اجتماعی و فرهنگیصفحه اصلی

زاکانی: امسال ساخت ۲ خط جدید مترو را آغاز می‌کنیم

شهردار تهران با اشاره به ساخت خطوط جدید متروی تهران گفت:‌ ما امسال ساخت ۲ خط را آغاز می‌کنیم و البته این را هم بگویم که برای تهران کلا ۱۱ خط مترو طراحی شده است.

به گزارش شوراآنلاین،‌ علیرضا زاکانی شهردار تهران امروز برای پاسخگویی به سوال نرجس سلیمانی عضو شورای شهر در خصوص حمل و نقل عمومی در صحن شورا حاضر شد.

زاکانی ضمن تبریک حلول ماه ربیع الاول گفت: از مهدی چمران رئیس شورا تشکر می‌کنم که این فرصت را در اختیار بنده قرار دادند و از سرکار خانم سلیمانی هم بابت لطف و شرایطی که فراهم کردند تشکر می‌کنم. ما امروز اقدامات حوزه حمل و نقل را ارائه می‌کنیم.

شهردار تهران با بیان اینکه موضوع حمل و نقل عمومی از رویکردهای اصلی در شهرداری تهران است گفت: البته نکته‌ای را عرض کنم که ما یک تغییری در معاونت حمل و نقل داشتیم و بهرامی معاون سابق خودشان به دلیل شرایط شخصی متقاضی جابه‌جایی بودند و ما از حضور ایشان در معاونت محروم شدیم و البته همینجا به آقای هرمزی معاون جدید تبریک می‌گویم، آقای هرمزی در حوزه مترو هم خوش درخشیدند و امیدواریم خدمات شایسته‌ای در معاونت ارائه کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه ۵ هدف در حوزه حمل و نقل دنبال می‌کنیم، گفت: کاهش ترافیک و رسیدگی به موضوعات زیست‌محیطی از جمله اهداف است. باید بتوانیم جنبه‌های آسایش و آرامش را در شهر رقم بزنیم. همچنین بحث ساماندهی عمومی و نوسازی حمل و نقل در دستور کار است.

۶۶ درصد سفرها با خودروهای شخصی صورت می گیرند

وی با تأکید بر این موضوع که باید تقاضای سفر کاهش پیدا کند گفت: این موضوع از طریق مناسب‌سازی، هوشمندسازی و در دسترس قرار دادن خدمات امکانپذیر است.باید مطلوبیت حمل و نقل عمومی افزایش یابد در حال حاضر ۳۴ درصد سفرها با حمل و نقل عمومی و ۶۶ درصد با خودروهای شخصی است که باید این عددها برعکس شود و بیش از ۷۰ درصد سفرها توسط حمل و نقل عمومی انجام شود.

شهردار تهران به توسعه زیرساخت‌ها، افزایش ناوگان و ایجاد سفرهای ترکیبی اشاره کرد و گفت: باید زمینه‌هایی فراهم شود تا شهروندان راحت‌تر و ایمن‌تر رفت و آمد کنند رویکرد ما افزایش مطلوبیت حمل و نقل است.

زاکانی همچنین به برقی‌سازی سیستم حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت: در تمام جهان از سوخت فسیلی به سمت سوخت پاک و برقی حرکت می‌کنند ما هم توسعه زیرساخت‌ها در این زمینه را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی با تأکید بر این موضوع که باید مشارکت شهروندان افزایش یابد گفت: توسعه خطوط مترو در دستور کار است و ما زمانی که مترو را تحویل گرفتیم کل ناوگان ۲۶۰ کیلومتر با ۱۱۴ ایستگاه بود اما امروز خطوط به ۲۷۴ کیلومتر با ۱۵۰ ایستگاه رسیده است. ۱۴ کیلومتر خط و ۱۰ ایستگاه طی دو سال گذشته ساخته شده است و همزمان این موضوع ادامه  دارد و ما تا پایان سال جاری ۱۰ کیلومتر مترو در داخل شهر افتتاح می‌کنیم و ۱۴ ایستگاه هم مورد بهره‌برداری قرار می گیرد یعنی در هر ماه بیش از دو ایستگاه افتتاح می‌شود.

زاکانی به تکمیل خطوط اشاره کرد و گفت: امسال ۲۲ کیلومتر مترو پرند هم در مهر ماه افتتاح می‌شود و همچنین تی‌بی‌ام هم در پایان آذر از خط ۶ خارج می‌شود.

شهردار تهران به شروع ساخت خط ۱۰ مترو از سه محور اشاره کرد و گفت: اولین محور از دریاچه به سمت شرق است که در مهر آغاز می‌شود و تا پایان سال دو تی‌بی‌ام هم به آن اضافه می‌شود.

وی همچنین به ساخت خط ۹ مترو هم اشاره کرد و گفت:‌ما امسال ساخت دو خط را آغاز می‌کنیم و البته این را هم بگویم که برای تهران کلا ۱۱ خط مترو طراحی شده است.

زاکانی همچنین به افتتاح ۱۴ ورودی جدید اشاره کرد و گفت: افتتاح‌های قبلی ناقص بودند و ما در این دوره آنها را تکمیل کردیم.

زاکانی در ادامه با بیان اینکه تا پایان سال جاری شیب افزایشی خواهیم داشت گفت: خطوط جدید راه‌اندازی می‌شود و این برای ما افتخاری است.

وی با تأکید بر این موضوع که ۴۲ رام قطار دی‌سی در ناوگان داریم گفت: ۱۲۹ رام قطار در خطوط فعال هستند و در مجموع ۱۱۹۷ واگن در حال خدمت‌رسانی است. ناوگان دی‌سی ما شرایط خاصی را سپری می‌کند و بیش از ۲۰ درصد خدمت‌رسانی ندارند و باید بازسازی شوند.

زاکانی گفت: ۴ رام قطار سه واگن داریم که در خط فرودگاه خدمت‌رسانی می‌کنند و در ۵ خط ، ۲۶۰ واگن و ۶۶ لوکوموتیو داریم که این عدد باید به ۱۴۶۹ واگن برسد که در دوره‌های قبل ۲۸ واگن از مدار خارج شده و قابلیت بازسازی ندارد.

به گفته وی در دوره قبل مدیریت شهری در کل یک رام قطار دی‌سی و ۳۷ رام قطار ای‌سی بازسازی اساسی شد. عملکرد ما تا کنون بیش از عملکرد ۴ ساله دوره پنجم است. تفاوت اصلی بین مدیریت فعلی و قبلی شهرداری است؛ البته برخی روزنامه‌ها از آرزوها و علایق خود می‌گویند و ما یاد گرفته‌ایم به جای اینکه حرف بزنیم بیشتر کار کنیم.

به گفته زاکانی، ۱۰۸ رام قطار ای‌سی و ۳۵ رام قطار دی‌سی تا پایان سال اورهال می‌شود و این موضوع بسیار جدی است و یکی از افتخارات است.

وی به موضوع قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن که از سال ۹۵ معطل باقی مانده اشاره کرد و گفت: ۱۴۶۹ واگن در کمتر از سه دهه داشتیم و موفق شدیم حکم قانونی برای ۶۳۰ دستگاه واگن دریافت کنیم که البته از دولت تشکر می‌کنم. در هفته گذشته مقدمات اعتباری کار آغاز و با کشور و شرکت مورد نظر هم جلساتی داشتیم.

شهردار تهران تأکید کرد: این شرکت پذیرفت که ۲۵ درصد به تعداد واگن‌ها اضافه کنند و در مجموع به ۷۹۱  واگن می‌رسیم.

زاکانی همچنین از ساخت ۱۱۳ دستگاه واگن ملی که با کمک بخش خصوصی، مپنا، جهاد دانشگاهی و شهرداری تهران تولید می‌شود، خبرداد و گفت: اعتبارات لازم هم در نظر گرفته شده است و یک رام قطار آماده شده و رام دیگر هم در دستور کار است.

وی گفت: ۷۹۱ واگن به اضافه ۱۱۳ واگن ملی جهش اساسی در ناوگان ایجاد می‌کند.

به گفته وی، دولت ۷۷ میلیون یورو در این بخش باید تأمین کند که بخشی از آن تأمین شده و امروز پول در اختیار سیستم بانکی است تا کارها انجام شود.

شهردار تهران به موضوع ۲۵۹ واگن بر اساس قانون اشاره کرد و گفت: در این زمینه هم ورود پیدا کرده‌ایم و با طرف خارجی وارد مذاکره شده‌ایم. کارها در حال انجام است و ما تقریباً ناوگان را دو برابر می‌کنیم و این یک افتخار بزرگ برای شهر است.

آخرین وضعیت ساخت تراموا

زاکانی همچنین به موضوع برقی‌سازی در شهر اشاره کرد و گفت: ساخت تراموا در دستور کار است مطالعات آن در دهه اول ۹۰ آغاز شده و در ۱۰ محور کارها انجام شد. سه محور آن که شامل ترمینال شرق به تهرانسر، پونک به خاوران و جنت‌آباد به لویزان است انتخاب شده است. قرار شد که شرکت مشاور در این زمینه نظرات خود را ارائه کند که البته در جلسه هم‌اندیشی شورا این موضوع ارائه می‌شود. در جهان به خصوص در جهان غرب از سیستم تراموا استفاده می‌کنند چرا که یک الگوی حمل و نقل پیشرو و هزینه آن کمتر و در انتقال مسافر بهینه‌تر عمل می‌کند. در این خصوص تفاهم‌نامه‌ای با وزارت دفاع منعقد شده است.

وی ادامه داد: موضوع بررسی شده و قطعا در شورا طرح و روال قانونی خود را طی می‌کند.

زاکانی در بخش دیگر سخناش به موضوع اتوبوس اشاره کرد و گفت: ۳۴۸۰ دستگاه اتوبوس فعال تحویل دوره پنجم مدیریت شهری شد و زمانی که ما شهر را تحویل گرفتیم ۱۸۷۶ دستگاه اتوبوس فعال بود. در این دو سال ۲۸۳۵ دستگاه اتوبوس فعال داریم و سیر سقوط در دوره قبل را جبران کردیم و قرار است نزدیک به هزار اتوبوس تا پایان سال نوسازی و بازسازی شود.

وی با بیان اینکه در دوره ریاست جمهوری آقای روحانی تعداد صفر عدد اتوبوس به دوره پنجم مدیریت شهری داده شد گفت: در دوره پنجم ۱۳۳ دستگاه اتوبوس و ۱۳۰ دستگاه مینی‌بوس اضافه شد و این هنر دوستان بود. ما در حال حاضر اعداد و ارقام آن دوره را داریم در کل ۴ سال فعالیت دوره پنجم ۲۶۳ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس وارد کردند به اضافه صفر عدد دولت اما در دو سال ۲۷۱ اتوبوس دولت به ما داده که جای تشکر دارد و قدرالسهم ما هم ۲۹۳ دستگاه اتوبوس بوده است که (۲۱۰ دستگاه اتوبوس و ۸۳ دستگاه مینی‌بوس ) بوده است همچنین ۲۰ ون ملکی هم اضافه شده است.

زاکانی به بسته شدن قرارداد خرید ۳ هزار دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس اشاره کرد و گفت: بنده نمی‌خواهم مقایسه کنم اما فقط اقدامات را عرض می‌‌کنم برخی پیام می‌دهند و اگر ما سکوت می‌کنیم به این دلیل نیست که آنها به کار خود ادامه دهند اگر به این روند ادامه دهند ما هم از عملکرد آنها صحبت می‌‌کنیم و برایشان باعث آبروریزی می‌شود چرا که همه اعداد و ارقام در عملکرد ۴ ساله آنها مشخص است. عملکرد دو ساله ما بیش از عملکرد ۴ ساله آنها بوده است.

وی گفت:قرارداد ۳ هزار دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس را بسته‌ایم و پیش‌پرداخت‌ها داده شده و ۲۲۵۰ دستگاه عملیاتی شده و برای ۷۵۰  دستگاه هم منتظر ضمانت‌نامه از طرف مقابل هستیم. طبق قرارداد باید ۱۶۶۰ دستگاه اتوبوس تا پایان سال نوسازی شود و الباقی هم در نیمه اول سال آینده  انجام می‌شود.

به گفته وی، در تاریخ مدیریت شهری تا کنون نتوانسته‌اند قرارداد این چنینی ببندند و سابقه نداشته است.

وی در خصوص تأمین بودجه گفت: بودجه‌ای که شورا در نظر گرفته کف کار ما است و ما برای الباقی متمم می‌آوریم تا بتوانیم کارها را انجام دهیم.

۷۰ درصد تاکسی ها نیاز به نوسازی دارند

شهردار تهران در ادامه به بخش تاکسی اشاره کرد و گفت: از ۷۲ هزار تاکسی در تهران بالغ بر ۷۰ درصد نیاز به نوسازی دارد تفاهم‌نامه خوبی با دولت شده است و قرار است تاکسی‌ها نوسازی شود.

به گفته زاکانی تا سقف ۵۰ هزار تاکسی برقی می‌شود ما  در این زمینه هر هفته یا یک هفته درمیان صبح زود در دفتر وزیر جلسه داریم امروز که این حرف‌ها را می‌زنیم الگوهای خوبی برای عملیاتی شدن کار فراهم شده است و امسال بخشی از تاکسی‌ها برقی می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا