شورای شهر

انتقاد چمران از بلاتکلیفی حریم تهران و بی تفاوتی استانداری

به گزارش شورا‌آنلاین،  مهدی چمران در سیصد و چهل و پنجمین جلسه شورا و پس از سخنان ترکی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در خصوص بررسی موضوع راهکارهای چابک سازی و تسهیل در گردش امور شهروندان با توجه به افزایش کانون های جمعیتی محدوده جنوب تهران، گفت : یکبار در سال ۷۸ و یکبار هم در سال ۸۹ مجموعه شهری تهران تصویب شد اما هیچ گاه به اجرا گذاشته نشد . 

وی ادامه داد : مجموعه شهری تهران شامل همه شهر های اطراف تهران جز فیروز کوه و دماوند بود که این مجموعه می بایست یکپارچه دیده و مدیریت می شد . قبل از انقلاب این مجموعه زیر نظر شاه بود و نشان دهنده ی اهمیت آن و بعد از انقلاب پیشنهاد بود که زیر نظر رییس جمهور باشد، بعد از تصویب مقرر شد زیر نظر معاون اول ریاست جمهوری باشد اما چنین مجموعه ای تشکیل نشد . 

چمران افزود : امروز یکی از مشکلات جدی تهران حریم آن است ولی در عین موافقت ما با مباحث مطرح شده ،باید گفت این استانداری است که مخالفت می کند و موجبات برخی تقسیمات را فراهم آورده است. امروز روستاها و نقاطی که در حریم هستند بلاتکلیف می باشند . ما در دوره دوم روی این موضوع کار کردیم و این نهیب را زدیم که حریم تهران در حال بلعیدن تهران است ولی وزرا به این امر توجهی نکردند . 

رییس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه سخنان خود افزود : امروز اگر کوچی به شهر تهران اتفاق می افتد به طور قطع به واسطه نیاز به شغل است در چنین شرایطی این احیای روستاها به ویژه با کشاورزی و ایجاد اشتغال است که می تواند موجب آبادانی شهر ها شود و از کوچ بی رویه جلوگیری کند . 

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا نیز در واکنش به سخنان ترکی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: متاسفانه نمایندگان مجلس شورا با یک حساسیتی منفی نسبت به تهران تصمیم می گیرند و این حساسیت از یک تلقی غلط ناشی می شود که تهران را یک شهر برخوردار می دانند. 

وی ادامه داد : ۱۷ درصد جمعیت کشور در ۸ دهم درصد خاک این سرزمین ساکن شده که این امر سبب بروز شرایط نابسامان شده است . 

دنیا مالی افزود : اگر قوانین اصلاح نشوند نمی توان از هجوم جمعیت به کلان شهر ها بالاخص تهران جلوگیری کرد . 

وی ادامه داد : در حال حاضر می بینیم که بلند مرتبه سازی ها به روستاهای اطراف کلان شهر ها کشیده شده و این امر مخاطرات زیست محیطی به همراه خواهد داشت . 

دنیا مالی گفت : برای استان تهران باید قوانین خاص وجود داشته باشد و قوانین نباید به صورت عمومی برای تهران وضع شوند . 

عبدالحسین مختاباد نیز در این جلسه گفت : انباشت جمعیت به این صورت یک بحران بزرگ است که باید برای آن چاره ای اندیشیده شود . 

وی ادامه داد : در دنیا بلند مرتبه سازی ها د ر مرکز شهر انجام می شود و حریم شهر محل آسایش و زندگی است و این در حالی است که در تهران عکس این امر اتفاق می افتد . ۶۰ درصد تهران مخروبه است و بلند مرتبه سازی ها هم بیشتر در مناطق ۱،۲و ۳ صورت می گیرد. 

اسماعیل دوستی : لزوم ایجاد کارت شهروندی 
نایب رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل نیز گفت: باید برای شهر تهران کارت شهروندی ایجاد کنیم تا از این طریق محدودیت برای ورود به شهر قائل شویم . اگر به همین منوال ادامه دهیم جمهیت تهران تا ۱۵ الی ۲۰ میلیون نفر هم افزایش می یابد و این در حالی است که منابع آبی و زیست محیطی هم در اختیار نخواهیم داشت . 

وی افزود : در دوره ای بحث گران شدن شهر تهران مطرح شد تا از این طریق ورود به شهر تهران محدود شود اما دیدیم که این امر سبب ایجاد حاشیه نشینی و بروز اسیب های اجتماعی شد .

دوستی گفت : کمربند تهران را هم باید به صورت فیزیکی و هم نرم افزاری ببنیدیم و ایجاد کارت شهروندی گامی در این جهت است . 

وی افزود : ایجاد کارت شهروندی برای انتخابات شوراها و شورایاری نیز می تواند مثمر ثمر باشد . 

دوستی در پایان افزود : ورورد بی رویه جمعیت به تهران ما را در آینده با مشکلات فرهنگی مواجه خواهد ساخت . 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا