سیاسی

نقش هاشمى در انتخابات/ برد شش بر صفر در سایه

/عباس علیپور-مدیرمسئول/

بعد از گذشت ۴۸ ساعت از انتخابات هفتم اسفند ماه، تقریباً تب و تاب انتخاباتی فروکش کرده و پیروزی جبهه امید یا همان اصلاح طلبان که از ساعات ابتدایی شمارش آراء نیز قابل پیش‌بینی بود در حوزه انتخابیه تهران قطعی شده است.

 

فارغ از هر نتیجه‌ای که در انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی رقم خورده باید قبول کرد که پیروز اصلی انتخابات، مردم ایران بودند که با حضور چشمگیر و چند ده‌میلیونی خودشان ثابت کردند سرنوشت کشور و آینده ایران برای آن‌ها از درجه اعتبار و اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

 

اما در پشت پرده این پیروزی‌های عمومی و جناحی، نباید از یک پیروزی بزرگ شخصی به‌سادگی گذشت.

 

علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی که در انتخابات ریاست جمهوری کمک شایانی به جبهه اصلاح‌طلبان کرده بود و رقبای اصلی حسن روحانی را از میدان خارج کرد، این بار نیز نقشی کلیدی را برای آن‌ها بازی کرد و بدون شک زمینه‌ساز پیروزی این جناح سیاسی در هر دو انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در تهران شد.

 

البته جریان انتخابات هفتم اسفندماه برای هاشمی رفسنجانی متفاوت‌تر از قبل بود و به‌نوعی همراه با پیروزی‌های پیاپی و شخصی او نیز همراه شد که شاید مدت‌ها به انتظار آن نشسته بود.

 

۱. نفر اول تهران:

قرار گرفتن در صدر جدول انتخابات خبرگان رهبری با بیش از دو میلیون و سیصد هزار رأی، بدون شک پیروزی بزرگی برای هاشمی رفسنجانی بود که قطع به‌یقین بعد از سال‌ها کنار ماندن از صحنه انتخابات و عدم‌تأیید صلاحیت، رضایت قلبی او را در پی داشت. در عین حال او امروز با آراء و حمایت کسانی بر صدر منتخبان خبرگان در شهر تهران نشست که روزی به واسطه قرار گرفتن در قعر لیست منتخبان تهران در مجلس ششم، او را «آقاسی» خوانده بودند و این تغییرِ عملی در نگاه منتقدین و مخالفان دیروزش، پیروزی دیگری است است برای هاشمی.

 

 

۲. درس به روحانی:

حضور حسن روحانی در جایگاه سوم انتخابات خبرگان رهبری و آرای کمتر او نسبت به هاشمی، این ادعای هاشمی را اثبات کرد: که علّت اقبال رأی‌دهندگان به روحانی در انتخابات ریاست جمهوری تحت‌الحمایه بودن از سوی هاشمی بود.

 

۳. استراتژی فرصت ساختن از تهدید:

رأی آوردن لیست کم نام و نشان اصلاحات در انتخابات مجلس شورای اسلامی، در شرایطی که رد صلاحیت چهره‌های اصلی این جریان تهدیدی برای ایشان تلقی می‌شد، به‌نوعی پیروزی نقشه راه هاشمی رفسنجانی در انتخابات بود. نقشه‌ای که با ایجاد اتحاد در تک لیست اصلاحات فرصت مناسبی را برای پیروزی نفرات کم نام و نشان آن‌ها فراهم کرد.

 

۴. رأی آوردن رئیس مجلس مدنظر او از قم:

بدون شک راه‌یابی علی لاریجانی به مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه قم، پیروزی دیگری برای هاشمی است.

لاریجانی که به جهت لابی پشت پرده با هاشمی و روحانی به‌نوعی از صف اصولگرایی خارج‌شده بود امّا ازآنجاکه رقیبی برای عارف در تصاحب صندلی ریاست مجلس به شمار می‌رفت، موردحمایت کامل اصلاح‌طلبان و خاتمی هم نبود.

 

۵. حذف گزینه ریاست مجلس اصولگرایان:

عدم راه‌یابی حداد عادل به مجلس شورای اسلامی که تقریباً قطعی است را باید به‌عنوان پیروزی دیگر هاشمی در انتخابات قلمداد کرد. حداد عادل که گزینه اصلی اصولگرایان برای ریاست مجلس دهم بود، قطع به‌یقین در صورت راه‌یابی به مجلس مانع تحقق هدف هاشمی برای ریاست احتمالی لاریجانی بر مجلس می‌شد و حذف او، راه را برای تحقق هدف پنهان هاشمی و لاریجانی هموار کرد.

 

۶. حذف دو منتقد بزرگ از خبرگان:

ششمین پیروزی هاشمی رفسنجانی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری رقم خورد. هاشمی علاوه بر اینکه با بیشترین رأی ممکن در صدر جدول خبرگان رهبری قرار گرفت، شاهد حذف دو مخالف جدی و سرسخت خودش از خبرگان بود. بیرون ماندن آقایان مصباح و یزدی از لیست ۱۶ نفره خبرگان رهبری، پیروزی بزرگی را برای هاشمی رقم زد و خیال او را بابت حذف مخالفان و رقبای بزرگش در خبرگان رهبری راحت و آسوده کرد.

 

به‌هرحال چه خوشمان بیاید یا نیاید هاشمی را باید زیرک‌ترین و صبورترین سیاست‌مدار این دوره از انتخابات نامید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا