اجتماعی و فرهنگی

هنوز برخی دانش‌آموزان معلم ندارند

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین چند روزی است که مدارس باز شده است و دانش‌آموزان همزمان با مهر در مدارس حضور دارند، اما نکته‌ای که پیش از آغاز سال تحصیلی، آموزش و پرورش را تحت تأثیر قرار داده بود، کمبود معلم در مدارس و به خصوص در دوره ابتدایی بود.

پیش از آغاز سال تحصیلی جاری، مسئولان آموزش و پرورش بارها اعلام کردند که هیچ‌گونه مشکلی از نظر نیروی انسانی وجود ندارد و تمام مدارس کشور با معلم، سال تحصیلی جاری را آغاز می‌کنند.

*فانی: ساماندهی نیروی انسانی در دولت یازدهم به خوبی انجام شده است

علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش در ۳۱ شهریور ماه در نشست خبری که پیش از آغاز سال تحصیلی جدید برگزار شد، گفت: «بیش از ۱۸ هزار فرهنگی در اول مهر بازنشسته و تعدادی هم در طول سال تحصیلی بازنشسته می‌شوند؛ علی‌رغم اینکه نیروی جدید وارد نکردیم و دانشجو معلمان هنوز فارغ‌التحصیل نشده‌اند، تمامی مدارس و واحدهای آموزشی و تربیتی با نیروی انسانی موجود آموزش و پرورش، ساماندهی شده است».

وی افزود: «حتی در پرداخت اضافه کاری ۱۵ درصد کاهش داشته‌ایم که نشان می‌دهد ساماندهی نیروی انسانی در دولت یازدهم به خوبی انجام شده است».

این موضوع به تمام مردم و اولیا این قوت قلب را داد که هیچ‌گونه مشکلی در بازگشایی مدارس و به لحاظ نیروی انسانی در مدارس وجود ندارد اما ظاهراً اینطور نیست و برخی مدارس هستند که با شروع سال تحصیلی هم چنان از کمبود معلم رنج می‌برند.

به گزارش فارس، با گذشت ۶ روز از سال تحصیلی جدید اما برخی مدارس هستند که هم چنان بدون معلم کار خود را ادامه می‌دهند.

*دانش‌آموزان یک کلاس پنجمی منطقه ۱۳ پایتخت بدون معلم

بر اساس تماس‌هایی که با خبرگزاری فارس انجام شده است، دبستان پسرانه رسالت واقع در منطقه ۱۳ آموزش و پرورش تهران در کلاس پنجم هم‌چنان معلم ندارد و وضعیت دانش‌آموزان مشخص نیست.

یکی از اولیای این مدرسه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: بر اساس پیگیری‌های که اولیا انجام دادند، عنوان شده است که اداره به معلم ابلاغ کار داده است اما معلم به مدرسه مراجعه نکرده است و هم چنان بچه‌ها بدون معلم هستند.

وی افزود: نگرانی که در این خصوص وجود دارد این است که با آمدن معلم، با توجه به اینکه دانش‌آموزان از درس عقب افتادند مطمئناً فشار زیادی به آنها وارد خواهد شد؛ از سویی فرزندم از شلوغی کلاس هم شکایت دارد و روز عنوان می‌کند که سردرد دارد.

 خبرگزاری فارس، این موضوع را به دفتر معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اطلاع داد تا مسئول مربوطه پاسخگو و پیگیر این موضوع باشد و همچنان منتظر پیگیری این معاونت هستیم.

*سلیمی: حوزه انتخابیه‌ام ۲۰۰ معلم کمبود دارد/ دو مدرسه در منطقه ۱۱ تهران و بحران معلم

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا سلیمی، نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس در خصوص کمبود معلم در مدارس با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید، اظهار داشت: گزارش‌هایی وجود دارد که با آغاز سال تحصیلی در برخی نقاط آموزش و پرورش با کمبود معلم مواجه است.

وی افزود: بر حسب گزارش‌هایی که وجود دارد به عنوان نمونه ۲ مدرسه در منطقه ۱۱ تهران وجود دارد که به علت کمبود معلم، مدیر منطقه چند نفر را دو روزه به عنوان حق التدریس سر کلاس برده است که این شیوه انتخاب و انتصاب به عنوان متولی تعلیم و تربیت واقعاً فاجعه‌آمیز است.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیش از ۱۰ هزار نفر در آموزش و پرورش بازنشسته شده‌اند، خاطرنشان کرد: با توجه به بازنشستگی تعدادی معلم و اینکه قانون اجازه می‌دهد به اندازه یک سوم این افراد بازنشسته، معلم جدید جذب شود، چرا آموزش و پرورش به جای آنها معلم جایگزین استخدام نکرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سلیمی افزود: در حوزه انتخابیه‌ای که حضور دارم نزدیک به ۲۰۰ معلم کمبود وجود دارد که عموماً در دوره ابتدایی است و مابقی آن مربوط به دوره راهنمایی و دبیرستان است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متأسفانه در پاره‌ای از موارد از افرادی استفاده می‌شود که شاید آنها توان لازم برای اداره کلاس را نداشته باشند؛ اعتقاد داریم آموزش و پرورش هر چه سریع‌تر و جدی‌تر تدبیری اتخاذ کند و این اقدامی که الان آموزش و پرورش انجام می‌دهد با تدبیر سازگاری ندارد.

وی در خصوص برخوردی که مجلس با این موضوع انجام می‌دهد، گفت: قطعاً با وزیر در این باره صحبت می‌کنیم و تذکر می‌دهیم و وی را به کمیسیون‌ آموزش دعوت می‎کنیم و مشکلات را منتقل می‌کنیم و قبلاً هم منتقل کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سلیمی افزود: انتظار داریم وزیر با توجه به تجربه‌ای که دارد هر چه سریعتر این موضوع را ساماندهی کند؛ این وضعیت آموزش و پرورش در بحث پذیرش معلم فاجعه آمیز است.

به گزارش فارس، با توجه به موضوع کمبود نیروی انسانی و اینکه سال تحصیلی جدید در برخی مدارس بدون معلم آغاز شده است، می‌طلبد تا آموزش و پرورش برای رفع سریع‌تر این مشکل، اقدام لازم را انجام دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا