شورای شهر

استفاده از هلی‌کوپتر نجات در ساختمان‌های بالای ۱۶ طبقه

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین محمدجواد تندگویان نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به «الزام شهرداری تهران به اعمال سیاست‌های لازم جهت اصلاح پدهای هلی‌کوپتر نجات برای ساختمان‌های بلندمرتبه درحال ساخت» اظهار داشت:‌ پد هلی‌کوپتر در آیین نامه شهرداری هست و ساختمان‌های بلندمرتبه بالای ۱۶ مرتبه نیز از گذشته موظف بودند این آیین‌نامه را رعایت کنند.

وی تصریح کرد: روال کار به این گونه بوده که می‌بایستی از نهادهای امنیتی مجوزهای لازم را برای استفاده از هلی‌کوپترهای نجات دریافت شود و براساس آیین‌نامه پیگیری بشود.

تندگویان با اشاره به گزرش ارائه شده از معاونت شهرسازی شهرداری تهران از مناطق مختلف تهران، گفت: این گزارش نشان می‌دهد که تمام پدهای هلی‌کوپتر در تهران غیر استاندارد است و در اصل این یک کلاه‌برداری در ساختمان‌های بالای ۱۶ طبقه محسوب می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شهرداری تهران بیان داشت : طرح ارائه شده دارای ۲ بخش بوده یکی اصلاح پدهای هلی‌کوپتر و دیگر اینکه از این پس کسانی که وارد ساخت و ساز در برج‌های بالای ۱۶ طبقه می‌شوند براساس استاندارد این طرح را اجرا کنند.

در ادامه جلسه معصومه آباد رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران ضمن تذکر به استقرار پست‌های مختلف ایرانسل، همراه اول و برق در نقاط مختلف شهر گفت:‌ در این زمینه مکرراً تذکر داده شده اما اقدام لازم صورت نگرفته است.

وی با اشاره به طرح الزام شهرداری تهران به اعمال سیاست‌های لازم جهت اصلاح پدهای هلی‌کوپتر نجات برای ساختمان‌های بلندمرتبه درحال ساخت، گفت: از سال ۸۵ بخشنامه‌ای از طرف شهردار تهران برای احداث پدهای هلی‌کوپتر در ساختمان‌های بالای ۱۶ طبقه ابلاغ شده است که علی‌رغم گذشت این سال‌ها ۳۴ ساختمان بلندمرتبه در تهران فاقد پد هلی‌کوپتر هستند.

وی با اشاره به اصلاح و بازنگری آیین‌نامه و مصوبه شورا در خصوص پدهای هلی‌کوپتر گفت: ما اصلا هلی‌کوپتر نداریم که بخواهیم آیین‌نامه و دستورالعمل آن را اصلاح کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد کارگروهی مشخص برای تدوین آیین‌نامه و ضوابط طرح برنامه‌ریزی شود.

در ادامه جلسه احمد دنیامالی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به طرح اشاره شده اظهار کرد: اصل قضیه درست است و با کلیات آن موافقم اما پیشنهاد می‌دهم که در متن پیشنهادی طرح زمان از یک ماه به ۴ ماه افزایش یابد.

وی همچنین پیشنهاد داد که در ماده واحده طرح پیشنهادی کلمه سازمان نظام مهندسی استان تهران نیز آورده شود.

در ادامه جلسه اقبال شاکری دیگر عضو شورای شهر تهران نیز پیشنهاداتی را برای طرح اشاره شده مطرح کرد و افزود: برای اجرای این طرح می‌بایستی هماهنگی‌های لازم با سازمان پدافند عامل و غیرعامل انجام گیرد و نگاه امنیتی به موضوع بررسی شود.

چمران رئیش شورای شهر تهران نیز در پاسخ به پیشنهاد شاکری بیان داشت: سازمان هواپیمایی کشور همه موارد جمع کرده است و پدافند عامل و غیرعامل در سازمان پرواز دستورالعمل اجرایی برای اجرای این طرح را پیش‌بینی کرده‌اند.

 در ادامه جلسه رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نیز با اشاره به فعالیت پدهای هلی‌کوپتر در تهران گفت: براساس اطلاعات ما باید در تهران ۱۲۴ پد هلی‌کوپتر داشته باشیم که از این تعداد ۴۹ مورد ساخته شده غیر استاندارد بود و ۷۵ مورد نیز هنوز ساخته نشده است.

وی با اشاره به تأمین تجهیزات هوایی برای سازمان آتش‌نشانی شهر تهران گفت: برای تأمین ناوگان هوایی این سازمان نیاز به اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومان است.

حافظی در ادامه با اشاره به طرح الزام شهرداری تهران به اعمال سیاست‌های لازم جهت اصلاح پدهای هلی‌کوپتر نجات برای ساختمان‌های بلندمرتبه درحال ساخت گفت:‌ شهر تهران دارای نقاط غیرمجاز است که برای اجرای این طرح باید از هلی‌کوپترهای ۲ موتوره استفاده شود ضمن اینکه حتماً برای آشیانه و تیم پروازی تمهیدات لازم در نظر گرفته شود.

در ماده واحده الزام شهرداری تهران به اعمال سیاست‌های لازم جهت اصلاح پدهای هلی‌کوپتر نجات برای ساختمان‌های بلندمرتبه درحال ساخت آمده است:

شهرداری تهران مکلف است ظرف مدت ۴ ماه با همکاری سازمان نظام مهندسی تهران از تاریخ ابلاغ این مصوبه ساختمان‌های درحال ساخت و یا احداث‌شده قبلی که واجد شرایط احداث پد هلی‌کوپتر در سطح شهر تهران هستند را شناسایی و دستورات لازم را به اصلاح پد با ابعاد استاندارد مربوط به هلی‌کوپترهای امدادی با هماهنگی سازمان هواپیمایی کشور ابلاغ نماید و نسبت به اعمال نظارت بر اجرای صحیحی پدهای هلی‌کوپتر از طریق مبادی قانونی اقدام و پس از ابلاغ مصوبه مذبور ظرف مدت ۶ ماه نسبت به اصلاح گزارش حسن اجرای مصوبه شورای اسلامی شهر تهران اقدام نماید.

تبصره: شهرداری تهران مکلف است پس از دستورالعمل اصلاح‌ شده جهت صدور پروانه‌های آتی در ارتباط با موضوع فوق‌الذکر رعایت گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا