اجتماعی و فرهنگیصفحه اصلی

گزارش اعتماد از کارنامه پر حاشیه معاون سابق حمل‌ونقل شهرداری تهران/ مناف هاشمی جای پورسیدآقایی را می‌گیرد؟

خیلی‌ها همان روزهای انتصابش، شهردار تهران را نقد کردند. کارشناسان معتقد بودند او بعد از کارنامه نه‌چندان مقبولش در راه‌آهن، نباید هدایت سازمان حمل‌و نقل شهرداری پایتخت را بر عهده بگیرد. حالا، بعد از دومین استعفایش در یک نهاد دولتی، همان «خیلی‌»ها می‌گویند انتخاب او از ابتدا نادرست بوده است.

 

به گزارش شوراآنلاین، خیلی‌ها همان روزهای انتصابش، شهردار تهران را نقد کردند. کارشناسان معتقد بودند او بعد از کارنامه نه‌چندان مقبولش در راه‌آهن، نباید هدایت سازمان حمل‌و نقل شهرداری پایتخت را بر عهده بگیرد. حالا، بعد از دومین استعفایش در یک نهاد دولتی، همان «خیلی‌»ها می‌گویند انتخاب او از ابتدا نادرست بوده است.

 

منظور محسن پورسیدآقایی است؛ معاون حمل‌و‌نقل شهرداری تهران که در یک سال اخیر انواع تنش‌ها و فراز‌و‌نشیب‌ها را در این سِمت دید و شنید و در نهایت تصمیم به خداحافظی گرفت. کارنامه پورسیدآقایی که در راه‌آهن درخشان نبود، در یک سال اخیر و در شهرداری تهران به یک پرونده سیاه تبدیل شد.

 

تصادف سمنان-دامغان، بانی نخستین استعفای پورسیدآقایی

 

تابستان سال ۹۶ بود که با حضور محمدعلی نجفی در شهرداری تهران، محسن پورسیدآقایی معاونت حمل‌ونقل را بر عهده گرفت. او سال قبل از آن، وقتی معاون وزیر راه و شهرسازی در راه‌آهن بود، پس از فاجعه قطار محور سمنان-دامغان در برنامه زنده اخبار سراسری صداوسیما حاضر شد، از مردم ایران عذرخواهی کرد و گفت استعفایش از سوی وزیر راه پذیرفته شده‌ است.

 

پس از آن کمتر کسی تصور می‌کرد به این زودی‌ها پورسید‌آقایی را در یک منصب جدی ببیند، اما با گذشت کمتر از یک سال، او مدیریت یکی از مهم‌ترین معاونت‌های شهرداری تهران را در دست گرفت. سمتی که با حضور شهردار‌های بعدی، یعنی محمدعلی افشانی و پیروز حناچی هم تغییری نکرد و در مسند خود باقی ماند.

 

اما عملکرد پورسیدآقایی از همان ابتدا با انتقادات زیادی همراه شد.

 

همه معترضان به طرح LEZ

 

یکی از مهم‌ترین انتقادات به او تغییر طرح ترافیک بود. طرح ترافیک که تا سال‌های قبل به شکل زوج یا فرد برگزار می‌شد، با تصمیم‌گیری معاونت حمل و نقل شهرداری تهران به طرح کاهش یا همان LEZ تغییر ماهیت پیدا کرد. طرحی که گفته شد کارشناسی است و با الهام از الگوهای کشورهای خارجی پیاده شده، اما از همان ابتدا چالش‌برانگیز بود.

 

در حالی که سازمان ترافیک و معاونت حمل‌و‌نقل مداوم از کاهش ترافیک با اجرای این طرح حرف می‌زدند، پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت طرح جدید را ناکارآمد توصیف کرد و حتی اعتقاد داشت این طرح باعث افزایش ترافیک شده است.

 

دوچرخه‌های بیدود هم به در بسته خورد

 

دوچرخه‌های بیدود اگرچه در روزهای آغازین به داد این معاونت رسید، اما این طرح هم به در بسته خورد تا شکایت‌ها از این سازمان چندبرابر شود. «بیدود» که با ادعای حمایت از فرهنگ دوچرخه‌سواری، کاهش آلودگی صوتی و هوا و همچنین پایین آوردن میزان ترافیک تهران وارد میدان شده بود، بعد از گذشت چند ماه فعالیت با این ادعا که شهرداری تهران از او حمایتی نمی‌کند از ادامه فعالیت کنار کشید.

 

این در حالی است که عده‌ زیادی از مردم تهران مبلغ ابتدایی ثبت‌نام خود در بیدود را پرداخت کرده‌اند و حالا نمی‌توانند از آن استفاده کنند. با وجود این، معاون حمل‌ونقل نسبت به این اتفاق که هفته‌ پیش رخ داد واکنش روشنی از خود نشان نداد.

 

آلودگی هوا بیشتر شد

 

باران در سال گذشته حسابی به ایران و به خصوص تهران لطف کرد. بارانی که باعث شده تعداد روزهای آلوده هوای تهران از همیشه کمتر و تعداد روزهای پاک آن، در پنج سال قبل‌ از آن تکرارنشدنی باشد. اما شهرداری تهران و در رأس آن معاونت حمل‌و‌نقل عمومی بارها اعلام کردند این وضعیت ناشی از عملکرد خودشان و همچنین نحوه تغییر طرح ترافیک است. حال آنکه همان طرح، امسال و در نبود باران کمکی نکرد و نتیجه اینکه تا به امروز، تهران روزهای ناسالم بسیاری را پشت سر گذاشته است و واکنش شهرداری و محسن پورسیدآقایی چیزی نبود جز تعطیلی مدارس. استراتژی تکرای‌ای که در دوره‌های گذشته هم به کار گرفته می‌شد.

 

ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی هم کم‌رونق بود

 

پرونده پورسیدآقایی همین‌جا بسته نمی‌شود. در شرایطی که انتظار می‌رفت شهرداری تهران در دوره جدید توجه بیشتری به بودجه حمل‌و‌نقل عمومی نشان دهد، ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی تهران در دوره جدید شهرداری تغییر خاصی نکرد. اگرچه پیشرفت‌هایی در زمینه مترو به دست آمد، اما در حوزه اتوبوسرانی هیچ رونقی حاصل نشد. هرچند بی‌شک بدهی بالای شهرداری که از دوره قبلی باقی مانده بود به نوعی جایی برای نفس کشیدن مدیران جدید باقی نگذاشت، اما به هر طریق تمامی مسئولان می‌دانستند که به چه سازمانی وارد می‌شوند و با فضای اقتصادی و کمبودهای بودجه‌ای آن هم آشنا بودند. در نتیجه انتظار می‌رفت قدم جدی‌تری در این راه بردارند.

 

مناف هاشمی معاون جدید شهردار می‌شود؟

 

حالا حناچی، شهردار تهران، هم گفته ما هر جایی که احساس کنیم به تغییر نیاز است این کار را انجام خواهیم داد و با این اظهارنظر مشخص است برنامه جدی‌ای برای مسئول جدید این معاونت دارد. در مقابل، زمزمه حضور مناف هاشمی به عنوان معاون جدید شهردار تهران هم به گوش می‌رسد و بعید نیست او جای پورسید‌آقایی را بگیرد.

اما نکته مهم اینکه مناف هاشمی هم بعد از عملکرد ضعیفش در استانداری گلستان و غیبتش در روزهای سیل از این سمت استعفا داد و اگرچه خیلی سریع مشاور شهردار تهران شد، اما سپردن چنین معاونتی به او که اتفاقاً همچون مدیر قبلی کارنامه روشنی ندارد، جای حواشی را باز می‌گذارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا