اجتماعی و فرهنگی

برگزاری جشن ۲۳۰ سالگی تهران

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین شهرام گیل‌آبادی ظهر امروز در نشست خبری جشن ۲۳۰ سالگی انتخاب تهران به عنوان پایتخت کشور که روز چهارشنبه ۱۳ مرداد در میدان مشق برگزار می‌شود، گفت: گردشگری تاریخی سبب خواهد شد تا پیشینه و هویت هر شهری حفظ شود.

وی با بیان اینکه تمام فخر یک کشوری به مانند آمریکا تصویری است که از خود به دنیا ارائه داده، وگرنه این کشور نیز با مشکلات فراوانی روبرو است، گفت: با این حال کشورهای مختلف در ارائه تصویر بزرگ و بهتر از خود موفق بودند و لازم است تهران نیز به این مساله وارد شود.

مدیر روابط عمومی شهرداری تهران با بیان اینکه ایران جزو پنج کشور دارای پتانسیل زیاد گردشگری است اما متاسفانه آمار بازدید گردشگرانش کم است، گفت: متاسفانه متناسب با پتانسیل گردشگری، اقدامات خوبی برای جذب گردشگر انجام نداده ایم.

گیل‌آبادی با بیان اینکه گردشگری یکی از اولویت‌های شهرداری تهران است که چندی پیش در حوزه ارتباطات فراخوانی برای جذب نخبگان در حوزه‌های مختلف ارتباطی ارائه کردیم، گفت: تهران به عنوان موزه بزرگ فضای شهری شناخته شده که لازم است مردم در جریان اتفاقات و تاریخ این شهر قرار گیرند که برهمین اساس از پتانسیل این نخبگان در حوزه ارتباط استفاده کردیم و تصمیم گرفته شد قصه‌های شهر را برای مردم بازگو کرده و مردم پایتخت را با شهرشان آشنا کنیم.

وی با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر ارائه تاریخ‌های مختلف برای انتخاب تهران به عنوان پایتخت گفت: رسانه‌ها تاریخ‌های مختلفی را برای سالروز انتخاب تهران به عنوان پایتخت اعلام می‌کنند، اما متخصصان  و تهران‌شناسان اعلام کردند که ۲۳۰ سال است که تهران به عنوان پایتخت انتخاب شده است.

مدیرروابط عمومی شهرداری تهران با بیان اینکه تهران بستر بسیاری از اتفاقات مهم کشور بوده است، گفت: تهران بیش از ۲۳۰ سال است که به عنوان پایتخت کشور شناخته شده و در کوچه پس‌کوچه‌های آن داستان‌های مختلفی قرار دارد.

گیل‌آبادی با بیان اینکه در کوچه‌های تهران انقلاب اسلامی شکل گرفت و امام خمینی(ره) در آن سخنرانی داشته است، گفت: متاسفانه ۱۰ هزار خانواده شهدا طی این سال‌ها به رحمت خدا رفته‌اند و قصه‌هایشان مدفون شده و در حالی که می‌توانستیم از پتانسیل این افراد و ثبت خاطره‌هایشان، هویت شهر را حفظ کنیم.

مدیرروابط عمومی شهرداری تهران با بیان اینکه روز چهارشنبه از ساعت ۶ تا ۸ حلقه مودت تهرانی‌ها در میدان مشق بسته می‌شود گفت: در این برنامه سعی کردیم تا با دعوت از تهران‌شناسان برجسته مردم شهر را با هویت، موسیقی، فرهنگ و سبک زندگی پیشینیان‌شان در این شهر آشنا کنیم. حلقه این دوستی در مناطق و محلات نیز امتداد یابد چراکه ما باید قصه شهرمان را بدانیم تا بتوانیم با مردم مهربان باشیم.

به گزارش ایسنا، حدادی پژوهشگر و تهران‌شناس برجسته نیز با بیان اینکه براساس اسناد و بررسی‌های محققان تهران‌شناس، تهران ۲۳۰ سال است که به عنوان پایتخت ایران شناخته شده، گفت: تمام کشورهای اطراف تهران هویت و تاریخی حدودا ۷۰ ساله دارند و تنها کشوری که می‌تواند تاریخش هم‌طراز با ایران باشد، هند است.

وی با اشاره به تولد و زندگی هنرمندانی همچون پروین اعتصامی، دهخدا و… در تهران گفت: ما به این شهر بدهکاریم و خود را وامدار تهران می‌دانیم.

این پژوهشگر و تهران‌شناس برجسته در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر اینکه تهران شهر بی‌هویتی است و موسیقی، گویش و… ندارد، گفت: در روزگاری نه‌چندان دور، تهران موسیقی، گویش و فرهنگ خود را داشت اما رفته رفته این مسائل به فراموشی سپرده شد و من بارها از آقای مسجدجامعی درخواست کرده‌ام که حداقل اسامی خیابان‌های قدیم را به آنها بازگردانند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا