اجتماعی و فرهنگیصفحه اصلی

زاکانی: چهره تهران در حوزه ترافیک سال آینده تغییر می کند

به گزارش شوراآنلاین؛ آیین بهره‌برداری از ۳ ایستگاه جدید مترو به همراه ایستگاه تبادلی تربیت مدرس و ۲ ورودی در خط ۶ مترو تهران در قالب صد و دوازدهمین پویش امید و افتخار، صبح امروز -شنبه ۲۶ اسفندماه ۱۴۰۲- با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران، محسن هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، مهدی چمران رییس شورای شهر تهران، سیدمحمد آقامیری عضو کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر و جمعی از مدیران شهری برگزار شد.

در این آیین زاکانی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در توسعه حمل‌ونقل عمومی پایتخت گفت: عملیات احداث ۳ ایستگاه و دو ورودی افتتاح شده امروز، ابتدا با همراهی شرکت مپنا شروع شد و پس از آن ایستگاه تربیت مدرس به وسیله قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) و ایستگاه‌های بخش شمالی خطوط ۶ به وسیله شرکت چیلکو افتتاح شدند.
*توجه به معماری ایرانی-اسلامی در ساخت ایستگاه‌های جدید مترو
شهردار تهران افزود: در طراحی فضای ایستگاه‌های مترو بیش از هر عنصر دیگری به سراغ معماری ایرانی-اسلامی رفته‌ایم، تا علاوه بر ایجاد فضای دل‌انگیز، اتصالی به گذشته فرهنگی خود نیز داشته باشیم. در همین راستا نمونه دقیقی از معماری ایرانی-اسلامی را در ایستگاه بهار شیراز و تربیت مدرس با وجود قوس‌های آجری آن می‌بینیم.
وی ادامه داد: به جهت رعایت استاندارهای مرتبط با پدافند غیرعامل به دنبال اتصال برخی از ایستگاه‌های مترو با بیمارستان‌ها بودیم و ایستگاه بهار شیراز نیز از این لحاظ به بیمارستان خانواده متصل می‌شود.
زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود توضیحاتی پیرامون عدم حضور معاون اول رییس جمهور در افتتاحیه امروز ارایه داد و گفت: آقای مخبر به دلیل حضور در جلسه ستاد تنظیم بازار با حضور استاندارها و تعدادی از وزرا نتوانستند در افتتاحیه امروز باشند؛ در روزهای پایانی سال بهبود و ساماندهی معیشت مردم جزو اولویت های اصلی دولت است و برای آنان آرزوی موفقیت دارم.
شهردار تهران افزود: از آغاز مسئولیت به دو علت عهد کردیم با استفاده از تمامی توان نخبگانی و حاکمیتی کشور، تهران را متحول کنیم؛ اول اینکه تهران از ۲۳۸ سال پیش که پایتخت شده است تا کنون برنامه منظمی برای توسعه نداشته و مردم آن در رنج هستند و دوم اینکه تهران نماد نظام و نمود پیشرفت آن است و اتفاقات رخ داده در این شهر به سرعت در سایر نقاط کشور نیز الگو می شود. در این روزها که دشمنان ایران اسلامی از جمله اسراییل به دنبال سیاه نمایی از فضای داخلی کشور هستند پیشرفت تهران می‌تواند پاسخ خوبی به سیاه نمایی آنان باشد.
*افتتاح ۱۷ ایستگاه جدید مترو در دور جدید مدیریت شهری
زاکانی سپس پیرامون اقدامات صورت گرفته در دوره جدید مدیریت شهری گفت: در سال ۱۴۰۰ مترو تهران ۱۴۲ ایستگاه به طول ۲۵۴ کیلومتر داشت اما امروز بعد از گذشت ۳۰ ماه ایستگاه‌های مترو تهران به ۱۵۹ عدد و به طول ۳۰۳ کیلومتر رسیده‌است. علاوه بر این ساخت ۹.۵ کیلومتر تونل در بخش جنوبی خط ۶ مترو تهران هم آغاز و تکمیل شد که از این میزان حفر دو کیلومتر آن به دلیل وجود بافت سنگی و شیب سه درصد مشکل بود اما با اتکا به ظرفیت داخلی توانستیم این مهم را به سرانجام برسانیم.
شهردار تهران تاکید کرد: تمرکز اصلی ما در مدیریت شهری طی ۳۰ ماه گذشته ایجاد تحول کالبدی در شهر تهران بود که این موضوع را محورهای مختلفی دنبال کردیم به عنوان مثال در موضوع حل آلودگی هوا با وجود مسئولیت ۲۳ دستگاه دیگر شهرداری تهران گام‌های بزرگی در این زمینه برداشته است؛ از جمله اضافه شدن ۳ هزار اتوبوس برقی؛ ۵۵ هزار تاکسی و ده هزار ون برقی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی در ماه‌های آینده.
وی افزود: نیمه اسفند ماه آیین بهره‌برداری از ۲ هزار هکتار فضای سبز پیرامونی شهر تهران برگزار شد که از این رقم ۱۰۰۰ هکتار آن مثمر است و ۲۵۰ هکتارش به وسیله آبیاری زیر سطحی تغذیه می‌شود. علاوه بر این استانداردهای دستگاه زباله سوز ۶ هزار تنی که بناست از چین وارد شود این روزها توسط کمیته ملی محیط زیست در حال بررسی است ‌و پس از تایید این کمیته قرارداد آن نهایی خواهد شد.

* ۶۰ پله برقی جدید خریداری شده که به‌زودی نصب خواهد شد

زاکانی در ادامه به موضوع حل چالش ترافیک به عنوان یکی از کلان چالش‌های شهر تهران پرداخت و گفت: برای حل چالش ترافیک در ابتدا لازم است مطلوبیت استفاده از حمل‌ونقل عمومی برای شهروندان بالا برود؛ به همین جهت طی ۳۰ ماه گذشته سرعت توسعه مترو تهران افزایش پیدا کرد؛ علاوه بر تکمیل خطوط ۶ و۷ عملیات ساخت خط ۸ و ۱۰ مترو تهران نیز در هفته‌های گذشته آغاز شد و عملیات ساخت خطوط ۹ و ۱۱ به زودی آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه ساخت هر کیلومتر ۳ همت هزینه می‌برد و تکمیل یک خط با ۴۲ کیلومتر طول، ۱۴۲ هزار میلیارد تومان هزینه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: ۶۰ پله برقی جدید نیز در تهران نصب خواهد شد که ۲۰ دستگاه آماده است و ۴۰ مورد دیگر نیز تا اردیبهشت آماده می‌شود.

زاکانی به اقدامات انجام شده توسط شهرداری تهران در راستای مقابله با مخاطرات طبیعی نیز اشاره کرد و گفت: با همکاری وزارت‌خانه‌های دیگر عملیات پایش ۱۶ هزار ساختمان بالای ۷ طبقه تهران آغاز شده است؛ تاکنون پایش سه هزار و ۵۰۰ ساختمان انجام شده و باقی موارد تا سال آینده تکمیل می‌شود. جز این هزار و ۴۴۰ ساختمان دیگر نیز در تهران تحلیل شده‌اند.

* برنامه‌های شهرداری تهران برای مدیریت آب‌های سطحی پایتخت

وی ادامه داد: ۱۶ درصد از مساحت تهران بافت ناپایدار است و در صورت رخ‌دادن زلزله در این بخش‌ها هر اتفاقی ممکن است رخ دهد؛ برای مواجهه با این چالش با حمایت دولت جهت نوسازی بافت فرسوده، آمار ساخت‌وساز در بافت فرسوده ۲۸۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

زاکانی پیرامون مدیریت آب در کلانشهر تهران گفت: مطابق اسناد بالادستی تا سال ۱۴۱۰، نزدیک به ۱۴۵ میلیون متر مکعب از آب مورد نیاز در مصارف کشاورزی تهران باید از طریق بازچرخانی تامین شود؛ این رقم اکنون ۷ میلیون متر مکعب است و تا اردیبهشت ماه سال آینده به ۵۰ میلیون متر مکعب می‌رسد و از این نظر از برنامه جلوتر هستیم.

شهردار تهران در پایان تاکید کرد: شورای ششم با اختصاص ۵ همت از بودجه برای مدیریت منابع آبی تهران و موضوع انتقال دوم موافقت کرده‌است؛ علاوه بر این سالانه حدود ۱۶۲ کیلومتر هدر رفت آبی داریم که اگر مدیریت شود این رقم در کنار انتقال دوم آب باعث می‌شود تهران تا سه دهه دیگر از تنش آبی به دور باشد.

نوسازی المان‌های شهری در سال آتی

علیرضا زاکانی شهردار تهران در جمع خبرنگاران هم گفت : امروز ۳ ایستگاه معمولی و یک ایستگاه تبادلی در خط ۶ مترو تهران به ارزش ۳ همت افتتاح شد. با افتتاح‌های امروز ایستگاه‌های مترو به ۱۵۹ عدد با طول ۳۰۳ کیلومتر می‌رسد که در مجموع این ۴ ایستگاه سبب افزایش مطلوبیت استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی در نقاط غربی تهران خواهد شد.

زاکانی ادامه داد: در کنار تکمیل لاین شمالی خط ۶ مترو تهران در سال آینده نیز بخش جنوبی این خط تکمیل می‌شود و تا شهریور ماه دو ایستگاه شهر ری و حرم مطهر حضرت عبدالعظیم(ع) به بهره‌برداری خواهد رسید. علاوه بر توسعه ایستگاه‌ها در سال آینده با اضافه شدن واگن‌های وارداتی از چین و استفاده از ۱۱۳ واگن جدید ساخت داخل شاهد بهبود شرایط ناوگان مترو خواهیم بود.

شهردار تهران در واکنش به برخی از انتقادات مطرح شده در فضای مجازی نسبت به نگهداشت و نظافت پایتخت گفت:مسئله اصلی نگهداشت شهر تهران فرسودگی المان‌های آن شامل جداول و گاردریل‌ها و… است نه تمیزی! این چالش نیز تا سال آینده به عنوان یکی از ابرپروژه‌های شهری تهران حل خواهد شد و شاهد نوسازی این المان‌ها خواهیم بود.

زاکانی در پاسخ به سوالی دیگر پیرامون اقدامات شهرداری تهران در زمینه کنترل بازار مسکن، اظهار کرد: برنامه شهرداری برای مدیریت بازار مسکن دو محور اصلی دارد، نخست اقدام مستقیم مدیریت شهری به ساخت مسکن در تهران با حمایت دولت و دوم ایجاد تسهیلات برای سازندگان به ویژه در بافت‌های ناپایدار و فرسوده تا از این طریق با همراهی شهروندان ساخت مسکن در تهران جهش یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا