اجتماعی و فرهنگی

محافل انس با قرآن در موکب‌های مراسم پیاده‌روی اربعین

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین حسن محمدی صبح امروز (دوشنبه، یکم شهریورماه) در نشست «بررسی فعالیت‌های قرآنی اربعین حسینی» که در محل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور برگزار شد، با بیان این مطلب که بزرگترین مانور و تجمع بشری در اربعین صورت می‌گیرد، اظهار کرد: اربعین ظرفیت‌های عظیمی دارد که ما می‌توانیم به خوبی از این ظرفیت‌های عظیم بهره ببریم. بزرگترین دوره آموزشی سبک زندگی اسلامی در اربعین رخ می‌دهد.

وی یادآور شد: تعاملاتی در این راستا انجام شده است که ما بتوانیم از افرادی که در راستای سبک زندگی اسلامی فعال بوده‌اند، در مراسم اربعین بهره ببریم. اربعین مانور اقتدار مسلمانان است. بر همین اساس ما ۸۰ طرح فاخر را برای برگزاری بهتر مراسم اربعین در نظر گرفته‌ایم و در جلسه ۱۰ روز گذشته که با رایزن فرهنگی در عراق و جامعه قرآنی آن کشور داشتیم و جلسه بسیار خوبی بود، مصوب شد که این ۸۰ طرح در اربعین با هماهنگی‌های انجام شده برگزار شود.

مدیر اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور تأکید کرد: یکی از پیشنهادات امسال ما در رابطه با فعالیت‌های قرآنی در مراسم اربعین بود که هر سال یک سوره به عنوان محور مطرح شود و امسال پیشنهاد سوره «فجر» را داده‌ایم که این سوره منتسب به حضرت سیدالشهدا (ع) است و آیات عمیق و کاربردی در آن وجود دارد. قرار شد این فعالیت قرآنی با محوریت حفظ سوره فجر در ۱۱۴ موکب قرآنی برگزار شود، اما به نظر ما اینکه بخواهیم ۱۱۴ موکب را در سال اول راه‌اندازی کنیم خیلی امر قابل اجرایی نیست؛ ولی اینکه این طرح در ۲۵ موکب برگزار شود قابل اجرا و برنامه‌ریزی است.

«محمدی» خاطرنشان کرد: ما در کل مسیر پیاده‌روی در ۲۵ موکب فعالیت‌های قرآنی و محافل انس با قرآن با حضور قاریان مختلف را برگزار می‌کنیم و در این موکب‌ها تصحیح قرائت قرآن، حفظ سوره فجر، بحث شبهات قرآنی، قرائت درست نماز و از این قبیل فعالیت‌ها را دنبال می‌کنیم. قرار شده است که بزرگترین جمع‌خوانی قرآن در هفدهمین روز از مراسم پیاده‌روی اربعین بعد از نماز عصر توسط کلیه زوار با قرائت سوره فجر و جمع‌خوانی این سوره برگزار شود.

وی یادآور شد:‌ برخی از فعالان عراقی در عرصه مسائل قرآنی به دنبال این بودند که دوره‌های آموزشی در ایران داشته باشند و در ماه آینده ۵۰ نفر از آن‌ها که ۲۵ نفرشان خانم و ۲۵ نفر آقا هستند در آموزش مسائل قرآنی که ایران برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند. همچنین قرار شده است در طی مراسم پیاده‌روی اربعین نمایشگاهی تحت عنوان «حدیث ثقلین» که توسط بنیاد امامت طراحی شده است و در نمایشگاه قرآن از تابلوهای آن رونمایی شد، راه‌اندازی شود. این حدیث یادآور سخن حضرت رسول (ص) است و در مراسم اربعین می‌تواند بسیار کارآمد و مفید باشد.

مدیر اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور خاطر نشان کرد: برای اینکه بخواهیم حفظ سوره فجر را در مراسم اربعین دنبال کنیم نیازمند تهیه قرآن‌های لازم هستیم که جمهوری اسلامی به عنوان ام‌القرای جهان اسلام این قرآن‌ها را در موکب‌ها توزیع کند.  مرکز طبع و نشر قرآن که زیر نظر مقام معظم رهبری فعال است این قرآن‌ها را که نگارش و خط آن‌ها و به صورت کم علامت است در نظر گرفته است و به تأیید مقام معظم رهبری رسیده است.

محمدی در ادامه با بیان این مطلب که ما برای هر موکب حدود ۸۰ قرآن لازم داریم که در کل ۲۰۰۰ قرآن می‌شود، گفت: ۱۰۰۰ تا از این قرآن‌ها را مرکز طبع و نشر تقبل می‌کند و ۱۰۰۰تای دیگر را سازمان اوقاف و امور خیریه. اما برای توزیع قرآن در بین زوار نیازمند تعداد بیشتری هستیم که برای این امر یا باید از خیران کمک بگیریم و یا اینکه به نوعی از جایی تأمین اعتبار شود. فعالیت‌های قرآنی در سال‌های گذشته نیز توسط موسساتی در مرز مهران، چذابه، کرمانشاه و… برگزار می‌شد اما باید یک هماهنگی بین موسسات ایجاد شود تا همه نهادها و دستگاه‌ها از کار جزیره‌ای پرهیز کنند و به وحدت برسند تا بتوانیم برنامه‌ها را راحت‌تر و به درستی پیش ببریم.

وی در ادامه یادآور شد: شورای فعالیت‌های قرآنی در کشور عراق صرفا برای مراسم اربعین شکل گرفته است. در سال ۹۲ کشور عراق ۲۰ موسسه فعال قرآنی داشت و امسال تعداد آن‌ها به ۸۵ موسسه قرآنی افزایش یافته است که این بسیار ارزشمند بود. ما همواره در صدد هستیم که طبق فرمایش مقام معظم رهبری در تعاملاتی که با کشور عراق داریم هرگز آن‌ها فکر نکنند که ما می‌خواهیم مراسم را در دست بگیریم. حضور ما در عراق صرفا برای سیاست‌های آموزشی و فرهنگی است.

مدیر اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور یادآور شد:‌ قرار نیست که در این ۲۵ موکب قرآنی تفکیک جنسیتی صورت بگیرد اما از این ۲۵ موکب ۵ موکب را به صورت اختصاصی و با تجهیزات خاص در اختیار بانوان قرار می‌دهیم که آن ها راحت‌تر بتوانند به فعالیت‌های قرآنی بپردازند چرا که حضور بانوان در مراسم اربعین یک حضور بسیار ارزشمند و گسترده است و ما باید از این ظرفیت عظیم برای ترویج فرهنگ و معارف قرآنی بهره ببریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا