اجتماعی و فرهنگی

تخصیص ۴۰ میلیارد تومان دربودجه ۹۴ برای احیای دریاچه ارومیه

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین مسعود باقرزاده کریمی افزود: در حال حاضر ۱۵۰۰ کیلومتر مربع از وسعت آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه و قرار می‌گیرد خاطرنشان کرده بود که عمده مصرف‌کنندگان این حجم آب، کشاورزان منطقه هستند.

وی در خصوص آخرین وضعیت تالاب دریاچه ارومیه گفت: در حال حاضر دریاچه ارومیه و ۲میلیارد مکعب نسبت به کم ترین وضعیت که از نظر مساحت ۶۰۰کیلومتر مربع و حجم ۵۰۰ میلیون متر مکعب افزایش داشته است.

 

وی در خصوص افزایش بارش در اینمنطقه گفت: بارش در این دوره نسبت به میانگین بارندگی کمی افزایش داشته است و پیش بینی می‌شود در بهار و تابستان سال آینده بیش از نرمال است.

دریاچه ارومیه به عنوان بیستمین دریاچه بزرگ جهان با مساحتی حدود ۴۸۳ هزار هکتار یکی از مهمترین و با ارزش‌ترین اکوسیستم‌های آبی و بزرگترین دریاچه داخلی ایران به شمار می‌آید که از سال ۱۳۵۴ در فهرست کنوانسیون حفاظت از تالابها (رامسر) ثبت شده است. دریاچه ارومیه و جزایر متعدد آن به لحاظ ویژگی‌های منحصر به فرد اکولوژیکی از سال ۱۳۴۶ به عنوان منطقه حفاظت شده و از سال ۱۳۴۹ به عنوان پارک ملی مورد حفاظت قرار گرفته است. این دریاچه از سال ۱۳۵۴ به عنوان ذخیره‌گاه بیوسفر در برنامه انسان و کره مسکون سازمان یونسکو معرفی و در آن ثبت شده است و در سال ۱۳۵۴ دریاچه ارومیه و تعدادی از دریاچه‌های آب شیرین جنوبی آن به علت دارا بودن معیارهای جهانی کنوانسیون حفاظت از تالابها (رامسر ۱۹۷۱) در لیست تالاب‌های کنوانسیون قرار گرفته است و هم اکنون به دلیل مشکلات زیست محیطی در لیست فهرست تالاب‌های در معرض تغییرات شدید اکولوژیکی این کنوانسیون جهانی قرار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا