مدیریت شهری

هفته تهران؛ پاسداشت شهری به قدمت تاریخ کهن ایران اسلامی

/مهدی صالحی شهردار منطقه۲ تهران/

۱۴ مهر ماه یادآور روزی است که دیار تهران به پایتخت کهن سرزمین ایران اسلامی برگزیده شد و امروز با گذشت بیش از یک قرن ازچنین رویداد و اتفاق تاریخی ،یک روز از تقویم به نام تهران ثبت شد تا یادآور هویت ،فرهنگ وتاریخ چند صد ساله اش باشد به مردمی که به آن تعلق دارند و روزگار خود را درآن می گذرانند،و بهانه ای برای بازگو کردن آنچه که طهران را در گذر تاریخ به تهرانی متفاوت تبدیل کرده است.

تهران ، شهری که روند رشد و توسعه را به سرعت پشت سرگذاشته ومحلات قدیمی اش گنجینه ای غنی از تاریخ اند و کوچه هایش راوی داستان ها و سرگذشت های مختلف،شهری که روزگاری به شهرباغ ها و چنارستان نامیده می شد و باغ های فرحزاد ،طرشت و قلهک و رودخانه های درکه و دربند تصویر گر ذهن ها از این شهر بود، اما گویی این گسترش وتوسعه شهرنشینی، سابقه تاریخی آن را نیز همزمان با تغییرات شهرسازی و معماری و شکل بافت شهر ی اش به دست فراموشی سپرده و علیرغم جاذبه هایش ، کمتر کسی است که روایت های این شهر را بداند و این خطری است که هویت تهران را تهدید می کند.

تهران نه یک شهر که جهان شهری است به وسعت تاریخ و طلایه دارفرهنگ، هویت، مذهب، علم و هنر وهفته تهران فرصتی دیگر باره برای حفظ و معرفی هویت تاریخی، دینی و فرهنگی این کلانشهر است.

هفته تهران مجالی است برای آنکه تهران را بشناسیم و بشناسانیم ،تهران آنگونه که بود ، تهرانی که هست و تهرانی که باید باشد و براساس این دریافت ها، دست در دست یکدیگر برای آینده این شهر برنامه ریزی کنیم وبکوشیم تا باشد که ما میراث داران خوبی برای این دردانه تاریخ و پایتخت ایران اسلامی باشیم.

امسال حال و هوای هفته تهران با ایام سوگواری رحلت حضرت رسول اکرم (ص) ، شهادت حضرت امام حسن مجتبی (ع) و شهادت ثامن الحجج ، حضرت امام رضا (ع) درهم آمیخته است، امید است با تاسی از دستورات پیامبراعظم صلی الله و ائمه معصومین و پاسداشت خون پاک شهیدان این دیار، در مسیر ایجاد تهران، کلانشهر الگوی جهان اسلام گام های بلندی برداریم. ان شاالله

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا