اجتماعی و فرهنگی

نیروهای صندوق ذخیره پاک‌اند

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  مرتضی حاجی، در همایش همدلی شورای هماهنگی تشکل های فرهنگیان با دکتر دانش آشتیانی که در دبیرستان شریعتی تهران برگزار شد با بیان اینکه صندوق ذخیره فرهنگیان دارای موسسات و شرکت های وابسته بوده و در شرکت هایی نیز سهام دار است، گفت: اتفاقی که اخیرا درباره صندوق رخ داده و رقم های درشت هشت هزار میلیاردی که بیان می شود، بیش از مجموع دارایی های صندوق است.


وی افزود: این هشت هزار میلیارد تومان به پرداخت چند مورد تسهیلات بانکی بزرگ و صدور چند ضمانت‌نامه مربوط می شود. ۴۵ درصد از سهام بانک سرمایه متعلق به صندوق ذخیره است و شخصی با نام " ریخته گران" هم ۳۷ درصد سهام آن را دارد.

حاجی با بیان اینکه کسانی به بانک مراجعه کردند و تسهیلاتی با رقم درشت گرفته و به موقع بازپرداخت نکرده اند، گفت: اینها افراد ناشناسی نیستند و با همه بانک ها کار کرده اند و در گزارشی که اداره کل مبارزه با مفاسد اقتصادی منتشر کرده بود بانک سرمایه جایگاه دهم از بین ۲۱ بانک را داشت.

وزیر اسبق آموزش و پرورش با اشاره به تسهیلات معوق۴۸۰۰ میلیارد تومانی بانک سرمایه اظهار کرد: از این میزان حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان مربوط به یک جمع محدود زیر ۱۰ نفر است. مدیران جدید برای وصول این بدهی ها تلاش کردند و حدود ۱۷۰۰، ۱۸۰۰ میلیارد تومان با دارایی های بدهکاران تهاتر شد و به بانک برگشت که از جمله آنها می توان به یک کارخانه فولاد، سهامی کارخانه ای در مشهد و چند ساختمان در تهران اشاره کرد.

حاجی با بیان اینکه اکنون دو مشکل مطرح است اظهار کرد: نخست اتهام برخی افراد به اینکه در قیمت گذاری ها دقیق عمل نشده و رابطه ناسالمی در تهاتر اموال شکل گرفته بوده است و برخی به اعمال نفوذ در این باره متهم اند.

وی افزود : قسمت دوم پرونده هم مربوط به صدور چند ضمانت‌نامه بانکی به ارزش ۴۴۰ میلیارد تومان است که به نفع چند شرکت و به نام افرادی صادر شده که دومیلیون تومان هم سرمایه ندارند و کت و شلوار تن آنها کرده اند، صادر شده است. در واقع عواملی پشت پرده بودند و اکنون پیگیر هستند که افراد پشت پرده را پیدا کنند.

حاجی ادامه داد: در نهایت باید گفت اختلاسی به آن مفهوم رخ نداده است. بانک تسهیلات را از محل منابع خود می دهد و نه سهم سهامدار و ارتباطش با صندوق ارتباط خفیفی است و آن طور نیست که از پول صندوق تسهیلات داده باشند.

عضو هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان اینکه یکی از بدهکاران بانک، خود آقای ریخته گران است که خود سهام دار بانک است.
حاجی تاکید کرد: نیروهای صندوق پاک اند و آنهایی که دستگیر شدند جز آقای غندالی، هیچ کدام سمتی در صندوق نداشتند و بیرون از مجموعه صندوق بوده اند.

وی افزود: اصل ماجرای ۴۰۰۰ میلیارد معوقه بانکی به دوره قبل مربوط است. نکته مهم دیگر این است که نظارت بر امور بانکی به عهده بانک مرکزی است و او باید بیش از همه پاسخگو باشد که چرا نظارت ها قوی نبوده است.

حاجی با اشاره به اینکه صندوق در این سالها به آینده نگری توجه داشته و سرمایه گذاری های قابل توجهی انجام داده است، گفت: آموزش و پرورش نیاز به نوآوری و خلاقیت و مدیری دارد که خود نوآور است و جسارت اجرا دارد. بنابرایناین ویژگی را در دکتر دانش آشتیانی می بینم. ایشان با آموزش و پرورش آشنایی دیرینه دارد و آنطور نیست که یک مرتبه از وزارت علوم آمده باشد.
وی در پایان به شکل گیری سازمان معلمان اشاره کرد و گفت: سازمان نظام معلمان خواسته به حق فرهنگیان است و می تواند به تنظیم درست روابط فکری بین بدنه آموزش و پرورش با سطوح تصمیم گیر کمک کند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا