شورای شهر

انتقاد عضو شورای شهر از ساخت مسجد ولی‌عصر در پارک دانشجو

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  مجتبی شاکری در حاشیه بازدید از پروژه مسجد ولیعصر(عج) واقع در پارک دانشجو با اشاره به اینکه برای ساخت این پروژه ۳۰ میلیارد تومان بر آورده هزینه شده است، اظهار داشت: اجرای این پروژه در دوره‌های قبلی شورای شهر صورت گرفته بود و تصویری که از این پروژه وجود دارد نشان‌دهنده این است که فرآیند، فرآیند درستی نبوده است.

وی با تأکید بر اینکه برای اجرای هر پروژه می‌بایستی پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی تهیه شود، گفت: قبل از هر گونه اقدام و نظری می‌بایست این پیوست‌ها بررسی و مطابق آن بودجه تخصیص داده شود.

شاکری اضافه کرد: در حال حاضر در بودجه ریزی پروژه‌ها شورای شهر پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی و اقتصادی را از شهرداری می‌خواهیم،قطعاً در پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی خود سازه مطرح بوده است.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران ادامه داد: با اطلاعی که بنده دارم در ابتدا طرح آقای نقره‌کار برای این پروژه مطرح بوده و آقای نقره‌کار قطب معماری ایرانی – اسلامی در دانشگاه علم و صنعت هستند و مورد تأیید بودند و مساجد متعددی توسط وی ساخته شده است و بعداً تغییری که پیدا کرد مجدداً این تغییر باید به تأیید شورا شهر می‌رسید و در نهایت شورای این تغییر را تأیید می‌کرد.

وی ادامه داد: مسجد باید نشانه‌های معماری‌های ایرانی – اسلامی را دارا باشد و وقتی بنده به این پروژه ورود پیدا کردم و مکاتبات گذشته این پروژه را بررسی کردم به این موضوع رسیدم که این کار باید متوقف شود چرا که ما از عماره‌های مسجدسازیمان همین انسی است که مردم با فضای مسجد دارند.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: وقتی وارد این مسجد می‌شویم با یک سازه خشن و عمودی روبرو می‌شویم که هیچ نشانه‌ای از مسجد ندارد و به نظر می‌رسد این فرآیند، فرآیند درستی نبوده و ما نباید تن به این بدهیم که چنین پروژه‌ای و بنایی که نشانه‌ای از معماری ایرانی – اسلامی ندارد را مبنا قرار داد و پذیرفت و به همین دلیل دستور توقف دادیم و طراح جدید این پروژه مخالفت می‌کرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: باید در شورای شهر میراث فرهنگی‌مان را پاس بداریم و رعایت کنیم و مسجدی که با این هزینه و با عنوان قطب مسجد تهران به نوعی مطرح است باید مؤلفات موردنظر را داشته باشد.

وی اضافه کرد: قرار شده است این سازه به گونه‌ای طراحی شود که همراه با گنبد و مناره به بهره‌برداری برسد و ما می‌توانیم از گنبدهای سبک در این پروژه استفاده کنیم.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران تصریح کرد: بنای ما بر این است که این پروژه بدون گنبد و مناره به بهره‌برداری نرسد تا طراحی جدید آماده و در نهایت به شورا ارسال شود.

شاکری خاطرنشان کرد: طبق صحبت‌های مطرح شده از سوی مجریان طرح و اجرای طرح جدید حدود ۵۰ میلیارد تومان برای ساخت این مسجد هزینه خواهد شد که هزینه قابل توجهی است.

وی با اشاره به اینکه دو نکته حائز اهمیت و مهم است، گفت: ابتداء اینکه فرایند این پروژه بایستی اصلاح شود و نکته بعدی اینکه این بنا از لحاظ معماری ایرانی – اسلامی مورد تأیید شورای شهر نیست.

عضو شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: شهردار تهران نیز بر نبود طراحی معماری ایرانی – اسلامی این پروژه تأکید داشتند و گفته‌اند که باید در طراحی جدید این موارد لحاظ شود.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به مساحت کلی پروژه و مساحتی که برای شبستان مسجد در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: این نکته هم یکی از پرسش‌های بوده که ما از طراحان این پروژه داشتیم و بالاخره به نظر می‌رسد تئوری اولیه که برای این مسجد پیش‌بینی شده است بیشتر فضاها را به بخش‌های فرهنگی – ورزشی و هنری و چند منظوره اختصاص داده شده است و حجم قابل توجهی از سالن‌ها به بخش‌های غیر مسجد اختصاص داده شده است.

شاکری تصریح کرد: یکی از موارد مهم در شهرداری این است که پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی پروژه‌ها داده نمی‌شود به عنوان مثال طرح آسمان آبی و زمین پاک طرحی است که از سوی شهرداری اجرا شده است ولی ما هیچ اطلاعی از پیوست این طرح نداریم و به عنوان عضو شورای شهر مطلع نیستیم که  شهرداری چه کاری می‌خواهد انجام شود.

وی گفت: فضاهای تپه عباس‌آباد هم پیوست فرهنگی، اجتماعی ندارد و هر دفعه قطعه‌ای برای کار جدیدی به بهره‌برداری می‌رسد!

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران اظهار داشت: قبل از اینکه پروژه‌‌ای شکل بگیرند می‌بایستی پیوست‌ها تهیه شود.

شاکری با اشاره به برگزاری مراسم ۱۱۰ شب معاونت فرهنگی،اجتماعی شهرداری تهران بیان داشت: ما الان مدل شبگردی مردم را تغییر می‌دهیم و مدل جدیدی را طراحی می‌کنم و من اصلا نمی‌گویم این کار مثبت است یا منفی، ولی باید پیوست داشته باشد. ما که الان مردم را بعد از افطار به بوستان‌ها می‌کشانیم اگر خدای نکرده اتفاقی بیفتد چه کسی می‌خواهد پاسخگو باشد.

وی ادامه داد:شهرداری در این پروژه بایستی معماری ایران اسلامی را رعایت می کرده و شورا هم نظارت می‌داشت.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: ما در مقیاس محله برای ساخت هر مسجد یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون می‌دهیم با این پول ۱۰ مسجد می‌توان ساخت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا