اجتماعی و فرهنگی

ثبت یک تخلف جدید توسط دوربین‌ها درجاده‌ها

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین سردار موسی امیری با حضور در مقر پلیس راه استان قم ضمن بازدید از محورها و تجهیزات این استان و در جمع خبرنگاران، گفت: نقش سیستم‌های هوشمند در کنترل تخلفات را نمی‌توان نادیده گرفت و این سیستم‌ها یکی از ابزارهای موثر و مفید ما در کاهش سوانح و حوادث رانندگی است.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۰۰ دوربین کنترل تخلفات در محورهای برون‌شهری نصب شده و بیش از ۵۰۰۰ کیلومتر از جاده‌های کشور را تحت پوشش قرار داده است، گفت: در درون شهرها نیز دوربین‌های ثبت تخلفات نصب شده و این دوربین‌ها متخلفان را اعمال قانون می‌کنند.

 

۱۸۰۰ دوربین جدید در جاده‌ها نصب می‌شود

 

جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور با اشاره به همکاری میان پلیس و وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: سازمان راهداری متعهد شده که ۱۸۰۰ دوربین جدید را در ۳۰ هزار کیلومتر از جاده‌های کشور نصب کند تا این دوربین‌ها اقدام به ثبت تخلفات رانندگان کنند.

امیری در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه دوربین‌ها و سیستم‌های هوشمند چند تخلف را ثبت می‌کنند، اظهار کرد: در حال حاضر دوربین‌های کنترل ترافیک هفت تخلف را رصد می‌کنند که پنج تخلف آن در شهر و دو مورد دیگر آن نیز در جاده‌هاست که البته یک مورد تخلف دیگر نیز به کارکرد این دوربین‌ها افزوده شده است.

وی با بیان اینکه دوربین‌ها و سامانه‌های هوشمند در معابر شهری پنج تخلف سرعت غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز، عبور از محل ممنوع، ورود به محدوده زوج و فرد و ترافیک و تجاوز به خطوط عابر پیاده را ثبت می‌کنند، اضافه کرد: همچنین در جاده‌ها نیز دو تخلف سرعت غیرمجاز و عدم پرداخت عوارض به وسیله دوربین‌ها ثبت می‌شود که ثبت یک تخلف دیگر نیز به وظایف این دوربین‌ها افزوده شده است.

 

 

ثبت انحراف به چپ و سبقت غیرمجاز با دوربین

جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور در توضیح بیشتر این موضوع گفت: سیستم ثبت تخلف انحراف به چپ و سبقت در محل‌های ممنوعه نیز راه‌اندازی شده و از امروز رسما فعالیت خود را آغاز کرده است، براین اساس در حال حاضر این طرح در دو محور هراز و چالوس اجرا می‌شود.

 

امیری با بیان اینکه در آینده نزدیک این قابلیت به تمامی ۴۰۰ دوربین نصب شده در جاده‌های کشور افزوده خواهد شد، خاطرنشان کرد: همچنین دوربین‌های جدیدی که در جاده‌ها نصب شوند قابلیت ثبت این تخلف را خواهند داشت و رقم جریمه نیز همانند رقمی است که در قانون برای انحراف به چپ و سبقت غیرمجاز پیش‌بینی شده است.

 

 

ثبت ۲۸ درصد از تخلفات با سیستم هوشمند

وی از ثبت ۲۸ درصد از تخلفات توسط سیستم‌های هوشمند کنترل تخلفات خبر داد و گفت: بیشترین تخلفی که توسط سیستم‌های هوشمند ثبت می‌شود، سرعت غیرمجاز است، به طوری که از مجموعه تخلفات ثبت شده توسط دوربین‌ها ۵۲ درصد به این موضوع اختصاص دارد.

 

 

جانشین رییس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه این آمار مجموع دو حوزه درون شهری و برون شهری را شامل می‌شود، گفت: همچنین ۶۵ درصد از تخلفات ثبت شده توسط دوربین‌ها در حوزه درون‌شهری و ۳۵ درصد از تخلفات نیز در حوزه برون شهری و جاده‌ای به ثبت رسیده است. همچنین بنا داریم ثبت دوربین‌ها و سامانه هوشمند در کنترل تخلفات را افزایش دهیم.

 

به گفته امیری توسعه سیستم هوشمند کنترل تخلفات منجر به حذف تنش میان مامور و رانندگان شده و دقت‌ها را نیز افزایش می‌دهد.

 

 

هشدار به رانندگان در تعطیلات پایان تابستان

جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور با اشاره به فرا رسیدن روزهای پایانی تعطیلات تابستانی اظهار کرد: همه ساله دو طرح ویژه نوروز و تعطیلات پایان تابستانی در جاده‌های کشور اجرا می‌شود، چراکه در این دو موقعیت از سال شاهد افزایش حجم سفرها و تردد در معابر برون‌شهری هستیم و به طبع آن احتمال بروز حوادث رانندگی نیز افزایش می‌یابد، از این رو هشدار پلیس به رانندگان این است که ضمن رعایت قوانین رانندگی از سرعت و سبقت غیرمجاز پرهیز و در فواصل زمانی حدود دو ساعته با توقف در حاشیه امن جاده استراحت کرده و سپس ادامه مسیر دهند.

 

 

 

افزایش تصادفات در سه روز گذشته

امیری از افزایش تصادفات رانندگی طی سه روز گذشته در جاده‌های کشور خبر داد و گفت: شهریور ماه پرتلفات‌ترین ماه در طول سال است و از این رو پلیس طرح ویژه‌ای را برای کاهش تعداد تصادفات و تلفات در این ماه دارد. از ابتدای شهریورماه امسال روند رو به کاهش تصادفات و تلفات ادامه داشت اما متاسفانه از سه روز گذشته این روند رو به افزایش رفته که برای ما جای نگرانی دارد.

 

وی اضافه کرد: برهمین اساس تنها از روز پنجشنبه تاکنون ۱۳۰۰ فقره تصادف فوتی و جرحی در سطح معابر برون و درون شهری رخ داده و ۱۰۰ تن نیز در صحنه تصادف جان خود را از دست داده و ۱۷۰۰ نفر دیگر نیز برابر گزارش‌های اولیه مجروح شده‌اند.

جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور واژگونی ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی راننده و تخطی از سرعت مطمئنه را دو دلیل عمده برای وقوع این تصادفات برشمرد و گفت: خواهشمان از مردم این است که هیچ‌گاه در حالتی که خسته و خواب‌آلود هستند پشت فرمان ننشینند و حتی اگر فاصله کمی تا مقصد باقی مانده نسبت به استراحت اقدام کرده و سپس ادامه مسیر دهند چراکه متاسفانه قریب به ۶۰ درصد از تصادفات در فاصله ۳۰ کیلومتری از شهرها رخ داده است.

 

 

توضیح درباره جریمه عابران پیاده

 امیری درباره طرح جریمه عابران پیاده و خبری که چند روز پیش از قول وی در رسانه‌ها منتشر شده بود، گفت: من در سفری که به خراسان شمالی داشتم با توجه به سهم بالای مرگ موتورسواران و عابران پیاده در حوادث رانندگی، بر ضرورت استفاده از موارد قانونی تاکید کرده و گفته بودم با توجه به اینکه جریمه عابران پیاده در قانون پیش‌بینی شده، اماساز و کاری برای اعمال قانون و جریمه این افراد وجود ندارد و باید این زیرساخت‌ها را ایجاد کنیم.

 

جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور با بیان اینکه در کل کشور ۳۶ درصد از تصادفات منجر به واژگونی می‌شود، اظهار کرد: استان قم سهم بالایی از واژگونی‌ها را به خود اختصاص داده و متاسفانه در ۵ ماهه امسال تلفات رانندگی در آن سه درصد افزایش داشته که امیدوارم در نیمه دوم امسال برای جبران این موضوع اقدامات لازم انجام شود.

 

در بازدید جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور از جاده‌ها و پلیس راه استان قم، سردار مهماندار معاون عملیات پلیس راهور نیز حضور داشته و دیگر دستگاه‌ها از جمله راهداری، هلال‌احمر، اورژانس، امدادخودروها و… گزارشی از اقداماتی خود را ارائه کرده و آخرین هماهنگی‌ها برای روزهای پایانی تعطیلات در این استان انجام شد.

همچنین قرار است امیری پس از قم به اصفهان سفر و از جاده‌های این استان نیز بازدید کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا