اجتماعی و فرهنگی

چرا یک دانش آموز خودزنی می‌کند؟

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین دانش آشتیانی با بیان اینکه تمام اقتصاددانان و متخصصان امور توسعه به این نتیجه رسیده‌اند که برای دستیابی به کشوری توسعه یافته باید به نیروی انسانی اهمیت بدهیم، گفت: اهمیت دادن به توسعه انسانی در آموزش و پرورش خلاصه می‌شود. اگر کشوری در آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری کند، می‌تواند در بخش توسعه هم امیدوار باشد.

وزیر آموزش و پرورش کشور  با اشاره به اینکه اقتصاددانان دنیا بر این موضوع تاکید دارند که رشد و توسعه نیروی انسانی در آموزش و پرورش به ویژه در مقطع ابتدایی تمرکز دارد، ادامه داد: در برنامه‌های آموزشی نظام آموزش و پرورش سایر کشورها مقطع ابتدایی از اهمیت بسیاری برخوردار است. زیرا در سن کودکی تا انتهای سن دبستان میزان فراگیری بسیار بالاست و شخصیت شاکله یک جوان در این سن شکل می‌گیرد. در نتیجه سرمایه‌گذاری‌ها باید روی این سن و حتی قبل از دبستان باشد.

دانش‌آشتیانی اظهار کرد: آیا در حال حاضر در کشور تمرکز بر مقطع دبستان صورت می‌گیرد که ما را به این نقطه برساند؟ معلمان و مدیران باید دقت داشته باشند که چه اتفاقی در مقطع ابتدایی می‌افتد که این مقطع را به یک مقطع زیرساختی برای توسعه تبدیل کرد. آیا مشق شب و دیکته با استرس برای دانش‌آموزان، ما را به رشد می‌رساند؟ آیا نظام آموزشی حافظه‌محور ما را به این توسعه انسانی می‌رساند؟ در نظامی که دانش‌آموز آزادی عمل ندارد می‌توانیم به توسعه انسانی دست پیدا کنیم؟ و آیا در نظامی که معلم در ارتباط با دانش‌آموزان از اختیارات لازم برخوردار نیست، به توسعه دست پیدا می‌کنیم؟

وزیر آموزش و پرورش کشور با اشاره به اینکه مهم‌ترین عامل، عامل ایجاد رشد و تقویت نیروهای کارآفرین است، گفت: کارآفرینی باید در شخصیت وجودی دانش‌آموز شکل بگیرد. خلاقیت، قدرت تفکر، نگرش مثبت، امید به آینده، مسوولیت اجتماعی و دین‌باوری باید در دانش‌آموز شکل بگیرد.

دانش‌آشتیانی با بیان اینکه در پیشرفته‌ترین نظام‌های آموزشی دنیا در مقطع ابتدایی محتوای آموزشی بسیار کمرنگ شده است، اظهار کرد: در نظامات جدید، دانش‌آموز محصور در کلاس درس نیست. برای اینکه مهارت‌های زندگی در کودکان تقویت شود، این آموزش‌ها را در محیط جامعه کسب می‌کنند. در دبستان تمرکز بر این است که آموزش به صورت غیرمستقیم و در جریان بازی صورت بگیرد تا دانش‌آموز از استعداد خود حداکثر استفاده را ببرد و تقویت قدرت تفکر در او محقق شود. این امر از طریق همکاری دسته جمعی کودکان با سایر همسالانشان و کار جمعی میسر می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش کشور تاکید کرد: لازم است نگاه جدیدی را نسبت به تعلیم و تربیت داشته باشیم. در دهه فجر و با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی، لازم است به یکی از این عناصر یعنی بحث آزادی توجه داشته باشیم. اگر بخواهیم به آزادی دست پیدا کنیم، باید در مقوله‌های اجتماعی و سیاسی فرصت بیان مطالب با وجود حفظ امنیت محقق شود، اما شکل‌گیری آزادی به شخصیت ما برمی‌گردد. برای اینکه فردی را آزاداندیش تربیت کنیم، باید از داخل خانواده شروع کرده، سپس به مدرسه و در نهایت به اجتماع برسیم.

 

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برخی در مورد آزادی، قلم فرسایی می‌کنند ولی در خلوت خود مستبد هستند گفت: همین روحیه به فرزند نیز منتقل می‌شود. چه اندازه به فرزندان خود اجازه می‌دهیم خودشان فکر کنند و انتخاب کنند؟ تربیت آزادی از همین مسائل شکل می‌گیرد. برخورد آمرانه در خانواده با فرزندان مشاهده می‌شود. آیا آموزش در مدارس آزادی محور، انتخاب محور و دموکراتیک است؟ همه چیز در مدارس از پیش تعیین شده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به بحث تکریم معلمان و فرهنگیان گفت: فرزند خردسالی که امروز در کلاس درس است معلم آینده کشور محسوب می‌شود. اگر در خردسالی احترام و تکریم ببیند در بزرگسالی هم به دیگران احترام می‌گذارد. در کلاس درس چقدر به دانش آموز آزادی عمل می‌دهیم؟ در شرایط حاضر در مدارس یک دانش آموز را به دلیل اینکه در یک درس ضعیف است شماتت می‌کنیم و حتی به او حرف ناجور می‌زنیم و اصلا به انسان بودن او فکر نمی‌کنیم و همین عامل باعث می‌شود دانش آموز قدرت صحبت کردن نداشته باشد و از ترس تمسخر شدن از صحبت کردن و اعلام نظر خود اجتناب می‌کند. شاکله وجودی دانش آموز داخل کلاس و با رفتار معلم و محیط مدرسه شکل می‌گیرد.

 

چرا یک دانش آموز  خودزنی می‌کند؟

 

 

دانش آشتیانی با تاکید بر اینکه میزان اختیاری که به دانش آموز داده می‌شود او را تبدیل به انسان آزاد می کند گفت: اگر مشکلات اجتماعی را ریشه یابی کنیم متوجه می‌شویم که بسیاری از مشکلات ریشه در مسائل آزادی و قدرت اختیار دانش آموزان دارد چرا یک دانش آموز باید اقدام به خودزنی بکند؟ دانش آموز به خاطر رفتار آمرانه والدین در خانه تحت فشار و استرس است. در مدرسه نیز تحت فشار قرار می‌گیرد و در نهایت مسائلی پیش می‌آید که نباید پیش بیاید.

وی اظهار کرد: اگر بخواهیم این مسائل را حل کنیم باید توجه داشته باشیم که نظام تعلیم و تربیت باید طوری تنظیم شود که دانش آموزان در محیطی امن و آزادانه با اختیار و با رعایت حقوق یکدیگر تربیت شوند. اگر این مسئله را در نظر داشته باشیم می‌توانیم خصوصیات و مهارت‌های لازم برای زندگی را در دانش آموزان به وجود آوریم.

 

 

کنکور برنامه‌های درسی مدارس را زیر سلطه خود گرفته است

 

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه حجم زیاد کتب درسی یکی از مشکلات محسوب می‌شود گفت: حجم زیاد کتب باعث کارآفرینی دانش آموزان نمی‌شود و هیچ تاثیری در کارآفرینی ندارد. فرهنگیان باید این مسئله را حل کنند. این موضوع جزو برنامه‌های ما است که تا حد ممکن حجم کتب را تقلیل دهیم. کنکور نیز برنامه‌های درسی مدارس را زیر سلطه خود گرفته است. سعی داریم به تدریج این سلطه را کاهش داده و حتی روزی آن را حذف کنیم.

وی با بیان اینکه اگر دانش آموز در مدرسه رفتار و رویه استبدادی ببیند جرات صبحت پیدا نمی‌کند گفت: این کودک در بزرگسالی نیز این ویژگی‌ها را حفظ می‌کند.

 

تولید علم به معنای واقعی کمرنگ شده است

 

دانش آشتیانی در ادامه با اشاره به بحث استقلال به عنوان یکی از شعارهای انقلاب اسلامی اظهار کرد: اگر بخواهیم به استقلال دست پیدا کنیم باید ظرفیت‌های تولیدی کشور را بالا ببریم که این موضوع در سایه انسان‌های کارآفرین میسر می‌شود. در شرایط حاضر در دانشگاه‌ها تولید علم کمرنگ است. اگرچه در توسعه علمی کارهای خوبی صورت گرفته ولی تولید علم به معنای واقعی کمرنگ شده است. چون نتوانسته‌ایم انسان‌های کارآفرین تربیت کنیم. برای دستیابی به استقلال باید این مهارت‌ها را پررنگ کنیم.

 

به گزارش ایسنا، وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در طرح تحول مربی به جای معلم قرار می‌گیرد اظهار کرد: معلم برای دانش آموز الگو است و رفتار و کردار او در دانش آموز تاثیر می‌گذارد. در بحث استقلال نیز باید این ویژگی در نظام تعلیم و تربیت تقویت شود. نظام آموزش و پرورش یک دستگاه سرمایه گذار است نه یک دستگاه هزینه‌ای. چون انسان کارآفرین ظرفیت اقتصادی ایجاد می‌کند و نبود کارآفرینی وابستگی به دنبال می‌آورد.

وی با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی در جهت خودکفایی حرکت‌های خوبی در کشور صورت گرفته است گفت: طی دولت یازدهم کارهای زیربنایی خوبی در کشور انجام شده است. یکی از ثمرات بزرگ دولت دکتر روحانی بحث ارتباطات بین المللی است. برخی خوش نداشتند ایران در جهان بدرخشد و با سایر کشورها مراوده داشته باشد اما یکی از بزرگترین افتخارات دولت تدبیر و امید بحث رفع تحریم‌ها در قالب برجام است.

دانش آشتیانی افزود: عده‌ای قلیل در کشور هستند که از همین نظر هجمه‌های زیادی به دولت وارد می‌کنند. این مسئله نیز ریشه در آموزش و پرورش دارد. باید به واسطه کسب مهارت‌ها این درک را در نسل خودمان داشته باشیم که وقتی افتخاری در کل نظام ایجاد می‌شود همه از آن حمایت کنیم. بر هیچ کس پوشیده نیست که رفع تحریم‌ها کشور را از ویرانی نجات داد. متاسفانه با یک نگاه سیاسی سعی می‌شود واضح‌ترین، روشن‌ترین و شفاف‌ترین حرکت بزرگ دولت زیر سوال برود.

وزیر آموزش و پرورش کشور تاکید کرد: اگر مردم این دولت را انتخاب نکرده بودند بر اساس تحریم مقدار فروش نفت کشور ما در روز به ۲۰۰ هزار بشکه می رسیداین در حالیست که یکی از محل‌های درآمد دولت بحث فروش نفت است و اگر برجام را نداشتیم چگونه می‌توانستیم زیرساخت‌ها را با روزی ۲۰۰ هزار بشکه تامین کنیم. به برکت برجام بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ بشکه نفت در روز به فروش می‌رسد.

دانش آشتیانی افزود: این یک حرکت در کنار سایر حرکت‌های دولت نشان دهنده آن است که دولت یازدهم با تدبیر به این مسئله نگاه می‌کند. در این میان نباید نگاه حمایتی مقام معظم رهبری از برجام را نادیده بگیریم. حمایت ایشان بود که برجام را به نتیجه رساند که هر روزه در زمینه رشد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور حرکت می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه در نتیجه همین ارتباطات بین المللی است که دنیا نگاه جدیدی نسبت به ایران پیدا کرد گفت: در منطقه به ایران به عنوان یک کشور مقتدر نگاه می‌شود که این از برکات دولت تدبیر و امید است که در جهت شکوفایی و استقلال کشور قدم برداشته است.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به قراردادهای بین المللی به منظور ایجاد زیرساخت‌ها در کشور اظهار کرد: فراهم کردن زیرساخت‌ها امری زمان بر است ممکن است در کوتاه مدت آثار آن را نبینیم اما اگر این رویه ادامه یابد شاهد رشد بالنده کشور در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی خواهیم بود. مقوله سوم در انقلاب شعار جمهوری اسلامی است که به معنای تکیه بر مردم و آرای آنها است، اگر بخواهیم این مسئله را حفظ کنیم باید به نظام تعلیم و تربیت توجه داشته باشیم و از مشارکت افراد حداکثر استفاده را ببریم.

وی با اشاره به اینکه ضروری است مشارکت جویی را به فرزندانمان آموزش دهیم گفت: باید این مسئله را در مدرسه تمرین کنیم. لازمه آن این است که مدیران از معلمان در فرآیند یادگیری و اداره مدرسه کمک بگیرند و مشارکت بجویند و معلمان نیز در امر آموزش از مشارکت دانش آموزان استفاده کنند تا دانش آموز کار تیمی را یاد بگیرد. مدیران تا چه اندازه معلمان را در تصمیمات خود مشارکت می‌دهند؟.

دانش آشتیانی با تاکید بر اینکه نگاه من بر این است که تمام اختیارات به مدارس برگردد گفت: من با صدور بخشنامه از اداره به مدرسه و از بالا به پایین موافق نیستم. وزارت آموزش و پرورش مسئولیت سیاستگذاری را دارد اما لازم نیست برنامه‌ها را از بالا به مدارس دیکته کنیم. مدیران و معلمان باید اختیار کافی داشته باشند. مدیران مدارس باید با حرکت جمعی و با مشاوره معلمان مدرسه را اداره کنند. معلمان نیز باید با دانش آموزان مشارکت داشته باشند تا دانش آموز نظام مشارکتی را یاد بگیرد.

وزیر آموزش و پرورش در مورد اعتراض مدیران و معاونان مدارس به شش ساعت موظفی اظهار کرد: اعتقاد دارم تعیین ساعات موظفی نیز باید در اختیار مدرسه و مدیر مدرسه باشد تا نظام تعلیم و تربیت در مدرسه محوری مستحکم شود. اختیارات مدارس باید افزایش یابد و حتی بر اساس نظام مشارکتی معلمان مدرسه بتوانند مدیر مدرسه را انتخاب کنند. چون بهترین معلم کسی است که می‌تواند مدرسه را نیز اداره کند. به این مقوله اهمیت بسیار خواهیم داد و در سیاستگذاری‌ها از مشاوره و مشارکت معلمین استفاده خواهیم کرد.

 

 

ت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا