اجتماعی و فرهنگی

بازگشت ۴۶ هزار حاجی به ایران

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلایننصرالله فرهمند رئیس ستاد سازمان حج وزیارت در مدینه‌منوره گفت: روزانه به‌طور متوسط بیش از دو هزار و صد حاجی ایرانی از فرودگاه مدینه‌منوره، راهی کشور می‌شوند.


وی با اشاره به این‌که در عملیات بازگشت ۸۵ پرواز از مدینه انجام خواهد شد، تاکید کرد که تاکنون با تاخیر طولانی‌‌ای مواجه نشده‌ایم.

اولین گروه زائران ایرانیِ مدینه‌ بعد، ۱۶ مهرماه گذشته وارد این شهر شدند.

وضعیت زائران مدینه

در حالی‌که امروز میزان حجاج در مدینه‌ به بالا‌ترین سطح خود در دوره اخیر (افزون بر ۱۷ هزار نفر خواهد) رسید ، رییس ستاد سازمان حج وزیارت در مدینه منوره یادآور شد: بیش از ۴۵ درصد کاروان‌ها افزون بر هفت روز در مدینه‌بعد حضور خواهند داشت که ایام حضور برخی کاروان‌ها بین ۸ تا ۱۰ روز خواهد بود.

معنای افزایش حضور زائران در مدینه‌بعد آن است که برخی از آن‌ها می‌توانند علاوه بر دعای کمیل هفته گذشته در دعای کمیل چهارم بین‌الحرمین هم حضور داشته باشند.

وضعیت خدمات بهداشتی و تغذیه

آشپزهای ایرانی در آشپزخانه دخیل تاکنون بیش از ۴۵۰ هزار و آشپزخانه زین حدود ۴۰۰ هزار غذا طبخ و در اختیار حجاج قرار داده‌اند.

ربیس ستاد سازمان حج وزیارت در مدینه‌منوره با اشاره به اجرای طرح تنوع غذایی گفت: امیدواریم تعداد غذاهای عرضه‌شده در روز از دو نوع به سه یا چهار نوع برسد. البته این طرح در عمره و حج سال آینده نیز اجرایی خواهد شد.

در روزهای پایانی مدینه‌قبل و از ابتدای مدینه‌بعد، در سبد غذایی حجاج این شهر، چند نوع غذای جدید طبخ و توزیع شده است.

فرهمند همچنین به وضعیت بهداشتی حجاج ایرانی اشاره و اضافه کرد: هم‌اکنون هیچ ایرانی‌ای در بیمارستان‌های سعودی مدینه بستری نیست و تنها دو حاجی در بیمارستان ایرانی این شهر تحت مراقبت قرار دارند. تعداد فوتی‌های حج ۹۳ در مدینه نیز سه مورد بوده است.

امشب مکه از زائران ایرانی خالی می‌شود

فرهمند با اشاره به اینکه امشب دیگر هیچ حاجی ایرانی‌ای در مکه نخواهد بود گفت: فردا سه شنبه ۱۰ کاروان از مدینه منوره به کشور بازمی گردند؛ و در این روز فرودگاه همدان میزبان پنج کاروان از حجاج همدانی است که برای نخستین‌بار در حج امسال پرواز مستقیم خواهد داشت. همچنین دو کاروان از استان اصفهان و دو کاروان از استان مرکزی و یک کاروان از استان تهران وارد ایران اسلامی خواهند شد.

خروج زائران مدینه‌ بعد از فردا افزایش می‌یابد تا آن‌جایی که دوشنبه بعد (پنجم آبان) به حدود ۲ هزار نفر رسیده و ستاد این شهر نیز تعطیل خواهد شد.

امسال از طریق ۱۹ ایستگاه پروازی عملیات حج تمتع انجام شد؛ ‌این فرودگاه‌ها شامل فرودگاه امام خمینی (ره)، فرودگاه شهید دستغیب شیراز و فرودگاه‌های ساری، ارومیه، گرگان، اهواز، مشهد، اصفهان، رشت، زاهدان، بندرعباس، کرمان، تبریز، کرمانشاه، اردبیل، یزد، بوشهر، همدان و زنجان است.

امسال برای نخستین بار اعزام حجاج تمتع از فرودگاه مهرآباد انجام نشد و به فرودگاه امام خمینی (ره) انتقال یافت؛ همچنین برای اولین بار رفت و برگشت زائران استان‌های همدان و زنجان از فرودگاه‌های همدان و زنجان انجام پذیرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا