اجتماعی و فرهنگی

آرامستان‌های غیرمحصور، چالش‌ ثبت به موقع وقایع حیاتی در کشور

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین محسن کرمی در نشست شورای هماهنگی ثبت وقایع حیاتی استان هرمزگان اظهار کرد: اداره‌کل ثبت احوال هرمزگان طی پایش‌های صورت گرفته در سه شاخص مدنظر و اغلب شاخص‌ها از ادارات برتر و پیشرو به شمار می‌رود.

 

معاون سازمان ثبت احوال افزود: تا پایان برنامه پنجم باید سطح پوشش به بالای ۹۸ درصد برسد که در حال حاضر در بسیاری از استان‌ها مانند هرمزگان از این سطح بالاتریم.

 

وی با بیان اینکه کشور ایران در سطح قابل قبولی در دنیا در باب ثبت و پوشش وقایع حیاتی قرار دارد، اظهار کرد: در شبکه اعلان ثبت وقایع حیاتی در کشور، بیش از ۴۰ هزار عضو داریم، به نحوی که این شبکه شامل اقشاری همانند دهیاران، بهیاران و بهورزان است.

 

معاون سازمان ثبت احوال با بیان اینکه در باب ثبت به موقع وقایع حیاتی در کشور، محدودیت‌ها و چالش‌هایی وجود دارد اضافه کرد: آرامستان‌های غیرمحصور از این جمله چالش‌ها در این راستا هستند.

 

این مسئول یادآور شد: حدود ۳۷ بیمارستان که طی روز در آنها بالای ۱۵ واقعه تولد اتفاق می‌افتد را به امکان صدور شناسنامه آنلاین مجهز کرده‌ایم.

 

وی در بخش دیگری از سخنان به قابلیت‌های امنیتی شناسنامه‌ مکانیزه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سازمان ثبت احوال با بیش از ۱۰۰ دستگاه از طریق پایگاه داده‌ای جمعیت کشور، تبادل اطلاعات دارد.

 

کرمی با بیان اینکه اعتقادمان بر این است که کارت هوشمند ملی کلید ورود به دولت الکترونیک است، به کاربردهای این کارت اشاره و گفت: یکی از مهم‌ترین کاربردهای این کارت، تصدیق هویت ایرانی در فضای مجازی و کاربردی شدن امضا دیجیتال است.

معاون امور اسناد هویتی ثبت احوال کشور، یادآور شد: اگر طی ۱۰ تا ۱۵ سال آینده به تمامی ایرانیان کارت هوشمند ملی واگذار شود، می‌توان حتی شناسنامه را نیز به طور کامل حذف کرد که این امر نشان از اهمیت کارت هوشمند ملی و کاربردهای آن دارد.

 

وی در ادامه به آرشیو ۱۲۵ میلیون سند آرشیوی از ۱۲۶ میلیون سند موجود در ثبت احوال کشور اشاره و افزود: آرشیو این اسناد از اهمیت بالایی در تسریع و تسهیل خدمات به شهروندان در سراسر کشور دارد.

 

این مسئول در پایان ضمن تقدیر از استاندار هرمزگان برای موافقت با برگزاری نشست شورای هماهنگی ثبت وقایع در این سطح از مساعدت‌های استاندار هرمزگان قدردانی و از اداره کل ثبت احوال هرمزگان به عنوان یکی از ادارات پیشرو در باب انجام و تحقق آیتم‌های مختلف در سطح کشور یاد کرد.

 

لزوم تعیین تکلیف اسناد راکد

 

 

شایان ذکر است؛ در ادامه این نشست استاندار هرمزگان ضمن تقدیر از اقدامات اداره کل ثبت احوال هرمزگان برای پوشش ثبت وقایع حیاتی که سبب قرار گرفتن این اداره کل در رده برتر کشوری بنا بر پایش‌های مربوطه شده است، اظهار کرد: اهمیت آمار و نقش آن در امور مملکتی و جهانی بر هیچ‌کس پوشیده نیست.

 

وی با بیان اینکه تلاش‌های ثبت احوال هرمزگان در راستای ثبت به موقع و دقیق وقایع حیاتی قابل تقدیر و ارزشمند است، گفت: وقت آن رسیده که تمامی دستگاه‌های مرتبط از جمله فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها و علوم پزشکی نهایت همکاری را با این اداره‌ کل در استان برای بهبود وضعیت پوشش ثبت وقایع حیاتی که انصافاً در حال حاضر نیز در رتبه بسیار مناسبی در مقایسه با میانگین‌ کشوری قرار دارد، داشته باشند.

 

استاندار هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیتی کشور از سوی مقام معظم رهبری، اضافه کرد: یک بند از این ابلاغیه به موضوع رصد جمعیتی اختصاص دارد که وظیفه ثبت احوال در این خصوص بسیار سنگین است.

 

رئیس شورای هماهنگی ثبت وقایع حیاتی استان هرمزگان گفت: از ثبت احوال انتظار می ‌رود گزارش‌های مرتبط با امور و وضعیت جمعیتی را به طور منظم به استانداری ارائه دهد.

 

جادری با بیان اینکه روزانه در استان هرمزگان بین ۲۸۰ تا ۳۰۰ نفر تبعه خارجی که به صورت داوطلبانه خود را معرفی می‌کنند از استان به سمت مرزهای شرقی اخراج می‌شوند، اظهار داشت: مبحث مشکوک‌التابعین که استان هرمزگان نیز با آن درگیر است باید مورد توجه مسئولان مربوطه قرار گیرد.

 

وی با بیان اینکه عدم شناسایی اتباع خارجی غیرمجاز می‌تواند مشکلاتی را رقم بزند، گفت: از دستگاه‌های دست‌اندرکار می‌خواهیم که در اسرع وقت اطلاعات مربوط به این قشر را به اداره ثبت احوال ارائه دهند.

 

استاندار هرمزگان در ادامه گفت: در مبحث کارت ملی هوشمند نیز ظرفیت‌های خوبی در استان فراهم شده که باید با حمایت ثبت احوال این ظرفیت‌ها را تکمیل کنیم.

 

وی همچنین از معاون سازمان ثبت احوال کشور قدردانی و افزود: تعیین تکلیف اسناد راکد موجود در ثبت احوال استان مطمئنا با تلاش و همت مسئولان این سازمان و حساسیت اداره کل مربوطه رقم خورده است که این امر فواید متعددی برای استان و صیانت از بیت‌المال دارد.

 

استاندار هرمزگان در ادامه خواستار برگزاری منظم نشست‌های شورای هماهنگی ثبت وقایع حیاتی استان شد و اظهار امیدواری کرد: همان‌طور که اداره کل ثبت احوال هرمزگان در چندین شاخص حائز رتبه برتر شده است، سایر دستگاه‌ها نیز در سطح کشوری مطرح شوند.

 

 

نرخ ازدواج زیر میانگین کشوری

 

 

همچنین مهدی عسکری‌زاده، مدیرکل ثبت احوال هرمزگان در ادامه این نشست گفت: در حال حاضر طبق آمار ثبت احوال، بیماری‌های قلبی و عروقی بیشترین علت مرگ و میر در این استان به شمار می‌رود.

 

وی اظهار کرد: بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیتی از طرف مقام معظم رهبری و تأکید رئیس جمهور در نشست هیئت دولت، وزارت کشور طی بخش‌نامه‌ای با هدف ارتقاء و تمرکز بیشتر بر روی امور مربوطه، خواستار برگزاری منظم نشست‌های شورای هماهنگی با هدف رصد جمعیتی شدیم که در هرمزگان این نشست‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

 

وی از برگزاری منظم و مداوم نشست‌های شورای هماهنگی در مراکز شهرستان‌های هرمزگان خبر داد و خاطرنشان کرد: از معدود ادارات کلی هستیم که علاوه بر نشست‌های مرکز شهرستان‌، در مراکز بخش‌ها نیز نشست‌های شورای هماهنگی ثبت وقایع حیاتی را برگزار می‌کنیم.

 

مدیرکل ثبت احوال هرمزگان خاطرنشان کرد: این نوع نگاه به امور هماهنگی در ثبت به موقع وقایع حیاتی، سبب شده است که در حوزه ثبت و پوشش وقایع حیاتی در کشور از نظر عملکرد بالاتر از حد انتظار و تعهد سازمان ثبت احوال کشور قرار بگیریم.

 

عسکری‌زاده اضافه کرد: از آنجا که استان جوانی هستیم از نظر واقعه وفات در رده ۲۶ کشوری قرار داریم.

 

وی عنوان کرد: به دلیل همکاری مراکز مختلف از جمله دانشگاه علوم پزشکی، پزشکی قانونی، آرامستان‌ها، علمای اهل سنت، تشیع و سایر بخش‌های مربوطه، ثبت به موقع واقعه وفات از رشد خوبی در سال‌های اخیر نسبت به گذشته برخوردار شده است.

 

مدیرکل ثبت احوال هرمزگان با بیان اینکه در حال حاضر طبق آمار ثبت احوال، بیماری‌های قلبی و عروقی بیشترین علت مرگ و میر در این استان به شمار می‌رود، تأکید کرد: در مبحث فوت جوانان نیز بیشترین علت مربوط به حوادث غیر عمد است.

 

عسکری‌زاده به مهم‌ترین عوامل در پدیده دیر ثبتی اشاره کرد و افزود: وجود ازدواج‌های عادی و ازدواج‌های چند همسری از جمله این عوامل است.

 

وی از بهیاران به عنوان اصلی‌ترین بازوهای ثبت احوال در شبکه اعلام وقایع حیاتی نام برد و یادآور شد: در صورت حمایت از بهیاران می‌توانیم شاهد پوشش هرچه بهتر در ثبت وقایع حیاتی باشیم.

 

این مسئول تصریح کرد: وجود قبرستان‌های غیرمحصور و بدون متولی، اختصاص شناسنامه‌های درگذشتگان به افراد دیگر یا همان غصب اسناد هویتی، فرهنگ سنتی مبنی بر عدم وجود حساسیت در ثبت موارد وفات از دیگر دلایل و عوامل مؤثر در دیر ثبتی است.

 

مدیرکل ثبت احوال هرمزگان تشریح کرد: هرچه که آرامستان‌های استان هرمزگان ساماندهی بیشتری داشته باشند، مباحثی همانند فروش و غصب شناسنامه کمتر می‌شود.

 

عسکری‌زاده بیان کرد: در بندرعباس سه آرامستان غیرمحصور شامل تل‌سیاه، نخل ناخدا و نایبند داریم و این در حالی است که در رودان و میناب نیز به ترتیب دو و پنج قبرستان غیرمحصور وجود دارد. وی، خواستار ورود و پیگیری فرمانداران به این مبحث شد و در همین راستا از مدیر امور روستایی استانداری درخواست کرد که به طرق ممکن، دهیاران کوشا و فعال اعلام وقایع حیاتی را به طور ویژه‌تر در حوزه اعتباری ببیند.

 

مدیرکل ثبت احوال هرمزگان عنوان کرد: با وجود اینکه هرم سنی جمعیت این استان، جوان است، اما هرمزگان از نظر نرخ ازدواج در رده ۲۳ و زیر میانگین کشوری قرار دارد.

 

عسکری‌زاده با بیان اینکه مبحث ازدواج غیرقانونی زنان ایرانی با مردان خارجی نگران‌کننده است، متذکر شد: مواردی از این دست که در هرمزگان مشاهده می‌شود، اغلب شامل ازدواج زنان ایرانی با مردان بنگلادشی، افغانی و یا پاکستانی است.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در حال حاضر سهمیه استان هرمزگان در باب صدور شناسنامه مکانیزه برابر با ۳۰ هزار جلد در سال است، از معاون سازمان ثبت احوال کشور تقاضا کرد که این سهمیه را برای سال جاری به ۶۰ هزار جلد افزایش دهند.

 

مدیرکل ثبت احوال هرمزگان همچنین خواستار افزایش تعداد مجوز ثبت احوال در دفاتر پیشخوان دولت از ۶ باجه به ۱۲ باجه و افزایش دو برابری ایستگاه‌های خدمات شهروندی در ادارات شهرستانی ثبت احوال شد و گفت: با اجرایی شدن این موارد شاهد روندی مناسب و مطلوب در ارائه خدمات مورد نیاز خواهیم بود.

 

عسکری‌زاده با بیان اینکه قطعی دیتا بعضاً موجب بروز اختلالات و نحوه خدمات‌رسانی به اربابان رجوع در رابطه با ثبت احوال می‌شود، اضافه کرد: ارتقای پهنای باند از یک مگابایت به دو مگابایت، تغییر بستر دیتا و ایجاد بستر و ارتباط فیبرنوری در بین ادارات شهرستانی ثبت احوال نیز از جمله درخواست‌هایی است که با انجام آن شاهد ارتقای سطح کیفی خدمات توسط ثبت احوال در این استان خواهیم بود.

 

در پایان این نشست استاندار هرمزگان و معاون سازمان ثبت احوال کشور با درخواست‌های مطروحه مدیرکل ثبت احوال هرمزگان در باب افزایش سهمیه صدور شناسنامه مکانیزه، دو برابر شدن باجه‌های ثبت احوال در دفاتر پیشخوان این استان و اختصاص اعتبار در جهت افزایش دو برابر ایستگاه‌های خدمات شهروندی موافقت کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا