پاسخی به آن داده نشده است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران اضافه کرد: طی دو سال گذشته و در هر دو دوره ریاست روسای اصلاح‌طلب و اصولگرای شورا، سوال از شهردار تهران کلید خورد و لذا احتمال می‌رود عده‌ای از حضور مجدد هر کدام از این دو بزرگوار بر کرسی ریاست سال سوم شورا دلخور و ناراحت بوده و عبور از چمران و مسجد جامعی را کلید زده و بخواهند با قاضی‌های سیاسی بی‌ارزش تلاش نمایند از خارج شورا، ساز و کارهای مدیریتی این نهاد را عهده‌دار شوند و برای شورا تصمیم‌سازی نمایند، قطعا صاحبان زر و زور و تزویر نیز که منافع خود را در تهدید ببینند با استفاده از تمام ظرفیت‌های سه‌گانه خود وارد عرصه خواهند شد، لذا ضروری است که هوشیار بوده ضمن توجه به اهمیت و ظرفیت بسیار بالای سال سوم و فرصت باقی‌مانده برای ایجاد تحولات زیربنایی، به سوگندی که در آغاز نمایندگی یاد کرده‌ایم پایبند بوده و مصالح و صرفه و صلاح مردم را فدای روابط دوستانه، حزبی و جناحی و سایر مواد شبه‌ناک نکنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا