شورای شهر

هشدار حکیمی پور در خصوص بمب ساعتی در جنوب پایتخت

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین احمد حکیمی‌پور در تذکر پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران گفت: طی بازدیدی که از بازار تهران در تاریخ۲۵/۱۱/۹۵ و با همراهی مهندس حقانی صورت گرفت، سعی شد تا با در نظر گرفتن تجربه تلخ و ناگوار ساختمان پلاسکو، سطح ایمنی این پهنه تاریخیِ فرسوده مورد بررسی قرار گیرد و گامی در جهت اقدامات پیشگیرانه در حوزه مدیریت بحران برداشته شود.

 

وی ادامه داد: یکی از مهم ترین و بحرانی ترین نقاط خطر در بازار تهران «سیم کشی و گرمایش» این پهنه و بناهای موجود در آن میباشد که در طول مسیر بارها و بارها توجه مارا به خود جلب نمود. از لحاظ مشکل سیم کِشی، باید اقدامات اضطراری صورت گیرد چرا که سیم ها بدون هیچ حفاظ خارجی و رعایت نکات ایمنی از سقف بازار و حجره ها آویزان بوده که تنها  یک جرقه (به دلیل بار اضافی مصرفی که به این سیم ها وارد میشود) میتواند منجربه آتش گرفتن این پهنه تاریخی که قدمت آن چندین برابر ساختمان پلاسکو میباشد، شود.
 
 
حکیمی پور افزود:در رابطه با بحث گرمایشی نیز، بخش های اعظمی از بازار فاقد گاز لوله کشی بوده و کسبه خود را با استفاده از گاز پیکنیک و هیترهای برقی و نفتی گرم میکنند و در سراهایی که صنف پارچه و لباس حضور دارند این خطر چند صد برابر میباشد چرا که با انتقال تنها یک قطعه از پارچه ها و پوشاک به سمت هیترهای غیر استاندارد، آتشی به وسعت یک بازار شعله ور خواهد شد و این درحالی است که عرض بسیاری از معابر بازار به حدی باریک میباشد که حتی امکان گذر موتورهای اتش نشان نیز وجود ندارد و این مورد شرایط را بحرانی تر مینماید. علاوه بر این تجهیزات آتش نشانی در نازل ترین سطح خود قرار داشته و امکان امداد رسانی را به درصدی نزدیک به صفر میرساند.
 
 
وی خاطرنشان کرد: با کمال تاسف باید گفت که در چنین شرایط بحرانی بازار، ساخت و سازهای غیر مجاز و غیر همگون با بافت تاریخی همچنان وجود داشته و همین امر، خاک سست بازار را روز به روز سست تر می کند. نهایتا باید این نکته را اضافه کنم که بازار مثل بمب ساعتی است که در صورت فعال شدنش فاجعه ای به مراتب مخرب تر و سنگین تر از پلاسکو را بر بدنه کالبدی و روانی شهر وارد میسازد و در آنجاست که باید از خود بپرسیم «ما چه کردیم؟»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا